Rīga 10°C, mākoņains, bez nokrišņiem, DR vējš 6m/s
Piektdiena, 2024. gada 29. marts 15:21
Vārda dienas: Agija, Aldonis
Likuma “Par pašvaldībām” 14. panta otrā daļa nosaka pašvaldību pienākumus un kā pirmo – plānot teritorijas attīstību, izstrādājot attiecīgus plānošanas dokumentus, nodrošinot to realizāciju un administratīvo pārraudzību (šeit likumā saglabājušies nedaudz veci formulējumi – vienmēr ir jāskata katra normatīvā akta aktuālā redakcija, kā arī ikviens dokuments jāskata kopainā ar citiem normatīvajiem aktiem: www.likumi.lv). Savukārt likuma 21. pants nosaka, ka šo plānošanas dokumentu apstiprināšana ir domes pienākums, ko nedrīkst deleģēt citam.
Šo svarīgo pašvaldības darbību detalizē 2011. gadā Saeimā pieņemtais Teritorijas attīstības plānošanas likums. Tas nosaka, ka teritorijas attīstību plāno, vietējā līmenī izstrādājot savstarpēji saskaņotus teritorijas attīstības plānošanas dokumentus: vietējās pašvaldības ilgtspējīgas attīstības stratēģiju, attīstības programmu, teritorijas plānojumu, lokālplānojumu un detālplānojumu, kā arī, izstrādājot teritorijas attīstības plānošanas dokumentus, nodrošina stratēģisko ietekmes uz vidi novērtējumu, ja tas ir nepieciešams saskaņā ar normatīvo aktu prasībām.
Tā kā pašvaldības teritorijas attīstības plānošana ietilpst valsts kopējā attīstības plānošanas sistēmā, jāņem vērā arī 2008. gadā pieņemtais Attīstības plānošanas sistēmas likums. Abi šie likumi paredz, ka pašvaldība savā teritorijā plāno ilgtspējīgu telpisko attīstību, efektīvi un racionāli izmantojot teritoriju un līdzsvaroti attīstot ekonomiku, lai uzlabotu iedzīvotāju dzīves kvalitāti.
Šim nolūkam pašvaldība izstrādā teritorijas attīstības plānošanas dokumentus, to izstrādē ņemot vērā Eiropas Savienības telpiskās un urbānās attīstības politikas, vides un citas politikas un ievērtējot valsts un plānošanas reģionu stratēģiskos attīstības dokumentus, ministriju pamatnostādnes, sektoru nozaru politikas un programmas. Visu teritorijas attīstības plānošanas dokumentu saturu, izstrādes kārtību un sabiedrības līdzdalību to sagatavošanas procesā nosaka Ministru kabineta noteikumi Nr. 711 “Noteikumi par pašvaldību teritorijas attīstības plānošanas dokumentiem” (2012).
Vissvarīgākais teritorijas attīstības plānošanas dokuments pašvaldībā ir novada/republikas pilsētas ilgtspējīgas attīstības stratēģija ar telpisko perspektīvu. To izstrādā ar ilgāka termiņa perspektīvu (līdz 25 gadiem vai, piemēram, trim Eiropas Savienības plānošanas periodiem – 21 gadam), balstoties uz Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģiju līdz 2030. gadam (“Latvija 2030”) un attiecīgā plānošanas reģiona ilgtspējīgas attīstības stratēģiju. Tās stratēģiskajā daļā nosaka ilgtermiņa redzējumu – vīziju un galvenās attīstības prioritātes, savukārt telpiskās attīstības perspektīvā – nosaka un shematiski attēlo teritorijas vēlamās telpiskās struktūras, attīstības prioritātes un vēlamās ilgtermiņa izmaiņas. Stratēģijas izstrādē ieteicams ievērot VARAM izstrādātās vadlīnijas “Metodiskie ieteikumi reģionāla un vietēja līmeņa ilgtspējīgas attīstības stratēģiju izstrādei un to vērtēšanas kārtībai” (2014): http://www.varam.gov.lv/lat/publ/met/?doc=14074.
Stratēģijas ilgtermiņa redzējuma – vīzijas sasniegšanai un noteikto prioritāšu īstenošanai nepieciešamos pasākumus nosaka attīstības programmā. To izstrādājot, ievēro attiecīgo nacionālā līmeņa plānošanas dokumentu – Saeimā 2012. gadā pieņemto Nacionālo attīstības plānu 2014.–2020. gadam (“NAP 2020”) un attiecīgā plānošanas reģiona attīstības programmu. Attīstības programmā ietver gan vidēja termiņa (līdz septiņiem gadiem) pasākumus, gan programmas rīcības plānā sava sasaukuma rīcības un investīciju plānu. Šo investīciju plānu aktualizē ik gadu – sastādot gadskārtējo pašvaldības budžetu.
Atsevišķās, no programmas izrietošās rīcības un attīstības projekti var būt ļoti dažādi – gan īstermiņa, gan vidēja termiņa, kā arī tie var sākties dažādos laika periodos. Tā kā pašvaldība savu budžetu pieņem kalendārajam gadam, tad attīstības programmas investīciju plāns katru gadu jākoriģē atbilstoši paveicamajam. Programmas izstrādē vēlams ievērot VARAM vadlīnijas “Metodiskie ieteikumi attīstības programmu izstrādei reģionālā un vietējā līmenī” (2014): http://www.varam.gov.lv/lat/darbibas_veidi/reg_att/metodika/?doc=13662.
Attīstības stratēģijas un programmas izstrādei ieteicams izveidot darba grupu, tajā uzaicinot deputātus, iekļaujot darbiniekus, ieinteresētos iedzīvotājus un uzņēmējus. Darba grupa izanalizē esošo situāciju, izvērtē valsts un plānošanas reģiona stratēģiskos un nozaru dokumentus, iesaista procesā citus iedzīvotājus un interešu grupas (piemēram, jauniešus, vietējos dabas draugus) un izstrādā stratēģijas vai programmas pirmo redakciju. Šo plānošanas dokumentu izstrādes procesu var organizēt pieaicināts konsultants.
Stratēģiju un attīstības programmu apstiprina dome pēc attiecīgā plānošanas reģiona pozitīva atzinuma. Atsauce uz attīstības programmu ir aktuāla, gatavojot pieteikumus dažādiem projektiem, tā, tāpat kā stratēģijas politikas, prioritātes un vadlīnijas, jāievēro, mērķtiecīgi virzot ikdienas darbu domē.
Ieteicams vienlaicīgi ar attīstības stratēģiju un programmu (vai ar nelielu nobīdi laikā) izstrādāt vai veikt attiecīgus grozījumus pašvaldības teritorijas plānojumā, tā veidojot vienotu un savstarpēji saskaņotu pašvaldības teritorijas attīstības plānošanas dokumentu paketi.
Teritorijas plānojumā nosaka prasības teritorijas izmantošanai un apbūvei, tajā skaitā teritoriju funkcionālo zonējumu, publisko infrastruktūru, teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumus, kā arī citus teritorijas izmantošanas nosacījumus kopējās attīstības labad. Plānojumu izstrādā atbilstoši vietējās pašvaldības ilgtspējīgas attīstības stratēģijai un ievērojot citus nacionālā, reģionālā un vietējā līmeņa teritorijas attīstības plānošanas dokumentus. Teritorijas plānojumā ietver nosacījumus, lai kāds zemes privātīpašuma izmantojums vai apbūve nepārvērstos par apgrūtinājumu citiem teritorijas iedzīvotājiem. Tajā pašā laikā tie ir skaidri “spēles noteikumi” jebkuram investoram. Teritorijas plānojumi izmantojami, kārtojot zemes īpašumu izmantošanas (galvenokārt apbūves) jautājumus un skaņojot institūciju priekšlikumus.
Teritorijas plānojumu izstrādā Teritorijas attīstības plānošanas sistēmā (TAPIS), kas ir strukturēts informācijas tehnoloģiju un datubāzu kopums, ko izmanto teritorijas attīstības plānošanas dokumentu izstrādei. TAPIS sastāv no centrālā moduļa (tapis.gov.lv), reģionālās attīstības indikatoru moduļa (RAIM), publiskās daļas portālā ĢeoLatvija.lv – sadaļa “Teritorijas attīstības plānošana” un e–pakalpojumiem portālā Latvija.lv.
Pašvaldības teritorijas daļai – pilsētai, tās daļai, ciemam vai situācijai lauku apvidū kāda plānošanas uzdevuma risināšanai vai attīstības iespēju noteikšanai, teritorijas plānojuma detalizēšanai vai tā grozīšanai izstrādā lokālplānojumu. Vienam novadam vai republikas pilsētai var būt viens teritorijas plānojums ar apbūves noteikumiem un vairāki cita mēroga lokālplānojumi ar saviem apbūves noteikumiem.
Konkrētas apbūves problēmas tāpat kā agrāk risina, izstrādājot detālplānojumus. Kopš 2013. gada ir spēkā Ministru kabineta noteikumi Nr. 240 “Vispārīgie teritorijas plānošanas, izmantošanas un apbūves noteikumi”, kas nosaka visai valstij kopīgos teritorijas plānošanas, teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumus, un tas krietni samazina pašvaldības saistošo apbūves noteikumu apjomu. Noteikti arī visā valstī vienoti apzīmējumi funkcionālā zonējuma attēlošanai. Pašvaldība izstrādā un pieņem savus apbūves noteikumus, kas detalizē vai papildina vispārīgos noteikumus (bet neatceļ!).
Vēl jāmin tematiskie plānojumi. Tā kā teritorijas plānojumus vairumā gadījumu izstrādā uz esošo zināšanu bāzes, tad specifiskus jautājumus un tēmas risina un attīstības iespējas izskata tematiskajos plānojumos. Tie ir pētnieciskas dabas, nosaka iespējas, nav ārēji saistoši, tiem var būt dažāda forma, tos izmanto, izstrādājot turpmākos plānojumus. Tā, piemēram, Rīgas un Babītes novada domes pirms teritorijas plānojuma izstrādes jau veikušas virkni tematisko plānojumu – par meliorāciju, apdzīvojuma struktūru, publisko ārtelpu, ainavām, transporta attīstību, teritorijām, kas nepieciešamas pašvaldības funkciju izpildei, un citus.
Kopumā attīstības plānošanas sistēma kļuvusi elastīgāka un operatīvāka, bet prasa plānošanas procesā iesaistīt sabiedrību – dažādas interešu grupas un visdažādāko nozaru speciālistus. Pašvaldībā jāstrādā attiecīgi skolotam telpiskās attīstības vai/un teritorijas plānotājam vai lielākās pašvaldībās – vairākiem attīstības nodaļas vai departamenta speciālistiem. Ieteicams teritorijas attīstības plānošanas dokumentus izstrādāt pašu spēkiem, bet nepieciešamības gadījumā konsultācijām un plānošanas dokumentu vai tā specifisko daļu (piemēram, transporta) izstrādei var piesaistīt specializētas plānošanas firmas, kam cieši jāsadarbojas ar domi.
Šobrīd pasaulē un arī Latvijā notiek lielas pārmaiņas, un plānošanā tās jāievērtē. Arī pati plānošana un tās process nemitīgi attīstās, tādēļ jārosina pašvaldību speciālistu tālākizglītība augstskolās, piemēram, Latvijas Universitātes Ģeogrāfijas un Zemes zinātņu fakultātē daudzi pašvaldību plānotāji ir ieguvuši telpiskās attīstības plānošanas profesionālā maģistra grādu.
Izdevumi attīstības plānošanai ir jāparedz pašvaldības budžetā, iespējams, ka tie būs nepieciešami kādu pētījumu/tematisko plānojumu un/vai teritorijas attīstības plānošanas dokumentu specifisko daļu izstrādei, kā arī budžeta līdzekļi jāparedz, lai pašvaldību plānotāji paši varētu profesionāli strādāt gan ikdienā, gan arī gatavojot plānošanas dokumentus. Šādam nolūkam jāiegādājas un/vai jāatjauno attiecīgs aprīkojums (datori ar specifisku programmnodrošinājumu, lai strādātu TAPIS sistēmā, skeneri un printeri u.c.) un kartogrāfiskā pamatne.
Katra jaunievēlētā dome ar domes lēmumu uzsāk izvērtēt iepriekšējās pašvaldības izstrādāto ilgtspējīgas attīstības stratēģiju un attīstības programmu, lai noskaidrotu to izpildi un vai tajos nav iekļaujamas jaunas politikas un rīcības, un plānošanas dokumentos integrētu pirmsvēlēšanu solījumus.
Pamatā iespējami trīs veidu domes lēmumi:
atstāt attīstības stratēģiju un programmu negrozītu (jaunā dome turpina iesākto politiku un atbalsta paredzētās rīcības);
izstrādāt grozījumus stratēģijā, grozot programmu (piemēram, pozīcijas koalīcija nedaudz mainījusies, jauna situācija, jaunas vajadzības);
izstrādāt jaunu stratēģiju (jaunai domei – jauna politika, jauni mērķi un uzskati par tuvākajā laikā veicamo).
Attīstības stratēģijas un programmas izvērtējums iezīmēs turpmāk darāmos darbus.
Laikraksta redakcija atrodas Mazā Pils iela 1, Rīga LV-1050
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 03.01.2011 līdz 17.08.2017