Rīga 4°C, nedaudz mākoņains, bez nokrišņiem, DA vējš 3m/s
Trešdiena, 2024. gada 24. aprīlis 06:29
Vārda dienas: Nameda, Ritvaldis, Visvaldis
"Rīgas satiksme" prasa valsts atbalstu, bet biļetes izmaksu struktūru neatklāj
Rīgas vicemērs Andris Ameriks devis mājienus par sabiedriskā transporta biļešu sadārdzinājumu galvaspilsētā nākamajā gadā. Iemesls – Rīgas budžeta plānoto ieņēmumu samazinājums par 19 miljoniem eiro saistībā ar nākamgad iecerēto iedzīvotāju ienākuma nodokļa likmes samazināšanu no 24% uz 23%. Tādēļ galvaspilsētas budžetā nākamajā gadā būšot par 19 milj. eiro mazāk, un tas varētu ietekmēt biļešu cenu.
Amerika preses padomnieks Mareks Gailītis vakar skaidroja, ka "Rīgas satiksme" saistībā ar nerīdzinieku pārvadāšanu vēlas no valsts saņemt 15 miljonus eiro. "Līdztekus iedzīvotāju ienākuma nodokļa samazinājumam papildu izdevumus pašvaldībai veidos arī lielāki nodokļu maksājumi pēc minimālās algas celšanas. Situācija ir dīvaina – Rīga pašvaldību izlīdzināšanas fondā maksā 78 miljonus eiro, kas ir vairāk nekā 60 procenti no šā fonda kopējām iemaksām," tā M. Gailītis. Viņš atgādina, ka pērn Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija atrada mehānismu nerīdzinieku un rīdzinieku braucienu izmaksu starpības kompensēšanai.
Tāpat svarīgi, ka pasažieru pārvadātāja "Rīgas satiksme" šā gada budžetā plānoti naudas ieņēmumi 156,6 miljoni eiro, tostarp 102,5 milj. eiro liela Rīgas domes dotācija. No biļešu pārdošanas uzņēmums iecerējis saņemt vien 37,4 miljonus. Sabiedriskā transporta dotācija veido 13,7% lielu īpatsvaru no Rīgas pašvaldības budžeta.
Sadārdzinājuma iemesli
Atgādināšu, ka Rīgas dome pērn 25. septembrī lēma no 1. janvāra sabiedriskā transporta biļetes cenu celt līdz 1,20 eiro, kas atbilstot vienas biļetes pašizmaksai, vienlaikus nosakot rīdziniekiem 50% atlaidi. Tādējādi rīdzinieki agrāko 0,71 eiro vietā maksātu 0,60 eiro, bet pārējiem, ieviešot diferencētās cenas, būtu jāmaksā dubultā.
Ar šādu soli Rīgas dome vēlējās panākt, lai cilvēki, kas ikdienā dzīvo un strādā Rīgā, šeit arī deklarētu savu dzīvesvietu, tādējādi Rīgas budžetā nonāktu šo cilvēku maksātais iedzīvotāju ienākuma nodoklis. Lai iedzīvotājus motivētu, Rīgas dome 2013. gada nogalē izvērsa plašu reklāmas kampaņu, izlietojot 300 000 eiro, un solīja vienu bezmaksas mēneša biļeti ikvienam, kas deklarēsies Rīgā līdz 31. decembrim. Deklarējās vairāk nekā 10 000 cilvēku, kas saņēma Rīdzinieka karti, kuras lietotājiem solīja lielas atlaides. Patlaban tās var saņemt vairākās slimnīcās un Rīgas Zooloģiskajā dārzā. Bet biļetes cena visiem pasažieriem Rīgas sabiedriskajā transportā palika vienāda – 0,60 eiro par braucienu.
Lai gan Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija un Rīgas dome vienojās, ka kopējā darba grupa domes vadībā gatavos labojumus pašvaldību likumā par īpašu statusu galvaspilsētai, tomēr visa gada laikā darba grupa nav tikusies, vakar vēstīja ministra Kaspara Gerharda preses sekretārs Arnis Zacmanis. Viņš uzsvēra – prasītie 15 miljoni eiro ir balstīti uz "Rīgas satiksmes" aprēķinu. "Risinājums jāmeklē pašvaldību izlīdzināšanas fondā," tā A. Zacmanis.
Kolēģi vērtē ar šaubām
Citi pasažieru pārvadātāji un Valsts kontrole ļoti kritiski vērtē uzņēmuma noteikto 1,20 eiro lielo viena brauciena pašizmaksu. Arī budžeta ieņēmumos redzams, ka ienākumi no biļetēm sedz vien 24% no izdevumiem.
"Visnecaurspīdīgākais uzņēmums Latvijā. Neviens pārvadātājs īsti nevēlēsies pat komentēt tā darbību, jo visur ir jūtams, ka to aizstāv gan zināmi, gan nezināmi aizstāvji. Domāju, ka daudziem no tā kaut kas atlec... " teic Latvijas Autoostu un reģionālo pārvadātāju asociācijas valdes priekšsēdētājs Uldis Kolužs. Uzņēmējs vērš uzmanību, ka "Rīgas satiksmes" viena kilometra pašizmaksa, viņaprāt, ir tāda pati kā ārzemēs – tuvu trīs eiro, kamēr pārējiem pārvadātājiem tā veido aptuveni vienu eiro. "Neviens mēģinājums kaut ko vairāk uzzināt par "Rīgas satiksmes" patiesajiem tēriņiem nav devis rezultātus," teic U. Kolužs. Viņš papildina: "Viņu transporta atjaunošanas programmas ir pilnīgi citādas nekā pārējiem. Mēs tikai varam sapņot par līdzīgu transporta parka atjaunošanu. Ne tik sen mēģināja atklāt ar autobusu saistīto korupcijas lietu, kas atkal pieklususi. "Rīgas satiksme" ir arī politisks instruments partijas "Saskaņas centrs" nākšanai pie varas Rīgas, pretī dodot aizstāvību un darījumu slepenības saglabāšanu. "Rīgas satiksme", manuprāt, ir arī vieta, kur var iekārtot vajadzīgus cilvēkus, tos labi atalgojot, un kur iespējams pasmelties līdzekļus politiskām kampaņām... Viss ir sarežģīti..." tā Kolužs.
Latvijas Pasažieru pārvadātāju asociācijas izpilddirektors Ivo Ošenieks sava asociācijas biedra darbošanos komentēt nevēlējās. Viņš vien norādīja, ka partija "Saskaņa" bremzē Autopārvadājuma likuma labojumu apstiprināšanu, kas ļautu ierobežot neregulāros pārvadātājus.
Neuzticas aprēķiniem
Uz "Rīgas satiksmes" nepamatoti paaugstināto viena brauciena pašizmaksu šogad publicētajos revīzijas secinājumos norādīja arī Valsts kontrole. Izlases veidā pārbaudot biļetes tarifā iekļautās kopējās izmaksas, revidenti atklāja, ka vismaz 16,4 milj. eiro izlietojums raksturojams kā nelietderīgs vai to izlietojuma pamatotība nav izsekojama. Pasažieri maksājot arī par uzņēmuma darbiniekiem personīgā lietošanā nodoto 67 transportlīdzekļu (to pirkuma cena dažos gadījumos pat vairāk nekā divas reizes pārsniedz ministriem noteikto maksimālo auto iegādes cenu) līzingu 189 428 eiro vērtībā, apdrošināšanu, apkopi un par citiem tēriņiem.
Revidenti pieļauj, ka uzņēmums arī maksā par darbinieku privātajām vajadzībām izlietoto degvielu, izmaksas iekļaujot sabiedriskā transporta pakalpojumu izdevumos, jo iesniegtie pārskati par automašīnu izmantošanu ir nepilnīgi un nav iespējams gūt pārliecību, ka braucieni bijuši saistīti ar darba pienākumu veikšanu.
Secināts arī, ka 16 milj. eiro "Rīgas satiksme" tērēja par dīzeļdegvielas piegādi. Revidenti norāda – lai, iespējams, izvairītos no iepirkuma procedūru organizēšanas, uzņēmums degvielas pirkumu sākotnēji rīkoja caur sev piederošu kapitālsabiedrību, neveicot atklātu iepirkuma procedūru, tā ka finanšu līdzekļi varētu būt izlietoti neefektīvi. Atklāti arī citi pārkāpumi.
Kas tālāk
Latvijas Pašvaldību savienībā teic, ka Rīgai kā valsts galvaspilsētai pienāktos papildu atbalsts funkciju veikšanai, vienlaikus gan jārisina ar pelēko sektoru saistītie samezglojumi. Tiek lēsts, ka ēnu ekonomika sabiedriskajā transportā veido vismaz 5 – 10% īpatsvaru. "Likumsargiem likumu nesakārtotības dēļ ir sasietas rokas tās apkarošanai pasažieru pārvadājumos," teic LPS padomnieks Aino Salmiņš.
M. Gailītis uzsver – arī nākamajā gadā noteikti saglabāšoties visas atlaides cilvēku grupām, kas tās saņem šajā gadā. Patlaban pilnu brauciena maksu Rīgā maksā vien 44% pasažieru. Ja biļete maksās dārgāk, to jutīšot tikai pilnu biļetes cenu maksātāji.
Par papildu atbalstu pasažieru pārvadājumiem galvaspilsētā 15. decembrī kopā ar Kasparu Gerhardu un Nilu Ušakovu lemšot arī Satiksmes ministrijas pārstāvji. Ministru prezidente Laimdota Straujuma ļoti skeptiski vērtē papildu atbalsta piešķiršanu Rīgai.
Laikraksta redakcija atrodas Rīgā, Toma ielā 4
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 29.11.2003