Rīga 6°C, apmācies, bez nokrišņiem, ZA vējš 4m/s
Ceturtdiena, 2024. gada 25. aprīlis 05:30
Vārda dienas: Bārbala, Līksma
Jau vairāk nekā 500 ASV valsts skolās eksperimenta kārtībā mācības zēniem un meitenēm tiek organizētas atsevišķās klasēs, vēsta interneta ziņu vietne Eschoolnews.com. Privātskolās šī prakse esot vēl izplatītāka.
Domas par to, vai zēnu un meiteņu klašu ieviešana ir lietderīga, dalās - vieni speciālisti uzskata, ka vismaz sākumskolās šādā veidā tiek nodrošināti labāki mācību apstākļi, bet citi iebilst, ka bērnu dalīšana klasēs pēc dzimuma tikai vairo sabiedrībā izplatītos stereotipus.Eschoolnews.com atgādina, ka ASV izglītības ministrija 2006. gadā atcēla ierobežojumus, kas attiecās uz skolu pilnvarām veidot klases, kurās mācās tikai zēni vai tikai meitenes. Kopš tā laika prakse vēršas plašumā un tikai Dienvidkarolīnā vien ir aptuveni 100 skolas, kurās mācības dažādu dzimumu bērniem tiek organizētas atsevišķi. Protams, ka tam nepieciešama skolēnu vecāku piekrišana - viņiem ir tiesības pieprasīt, lai bērni mācās kopējā klasē.Šīs sistēmas piekritēji atsaucas uz zinātniskajiem pētījumiem, kas liecina - zēnu sekmes sākumskolā objektīvi ir vājākas, jo organisma īpatnību dēļ viņiem šajā vecumā ir grūtāk uztvert mācību vielu. Mācīšanās kopējās klasēs noved pie tā, ka vai nu meitenēm nākas garlaikoties, kamēr skolotāji zēniem atkārtoti skaidro mācību vielu, vai arī zēni neglābjami atpaliek no savām vienaudzēm. Vēl viens arguments, kuru nereti piemin dalīto klašu aizstāvji - mācību procesa laikā netiek novērsta bērnu uzmanība, zēni vairs netērē laiku flirtēšanai.Midltonheitas (Aidaho štatā) sākumskolas direktore Robina Džilberta (Robin Gilbert) uzskata, ka eksperiments, kas tika uzsākts pagājušā gada sākumā, ir izdevies - pateicoties jaunajai sistēmai sākumskolas zēnu lasītprasme ir uzlabojusies. Direktore norāda, ka pieeja mācību procesam ir zinātniska. Piemēram, skolotāji stundu laikā izmanto mikrofonus, ar kuru palīdzību viņu balss skaļums un tembrs tiek noregulēti tā, ka attiecīgā dzimuma skolēni vislabāk uztver sacīto. Bet, piemēram, tieši pirms kontroldarba, zēniem saskaņā ar zinātnieku ieteikumu tiek rīkotas skriešanas nodarbības vai kādas citas aktivitātes, bet meitenes nodarbojas ar ko mierīgāku, piemēram, jogu. "Bērni mācās saskaņā ar vienu un to pašu mācību plānu, viņi kopā pusdieno, kopā pavada starpbrīžus, taču ir acīmredzamas atšķirības zēnu un meiteņu vajadzībām domātajā mācību vidē," raksta Eschoolnews.com, norādot, ka, piemēram, zēnu klasē tāfeles ir zilas, bet meiteņu klasē viena no sienām ir rotāta ar sarkanām papīra sirsniņām.Bijusī Amerikāņu Psihologu asociācijas (APA) prezidente Diāna Helperna (Diane Halpern) gan uzsver, ka zinātnieku rīcībā nav pierādījumu, kas apliecinātu - bērnu dalīšana klasēs pēc dzimuma uzlabo viņu sekmes. Tādēļ pēc D. Helpernas domām nav nekāda pamata veikt dažādu grupu segregāciju skolās - tā tikai vairojot stereotipus par dzimumu atšķirībām un liedzot bērniem vienlīdzīgas izglītības iespējas. Jāpiebilst, ka līdzīgās domās ir Amerikāņu Pilsonisko brīvību savienība (ACLU), kuras aktīvisti aizrunājušies pat līdz tam, ka zēnu un meiteņu klašu veidošana atgādina vēl pagājušajā gadsimtā pastāvējušās klases "tikai baltajiem" vai "tikai tumšādainajiem". Vairākos štatos, piemēram, Misūri un Luiziānā tiesas, atsaucoties uz ASV Konstitūcijā noteikto aizliegumu diskriminācijai pēc dzimuma, jau piespiedušas skolas atteikties no dalītajām klasēm.
Portāla redakcija atrodas Rīgā, Maskavas ielā 459
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 01.09.2011