Rīga 1°C, mākoņains, bez nokrišņiem, R vējš 2m/s
Sestdiena, 2024. gada 20. aprīlis 00:07
Vārda dienas: Mirta, Ziedīte
17. janvārī Saeimā notika foruma “Izglītības sistēmas mērķis: nākotnes perspektīva” pirmā no trim diskusijām, un tā tika veltīta jautājumiem par indivīda profesionālās attīstības izvēlēm un tās ietekmējošiem aspektiem. Diskusiju rīkoja Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisija sadarbībā ar Izglītības un zinātnes ministriju un Rīgas Tehnisko universitāti.
Pārmaiņu dinamika izglītības sistēmā tikai pieaugs, un tam ir būtiska ietekme uz dažādu izmaiņu adaptāciju visā sabiedrībā. Izglītības sistēmas pārmaiņas ir būtiskas inovatīvai, ilgtspējīgai un labklājīgai valstij, atklājot forumu, sacīja Saeimas Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas priekšsēdētājs Arvils Ašeradens.
Atklāšanas uzrunas teica arī izglītības un zinātnes ministre Ilga Šuplinska, akcentējot vecāku lomu izglītībā, pedagogu atalgojumu, izglītības kvalitātes monitoringu un mūžizglītības nozīmību. Rīgas Tehniskās universitātes rektors Leonīds Ribickis uzsvēra, ka izglītības mērķis ir kalpot cilvēkam un visas valsts izaugsmei.
Par izglītības mērķiem un funkcijām runāja OECD Izglītības pētījumu un inovāciju centra vecākā analītiķe Treisija Bērnsa, savukārt par izglītības sociālajiem un iekļaujošajiem mērķiem – Saeimas sekretāra biedre, Izglītības, kultūras un zinātnes komisijas deputāte Marija Golubeva. Viņa akcentēja ģimenes sociāli ekonomiskā stāvokļa un vecāku izglītības līmeņa ietekmi uz pieeju labai izglītībai un uzsvēra, ka izglītības sistēmas uzdevumi, ja vispārēju pieeju labai izglītībai tā izvirza par vienu no saviem mērķiem, ir: atrast atbalsta veidus, lai kompensētu ģimenes atbalsta trūkumu bērniem skolā; individualizēt mācību pieejas, lai padarītu izglītību pieejamāku bērniem ar īpašām vajadzībām, un caur efektīvu pieaugušo izglītības sistēmu dot otro iespēju pieaugušajiem iegūt tiem vajadzīgas prasmes, tajā skaitā sociālās prasmes.
Latvijas Universitātes Sociālo zinātņu fakultātes asociētā profesore Inta Mieriņa foruma dalībniekus iepazīstināja ar tēmu “Kā profesijas izvēle ietekmē indivīda produktivitāti?”. Atbalsta programmas “Plecs” pārstāvis Georgs Rubenis pastāstīja, kādi sociālekonomiskie faktori jau kopš bērnības ietekmē jauniešu izvēli par labu noteiktai profesijai. UNESCO Latvijas nacionālās komisijas ģenerālsekretāre Baiba Moļņika uzstājās par tēmu “Kāda loma nākotnes profesijas izvēlē ir spējai mācīties, un kā to novērtēt”. Noslēgumā Latvijas Universitātes Psiholoģijas nodaļas lektors Edmunds Vanags uzsvēra pašvadītas mācīšanās lomu skolēnu akadēmiskajos sasniegumos, kas ir karjeras izaugsmes un profesionālo sasniegumu pamatā.
Foruma “Izglītības sistēmas mērķis: nākotnes perspektīva” pirmās diskusijas “Indivīda profesijas izvēle un izvēli ietekmējošie faktori” prezentācijas un videoieraksts pieejams šeit (https://www.saeima.lv/lv/aktualitates/saeimas-zinas/28631-saeima-diskute-par-izglitibas-nakotnes-perspektivu-un-profesionalas-attistibas-izvelem).
Laikraksta redakcija atrodas Mazā Pils ielā 1, Rīga LV-1050
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 01.01.2018 līdz 20.08.2021