Kāds ir uz 13. Saeimu kandidējošo partiju piedāvājums iekšlietu un tieslietu nozarē
*
"Latvijas Avīze" un portāls "la.lv" priekšvēlēšanu laikā vērtēja partiju darbus un solījumus. Katru nedēļu līdz 13. Saeimas vēlēšanām varējāt lasīt politiķu atbildes uz "LA" jautājumiem un "LA" žurnālistu komentārus. "LA" 11. septembra numurā varējāt lasīt par iecerēm izglītības politikā, 13. septembrī – veselības aprūpes politikā, 18. septembrī – sociālajā un demogrāfijas jomā, 20. septembrī – ekonomikā, 25. septembrī – aizsardzības politikā un ārlietās, 28. septembrī – reģionālajā politikā. 19. septembra "LA" ielikumā "Kultūrzīmes" devām vārdu politiķiem par partiju iecerēm kultūrpolitikā. Saeimas deputātu kandidātu iztaujāšanu un viņu atbilžu vērtēšanu noslēdzam šajā numurā, vērtējot politiķu plānus iekšlietu un tieslietu nozarē.
Kādi ir partiju priekšlikumi, lai saīsinātu tiesas procesus un lai izbeigtu atsevišķu personu iedzīvošanos maksātnespējas lietās? Ko partijas rosinātu, lai uzlabotu drošību uz Latvijas ceļiem? Vai politiķi atbalsta azartspēļu ierobežošanu; kādu risinājumu viņi piedāvā? Kā panākt lielākas algas policistiem? Šos jautājumus uzdevām deputātu kandidātu sarakstu pārstāvjiem, kā arī "LA" lasītājus interesējošo jautājumu: "Sīkos blēžus liek cietumā, bet lieliem zagļiem tiek izrādīta nesaprotama labvēlība. Kad beidzot cietumā liks lielos korumpantus?"
"LA" 16 sarakstus sadalīja divās grupās: partijām, kurām ir lielāks atbalstītāju skaits, uzdevām vairākus sabiedrībai būtiskus jautājumus, bet mazajām partijām – vienu.
Partijas sarindotas tām piešķirto (izlozēto) sarakstu numuru kārtībā, pie katras partijas nosaukuma minēts saraksta numurs, ar kādu tā startē vēlēšanās.
Partiju piedāvājumā likvidēt maksātnespējas administratora profesiju, veidot finanšu un darba tiesas
Atbilstoši jaunākajām sabiedriskās domas aptaujām mūsu valstī tiesām uzticas 40% iedzīvotāju, un tas ir zems rādītājs salīdzinājumā ar Igauniju, Somiju un Zviedriju. Šogad Tieslietu padome ir centusies šo uzticību paaugstināt, pēc žurnālistu spiediena izvērtējot 44 konkrētas maksātnespējas procesu tiesvedības, sākot no 2008. līdz 2014. gadam. Ja netiktu publiskots darba grupas ziņojums, sabiedrība neuzzinātu par dažu tiesnešu aizdomīgajiem un neskaidrajiem spriedumiem. Tieslietu padomes ziņojums nodots ģenerālprokuroram. Cerībā, ka šis materiāls palīdzēs prokuratūrai uzsāktajos, bet vēl nepabeigtajos maksātnespējas kriminālprocesos.
Pozitīvi vērtējams ir fakts, ka Saeima, pateicoties Tieslietu ministrijas un Tieslietu padomes operatīvajai rīcībai, nesen pieņēma grozījumus Tiesnešu disciplinārās atbildības likumā un likumā "Par tiesu varu", kas turpmāk dos tiesības tienešu disciplinārkolēģijai nosūtīt tiesnesi profesionālās darbības ārpuskārtas novērtēšanai uz tienešu kvalifikācijas kolēģiju, ja, izskatot disciplinārlietu, būs radušās šaubas par tiesneša profesionalitāti. Tas būšot ātrākais un efektīvākais veids, kā izvērtēt tiesneša profesionālās zināšanas, negaidot kārtējo tiesnešu profesionālās darbības novērtējumu, kas notiek reizi piecos gados.
Taču, ja netiks pārskatīts tiesnešu kvalifikācijas kolēģijas sastāvs, tad šie likuma grozījumi, visticamāk, nesasniegs izvirzīto mērķi. Augstākās tiesas Administratīvo lietu departamenta vadītāja Veronika Krūmiņa "Latvijas Avīzes" rīkotajā diskusijā "Kas būtu jāmaina un jāpaveic tiesu sistēmā līdz Latvijas valsts jubilejai" savulaik norādīja, ka novērtēšana ir pamatīgs darbs, bet šobrīd kvalifikācijas kolēģija, ieskaitot kolēģijas priekšsēdētāju, strādā arī kā tiesneši. "Ja tiesnesim uz galda ir 200 lietas, kvalifikācijas kolēģijas darbs būs pakārtots. Tāpēc jābūt cilvēkiem, kas regulāri to vien dara, kā vērtē tiesnešu profesionālo līmeni, un viņiem jābūt algotiem," sacīja Krūmiņa. Tieši tāpat kā Valsts kontrolei, uzskata Eiropas Savienības Tiesas tiesnesis Egils Levits. Kolēģijas sastāva pārvēlēšana septembrī liecina, ka šis jautājums nav aktualizēts, tāpēc izskatās, ka pirmais pozitīvais solis būs vien tāda formalitāte acu aizmālēšanai.
Ko darīt ar maksātnespējas administratoriem?
Maksātnespējas administratoru nelikumīgā rīcība jānovērš ne tikai tiesām, bet arī politiķiem. Tās partijas, kas grib ņemt varu savās rokās, piemēram, "Attīstībai/Par!" un "KPV LV" piedāvā pat likvidēt maksātnespējas administratora amatu, jo kreditoriem esot jānodrošina iespēja pašiem savstarpēji vienoties, kas administrēs parādnieka maksātnespējas procesu. Tas nozīmē, ka atkal būtu jāgroza Maksātnespējas likums, kurā jau tika veikti plaši labojumi, lai daudz rūpīgāk varētu atlasīt personas, kurām uzticēt maksātnespējas lietas. Turklāt maksātnespējas administratori tagad ir pielīdzināti valsts amatpersonām. Statusa maiņa ļaus viņus stingrāk kontrolēt, un viņi vairs nevarēs slēpt savus ienākumus, tāpēc jāšaubās par abu partiju radikālā priekšlikuma ieviešanu dzīvē.
Reālu, apsveramu ideju ir izteikusi "Jaunā Vienotība", jo tā vēlas ieviest konkurenci maksātnespējas administrēšanas jomā, atverot tirgu arī starptautiskiem speciālistiem. Vairākas partijas norāda, ka vēlas pārvērtēt administratoru atlīdzības sistēmu. Tas ir atbalstāms priekšlikums, jo, salīdzinot ar 2014. gadu, situācija ir pasliktinājusies, līdzekļu tiek atgūts mazāk, bet maksātnespējas procesu izmaksas pieaug.
Kā saīsināt tiesas procesus?
Daudzi ir neapmierināti ar ilgajiem tiesas procesiem, tāpēc viens no būtiskiem jautājumiem partijām bija, kā tos saīsināt. Rīgas apgabaltiesas Krimināllietu tiesas kolēģijas vadītājs Juris Stukāns man sacīja, ka tā slimība, kad tiesas procesus vilcināja advokāti un procesa dalībnieki, kas atrada dažādus iemeslus, lai neierastos uz tiesas sēdēm, esot tikpat kā izslimota. Reizēm gadoties, ka sēde tiekot norauta, bet tas vairs nenotiekot sistemātiski. Galvenais ilgo procesu iemesls esot tas, ka tiesas zālē vēlreiz jāpratina lietas dalībnieki, neraugoties uz to, ka viņi jau ir nopratināti pirmstiesas izmeklēšanā. Ja lietā ir vairāk nekā 100 sējumu, tas prasa laiku. Atbildēs uz "LA" jautājumiem vienīgi "KPV LV" šai problēmai pievērsusi uzmanību, norādot, ka krimināllietās vajadzētu atteikties no liecinieku, cietušo un ekspertu atkārtotas pratināšanas tiesā, atstājot tiesai izvēli vērtēt, kurus lieciniekus aicināt. Iespējams, ka līdzīgs viedoklis ir arī "Attīstībai/Par!", kura uzskata, ka būtu jāreformē Civilprocesa un Kriminālprocesa likumi.
Latvijas Reģionu apvienība vēlas vienkāršākas lietas izskatīt ātrāk, nodarbinot mazāk pieredzējušus tiesnešus. Bet tiesu reforma, kas jau ir īstenota, izveidojot lielākus tiesu apgabalus, ir tieši virzīta uz tiesnešu specializāciju. Tāpēc partijas apņemšanās nav nekāds jaunums.
Nacionālā apvienība procesu saīsināšanas nolūkā sola turpmāk vairāk izmantot videokonferences un rakstveida procesu, kas ir atbalstāmi. Bet citas partijas norādījušas, ka jābūt lielākai tiesas priekšsēdētāju atbildībai, vērtējot katra tiesneša noslodzi. Te gan jāšaubās, kā tiesas priekšsēdētājs spēj ietekmēt jau tā noslogotus tiesnešus.
Uz "LA" lasītāju jautājumu, kad beidzot cietumā liks lielos korumpantus, lielākā daļa partiju sniegušas demagoģiskas atbildes. Uz kopējā fona labā nozīmē izceļas vienīgi "Jaunā Vienotība", kura uzskata, ka jau uzsāktie kriminālprocesi pret augstām valsts amatpersonām jāizskata prioritārā kārtībā.
Augsti attīstītām tiesiskām valstīm cienīgu priekšlikumu ir izvirzījusi partija "Progresīvie", kura uzskata, ka tiesu procesi ritētu raitāk un kļūtu efektīvāki, ja tiktu izveidotas finanšu/nodokļu un darba tiesas. Eiropas valstīs pastāv šādas tiesas, bet Latvijā, visticamāk, šis priekšlikums atdurtos pret finanšu grūtībām. Ja jau gadiem nevar atrisināt tiesu darbinieku – tiesnešu palīgu, tiesu sekretāru, tiesu tulku, kancelejas darbinieku – zemā atalgojuma jautājumu, kur tad vēl runāt par jaunu tiesu veidošanu!
Kā uzlabot policistu kvalifikāciju?
Šogad rīkotajā prokuroru gada pārskata sapulcē, kurā tika vērtēti 2017. gada darba rezultāti, ģenerālprokurors Ēriks Kalnmeiers secināja, ka joprojām neesot pamata runāt par noziegumu izmeklēšanas kvalitātes kāpumu. Viņš asi kritizē policijas izmeklēšanas kvalitāti. Šā iemesla dēļ esot apgrūtināts prokuroru darbs, jo viņi nespējot veikt apsūdzību uzturēšanu, kvalitatīvu kriminālvajāšanu, un rezultātā lietai nav sekmīga atrisinājuma tiesās.
Valsts policijas priekšnieks Ints Ķuzis ne reizi vien ir atzinis, ka satraucoši lielas daļas policistu un izmeklētāju profesionālā kompetence ir neatbilstošā līmenī. Tagad par kļūdu tiek saukta Policijas akadēmijas likvidēšana ekonomiskās krīzes gados. Iekšlietu ministrs Rihards Kozlovskis ar cerībām raugās uz uzsākto speciālistu sagatavošanu Rīgas Stradiņa universitātē. Ideja par Policijas akadēmijai līdzīgas mācību iestādes atjaunošanu, izskatās, ir zaudējusi spēku, jo par to politiķi nerunā. Par jaunas mācību iestādes izveidi ir izteicies arī ģenerālprokurors, jo no 2010. gada valstī nav augsta līmeņa mācību iestādes, kur specializēti gatavotu vismaz otrā līmeņa augstākās izmeklēšanas un operatīvos darbiniekus. Lai arī noziedzības līmenis valstī rūk, palielinās prokuroru atcelto lēmumu skaits par atteikšanos uzsākt kriminālprocesu, un viens no galvenajiem iemesliem tam ir nekvalitatīvi veikta izmeklēšana Valsts policijas etapā.
Kur ņemt naudu 1000 eiro algai?
Atbildot uz jautājumu par policistu algu, "Attīstībai/Par!" ir norādījusi, ka tai ir jābūt 1000 eiro jau tuvākajos gados, nepasakot gan, kur to ņems. Arī "Saskaņa" norādījusi konkrētu naudas summu – 750 eiro, bet tās iegūšanas avots ir apšaubāms. Bet Latvijas Reģionu apvienība rosina 15% palielinājumu ik gadu, apkarojot ēnu ekonomiku.
Policisti ir apkrauti arī ar ceļu satiksmes negadījumu izmeklēšanu, bet uz jautājumu, kā uzlabot drošību uz ceļiem, gandrīz visas partijas atbildējušas, ka jāuzlabo infrastruktūra, bet tikai Zaļo un zemnieku savienība pasaka, kur šim mērķim ņemt naudu, proti, pakāpeniski atjaunojot autoceļu fondu.
***
Kādi ir jūsu priekšlikumi tiesas procesu saīsināšanai?
Saraksts; partijas pārstāvis, kurš atbild uz jautājumu
Juta Strīķe
2. Jaunā konservatīvā partija
Tiesu priekšsēdētāju atbildība par tiesvedības procesu un tiesnešu profesionālās ētikas ievērošanu. Specializēta tiesa komercstrīdu, ekonomisko un finanšu noziegumu izskatīšanai.
Dzintars Rasnačs
4. Nacionālā apvienība
No 34 mazām tiesām apvienotajās deviņās lielajās pirmā līmeņa tiesās plašāk izmantosim videokonferences un rakstveida procesu. 2019. gadā pabeigsim 72 zemesgrāmatu tiesnešu iekļaušanu vispārējā tiesu sistēmā. Līdz 2021. gadam īstenosim "elietu" projektu, kas mazinās papīru birokrātiju tiesā.
Guntars Grīnvalds
9. "Saskaņa"
Vairāk jāiesaista ārpustiesas institūcijas, strīdu risināšanu nododot, piemēram, advokātiem un notāriem. Sevišķi tas attiecas uz komercstrīdiem, jo bieži vien tos var atrisināt pārrunu ceļā. Lielāks uzsvars uz mediāciju, kas iekustināta, taču pagaidām nedarbojas pietiekami labi. Mediācijas veiksmīgāka izmantošana atbrīvotu tiesas no nekvalitatīviem prasījumiem.
Evita Goša
10. "Attīstībai/Par!"
Šobrīd vidējie tiesvedības termiņi Latvijā ir pat īsāki nekā vidēji ES. Taču savlaicīgai lietu izspriešanai jānotiek kvalitatīvi. Bieži procesu ilgums saistīts ar nekvalitatīviem spriedumiem. Ir lietas, kuras kasācijas instancē nonāk pat divreiz. Lai nodrošinātu ātru un kvalitatīvu lietu iztiesāšanu, jānodrošina tiesnešu apmācības, jāturpina tiesu un tiesnešu specializācija un tiesvedības digitalizācija, kā arī jāreformē Civilprocesa un Kriminālprocesa likumi.
Inga Bite
11. Latvijas reģionu apvienība
Tiesas procesa ilgums Latvijā pēdējo gadu laikā būtiski samazinājies. Lietas pirmajā un otrajā instancē izskatītas agrāk nekā divu gadu laikā. Tiesas procesu saīsināšanai iespējams apsvērt vienkāršāko lietu nodalīšanu un ātrāku izskatīšanu, nodarbinot mazāk pieredzējušos tiesnešus, samazinot prasības spriedumu argumentācijai vai saīsinot termiņus, kādos puses tiesīgas iesniegt paskaidrojumus un dokumentus. Mūsu prioritāte ir tiesnešu un tiesu darbinieku atalgojuma palielināšana, piesaistot darbam spējīgākos juristus.
Inese Lībiņa-Egnere
13. "Jaunā Vienotība"
Lietu iztiesāšana ne ilgāk kā divu gadu laikā. Arī Eiropas Cilvēktiesību tiesa to atzīst par saprātīgu termiņu. Tiesas priekšsēdētājam jāatbild par katra tiesneša noslodzi, jāraugās, lai lietas izskatīšana nepārsniegtu minēto termiņu, laikus jāapzina un jānovērš šķēršļi. Likumā jau paredzētas vairākas iespējas piemērot sodus lietas dalībniekiem par procesa vilcināšanu.
Artuss Kaimiņš
15. "KPV LV"
Civillietās – saīsināt procesuālos termiņus un noteikt termiņu civillietas izskatīšanai neatkarīgi no pušu ierašanās. Krimināllietās atstāt tiesai izvēli vērtēt, kurus lieciniekus aicināt. Administratīvo pārkāpumu lietās – tikai rakstveida process. Termiņš sprieduma taisīšanai. Maznozīmīgu pārkāpumu lietās jautājumus vajadzētu izlemt rezolūciju veidā. Administratīvās lietās – tikai rakstveida process. Neskaidrību gadījumā tiesnesim jādod tiesības uzklausīt iesaistītās personas bez tiesas sēdes rīkošanas. Lietu izskatīšanas digitalizācija.
Māris Kučinskis
16. Zaļo un zemnieku savienība
Saīsināt laiku jautājumu izskatīšanai tiesās varētu, diferencējot pārsūdzamos lēmumus un nosakot lietas ar samazinātu tiesu instanču skaitu, kā arī stiprinot ārpustiesas, arbitrāžas un mediatorus sistēmas atslogošanai no maznozīmīgākām lietām. Paredzēts regulāri paaugstināt visu tiesnešu kvalifikāciju visā viņu karjeras laikā un iedibināt daļas tiesnešu specializēšanos.
Kādi ir jūsu priekšlikumi, lai izbeigtu atsevišķu personu iedzīvošanos maksātnespējas procesos?
Jaunā konservatīvā partija
Maksātnespējas administratoru darbs tiešā valsts pakļautībā.
Nacionālā apvienība
Stiprināsim Maksātnespējas kontroles dienesta sadarbību ar policiju un KNAB. Riskam pakļauto maksātnespējas administratoru uzraudzību veiksim arī elektroniski. Turpināsim pārbaudes prakses vietās, regulāri vērtēsim administratoru reputāciju un zināšanas. Būtiski ierobežosim procesa izmaksas.
"Saskaņa"
Maksātnespējas procesiem jābūt mērķētiem nevis uz uzņēmumu ātrāku likvidēšanu un izsaimniekošanu, bet uz to saglabāšanu un maksātspējas atjaunošanu. Ja uzņēmums atkal kļūtu maksātspējīgs, tas varētu izpildīt savas finanšu saistības. Jāpārvērtē maksātnespējas administratoru atlīdzības sistēma, nosakot, ka administratora atalgojums ir adekvāts, bet ne pārlieku augsts. Ja uzņēmums atjauno maksātspēju, administratoru prēmē.
"Attīstībai/Par!"
Jālikvidē maksātnespējas administratoru profesija un jānodrošina iespēja kreditoriem vienoties par personu, kas administrēs parādnieka maksātnespējas procesu. Jāceļ policijas spēja izprast maksātnespējas shēmas un efektīvi izmeklēt lietas, arī palielinot finansējumu. Jānodrošina soda neizbēgamība, tostarp jāpiemēro aizliegums nodarboties ar komercdarbību personām, kas maksātnespēju izmantojušas, lai iedzīvotos.
Latvijas Reģionu apvienība
Noteiksim maksimālo summu, ko administrators var nopelnīt par konkrētu darbu veikšanu. Atjaunosim faktiskās maksātnespējas institūtu, kas dos iespēju pārskatīt darbības, kuras pirms procesa uzsākšanas veiktas uzņēmuma izsaimniekošanā. Atbrīvosim no amata administratorus, kuri likuma "burtu" izmanto, lai apietu likuma "garu". Veiksim visaptverošu tiesu nolēmumu izvērtējumu maksātnespējas procesos.
"Jaunā Vienotība"
Tiesiskuma stiprināšana maksātnespējas procesa visos posmos. Ieviest konkurenci maksātnespējas administrēšanas jomā, atverot tirgu arī starptautiskiem speciālistiem. Jāizstrādā jauna un samērīga administratoru atlīdzības sistēma.
"KPV LV"
Likvidēt administratora profesiju un atstāt administratora iecelšanu kreditoru sapulces kompetencē. Tiesai uzraudzīt un kontrolēt maksātnespējas procesu. Pastiprināt kreditoru tiesības uzraudzīt maksātnespējas procesu un atteikties no administratoru sertificēšanas, nododot kreditoriem tiesības iecelt jebkuru kandidātu, kurš vislabāk rīkotos kreditoru kopuma interesēs.
Zaļo un zemnieku savienība
No likumdošanas viedokļa jautājums atrisināts pašreizējās valdības laikā, pieņemot lēmumus, kas vērsti uz regulāru maksātnespējas administratoru darba kontroli un atbildības prasīšanu par padarīto. Šobrīd svarīgi praksē nostiprināt, lai sistēma strādātu bez novirzēm no normatīvajiem aktiem.
Kādi ir jūsu trīs priekšlikumi, lai uzlabotu drošību uz ceļiem?
Jaunā konservatīvā partija
Korupcijas izskaušana ceļu policijas rindās. Maksimāla tehnisko līdzekļu izmantošana ceļu satiksmē negadījumu un pārkāpumu fiksēšanā. Bīstamo ceļu infrastruktūras vietu identificēšana un to pārveide.
Edvīns Šnore
Nacionālā apvienība
Papildus radariem ieviest sistēmu, kas nosaka auto vidējo ātrumu noteiktā ceļa posmā. Dot tiesības ceļu policistiem, arī netrafarētās automašīnās, fiksēt pārkāpumus un formulēt protokolus, neapturot pārkāpēju automašīnas. Vadītājiem, kuru stāžs mazāks par diviem gadiem, uz auto izvietot īpašas uzlīmes.
Jānis Ādamsons
"Saskaņa"
Jāuzlabo ceļu kvalitāte, vairāk jāizmanto fotoradari – gan stacionārie, gan pārvietojamie. Jāpanāk, lai policists jebkuram ceļu satiksmes dalībniekam būtu draugs, nevis bieds.
Daniels Pavļuts
"Attīstībai/Par!"
Līdzīgi kā Somijā ieviest izmaksu efektivitātes analīzi, pieņemot lēmumus par ceļu satiksmes drošību. Īpašā datorprogrammā analizēt avāriju datus uz visiem Latvijas autoceļiem un tos izmantot, lai novērtētu izmaiņas par avārijām pēc ceļu infrastruktūras pasākumiem. Paplašināt maza ātruma zonu ieviešanu dzīvojamos rajonos, pie skolām un tirdzniecības rajonos. Plašāk aizstāt vienkāršos krustojumus ar lokveida krustojumiem. Ieviest citas ceļu satiksmes drošības paraugprakses.
Aigars Evardsons
Latvijas Reģionu apvienība
Preventīvo pasākumu izvēršana – netrafarēto Valsts policijas auto papildu iegāde. Bīstamo ceļu krustojumu pārbūve, lai novirzītu ceļa plūsmu vairākās joslās, izvairoties no bīstamiem, grūti manevrējamiem pagriezieniem. Fotoradaru uzstādīšana uz valsts un reģionālās nozīmes ceļiem. Tas samazinās pārgalvīgu braukšanu, samazinot kustības ātrumu, kas nereti ir viens no iemesliem avārijām.
Rihards Kozlovskis
"Jaunā Vienotība"
Jāturpina darbs pie kvalitatīvas uzkrātās informācijas un datu analīzes par ceļu satiksmes negadījumiem, kas jāizmanto visu iesaistīto institūciju darbā. Ātruma kontrolei vēl vairāk jāizmanto tehniskie līdzekļi, taču nedrīkst arī atteikties no patrulēšanas, tematiskiem reidiem, policijas redzamības un izglītojošām kampaņām. Jāuzlabo ceļu infrastruktūra.
"KPV LV"
Veloinfrastruktūras integrācija pilsētvidē, prevencija drošas ceļu satiksmes nodrošināšanai, ceļu būvniecības kvalitātes standartu paaugstināšana.
Zaļo un zemnieku savienība
Sabiedrības mobilitātei – darbam, mācībām, ceļam uz ārstniecības un kultūras iestādēm, valsts un pašvaldību pakalpojumu saņemšanai, jānodrošina sociālekonomiski nozīmīgāko autoceļu, tai skaitā reģionālo un vietējās nozīmes, identifikācija, renovācija un uzturēšana. Jānodrošina autoceļu fonda pakāpeniska atjaunošana un investīciju pieaugums autoceļu renovācijai, uzturēšanai, kvalitātes un satiksmes drošības uzlabošanai. Jāīsteno veloinfrastruktūras tālāka attīstība apdzīvotās vietās, lai nodrošinātu līdzsvarotu attieksmi visiem satiksmes dalībniekiem kustības drošības paaugstināšanai.
Vai atbalstāt azartspēļu ierobežošanu (gan spēļu zāles, gan tiešsaistes)? Kādu risinājumu piedāvājat?
Jaunā konservatīvā partija
Spēļu zāles atļaut tikai četru un piecu zvaigžņu viesnīcās. Aizliegt azartspēļu reklāmu interaktīvajā vidē. Par to cīnīsimies.
Nacionālā apvienība
Jā. Lai mazinātu azartspēļu atkarību, noteikt administratīvo atbildību līdz pat licences atņemšanai par tādu atkarīgo personu ielaišanu spēļu zālēs, kas iepriekš uzrakstījušas attiecīgu iesniegumu.
"Saskaņa"
Atbalstām. Piedāvājam noteikt konkrētu vietu Latvijā, kur varētu spēlēt, līdzīgi kā ir citviet pasaulē, piemēram, Makao. Jāizveido kontroles mehānisms, lai liegtu spēlēt tiem cilvēkiem, kuriem nepaliek līdzekļu iztikai.
"Attīstībai/Par!"
Noteikt vienotu azartspēļu klientu "melno sarakstu" – visām spēļu zālēm kopīgu cilvēku sarakstu, kurus atkarību vai citiem iemeslu dēļ neielaist spēļu zālēs. Noteikt, ka nozares uzņēmējiem un sabiedriskajiem medijiem atbildīgāk un plašāk jāinformē cilvēki par azartspēļu atkarības riskiem. Izmantot Skandināvijas valstīs pieņemtos azartspēļu regulācijas principus, piemēram, sekot pieprasījuma izmaiņām, un, pieaugot pieprasījumam, samazināt azartspēļu vietu skaitu.
Latvijas Reģionu apvienība
LRA iestājas par azartspēļu ierobežošanu. Nākotnē tām jābūt pieejamām tikai augsta līmeņa viesnīcās. Nepieciešama stingra kontrole, lai azartspēļu vietās neiekļūtu nepilngadīgie un no azartspēlēm atkarīgas personas. Pēdējiem jābūt iespējai sevi iekļaut reģistrā, lai liegtu sev pieeju azartspēļu vietām, un jānodrošina stingra šīs sistēmas kontrole. Jācīnās ar azartspēļu izplatību arī interneta vidē.
Evika Siliņa
"Jaunā Vienotība"
Azartspēles, tai skaitā tiešsaistes, izraisa negatīvas sociālas sekas un ir stingri jāierobežo. To var izdarīt ar īpašu nodokli, piekļuves liegumu personām, kas nav sasniegušas attiecīgu vecumu vai pašas sev pieteikušas liegumu spēlēt uz noteiktu laiku, nosakot pirms spēles sev limitu. Līdzīgi kā ar tabakas izstrādājumiem pie katras no azartspēļu norises vietām jābūt brīdinājumiem par riskiem, kas var izraisīt atkarību. Par pārkāpumiem var noslēgt azartspēļu signāla pieeju Latvijā tām spēļu zālēm tiešsaistē, kas nav reģistrētas mūsu valstī.
"KPV LV"
Iestājamies par to, lai azartspēles būtu pieejamas tikai luksusa klases viesnīcās.
Zaļo un zemnieku savienība
Paredzēts īstenot sabiedrības, to skaitā jauniešu, informēšanu par cīņu pret atkarību no dažādiem kaitīgiem ieradumiem, arī azartspēlēm. Jāturpina sistemātiska šīs nozares darba kontrole. Apstiprināšanai tiks virzīti noteikumi, kas paredz, ka azartspēļu organizatoram pēc spēlmaņa pieprasījuma būs jāliedz spēlēt azartspēles.
Cik jāpelna policistam, ņemot vērā esošo algu līmeni valstī? Kā to panākt?
Jaunā konservatīvā partija
Tikpat, cik attiecīga līmeņa NBS karavīriem. To var panākt, taisnīgi un racionāli pārdalot valsts budžetu.
Nacionālā apvienība
Algai jābūt tādai, kas radītu kaut minimālu konkurenci uz policista vakanci. Līdzekļi jārod, optimizējot policijas darbu saskaņā ar Valsts kontroles ieteikumiem. Pagaidām tas nav izdarīts.
"Saskaņa"
Neto algai esošajos apstākļos jābūt vismaz 750 eiro mēnesī. To var panākt, palielinot Iekšlietu ministrijas budžetu un veicot reorganizāciju ministrijas centrālajā aparātā – cilvēki no ministrijas biroja jānovirza darbam uz ielām.
"Attīstībai/Par!"
Noteikt vienotu azartspēļu klientu "melno sarakstu" – visām spēļu zālēm kopīgu cilvēku sarakstu, kurus atkarību vai citiem iemeslu dēļ neielaist spēļu zālēs. Noteikt, ka nozares uzņēmējiem un sabiedriskajiem medijiem atbildīgāk un plašāk jāinformē cilvēki par azartspēļu atkarības riskiem. Izmantot Skandināvijas valstīs pieņemtos azartspēļu regulācijas principus, piemēram, sekot pieprasījuma izmaiņām, un, pieaugot pieprasījumam, samazināt azartspēļu vietu skaitu.
Latvijas Reģionu apvienība
Iestājamies par iekšlietu darbinieku pakāpenisku algu palielināšanu, 2019./2020. gadā sasniedzot 15% palielinājumu no pašreizējām algām. Savukārt tālāk jāskatās pēc valsts budžeta iespējām. Papildu finansējumu algu palielināšanai iespējams iegūt, efektīvāk apkarojot ēnu ekonomiku. Tāpat nepieciešama precīza ministrijas normatīvo aktu izstrāde, kas nosaka, kā aprēķināma virsstundu likme, lai tā būtu vienāda visos Latvijas reģionos.
"Jaunā Vienotība"
Rihards Kozlovskis: 2017. gadā atalgojuma palielināšanai policistiem, ugunsdzēsējiem, robežsargiem un Ieslodzījuma vietu pārvaldes amatpersonām piesaistīti papildu 62 miljoni eiro. Jaunā atalgojuma reforma noteic, ka sevišķi smagu un īpaši sarežģītu lietu izmeklētāja atalgojums pēc Atlīdzības likuma ir piesaistīts rajona (republikas pilsētas) prokurora atalgojumam, un tas likuma pieņemšanas brīdī bija 1615 eiro. Būtiski nepieļaut, ka, mainot un paaugstinot tiesnešu un prokuroru atlīdzību, netiek palielināts iekšlietu struktūru amatpersonu atalgojums. Strauji augot vidējai algai valstī, jāpārskata arī to iekšlietu sistēmas amatpersonu atalgojums, kurām ir speciālās dienesta pakāpes.
"KPV LV"
"KPV LV" sagatavos nodokļu reformu, kurā būtiski tiks palielināts iedzīvotāju ienākumu neapliekamais minimums. Šādi tiks atbalstīti visi zemo algu saņēmēji, arī policisti. Piedāvājam strukturālas izmaiņas Iekšlietu ministrijā, kas sevī iekļauj arī algu reformu.
Zaļo un zemnieku savienība
Tas atkarīgs no policista darba stāža, dienesta pakāpes, ieņemamā amata utt. Ņemot vērā šos aspektus, jau esošās valdības laikā ir būtiski palielināts atalgojums policijas darbiniekiem. Iespējas turpināt algu palielinājumu tiks vērtētas arī turpmāk.
"LA" lasītāja jautājums
Sīkos blēžus liek cietumā, bet lieliem zagļiem tiek izrādīta nesaprotama labvēlība. Kad beidzot cietumā liks lielos korumpantus?
Jaunā konservatīvā partija
Kad Latvijā būs ģenerālprokurors, kurš kalpos likumam, nevis politiskajai konjunktūrai. Kad būs efektīva tiesa, par kuras taisnīgumu neviens nešaubīsies. Tas būs iespējams tikai tad, kad Latvijas pilsoņi spēs izraudzīt tādu valsts varu, kas konsekventi rūpēsies par patiesu tiesiskumu.
Nacionālā apvienība
Dzintars Rasnačs: Pirmstiesas izmeklēšanas kvalitāte ir vājākais posms. Tāpēc ieguldīsim līdzekļus izmeklētāju kvalifikācijas un atalgojuma paaugstināšanā un tehniskajā nodrošinājumā. Atbalstīsim cietumsodu un lielu naudas sodu piemērošanu par finanšu un ekonomiskajiem noziegumiem, kā arī par korupciju.
"Saskaņa"
Neto algai esošajos apstākļos jābūt vismaz 750 eiro mēnesī. To var panākt, palielinot Iekšlietu ministrijas budžetu un veicot reorganizāciju ministrijas centrālajā aparātā – cilvēki no ministrijas biroja jānovirza darbam uz ielām.
"Attīstībai/Par!"
Evita Goša: Ar nopietniem pierādījumiem aizturēts ir par korupciju aizdomās turētais Latvijas Bankas prezidents. Turpinās tiesa smagos koruptīvos noziegumos apsūdzētā Aivara Lemberga lietā. Mēs prasīsim savlaicīgu un taisnīgu spriedumu šajās un citās lietās pret augstām amatpersonām.
Latvijas Reģionu apvienība
LRA pastāv par līdzvērtības principu, jo ikviena persona, kas izdarījusi noziedzīgu darbību, jāsauc pie atbildības. Ja pie atbildības tiek saukta kāda sabiedrībā zināma persona, jānodrošina, lai izmeklēšanas laiks būtu īss un veikts profesionāli, jo šādām lietām tiek pievērsta liela sabiedrības uzmanība. Jānodrošina profesionāla prokurora uzraudzība.
"Jaunā Vienotība"
Inese LībiņaEgnere: Korupcija nav pieļaujama, nedz liela, nedz maza. Tādēļ vēl vairāk ir jāstiprina tās institūcijas, kas aizsargā Latviju no iekšējiem riskiem un negodīgiem indivīdiem. Jau uzsāktie kriminālprocesi pret augstām valsts amatpersonām jāizskata prioritārā kārtībā. Korupcija nav pieļaujama, nedz liela, nedz maza. Tādēļ vēl vairāk ir jāstiprina tās institūcijas, kas aizsargā Latviju no iekšējiem riskiem un negodīgiem indivīdiem. Jau uzsāktie kriminālprocesi pret augstām valsts amatpersonām jāizskata prioritārā kārtībā.
"KPV LV"
Lielos zagļus piesedz lielie politiķi. Lai kaut kas mainītos, ir jānāk jaunajiem politiķiem, tāpēc šajās vēlēšanās jābalso par jaunajām partijām. Situācija mainīsies tad, kad tiks izbeigta komunistu nomenklatūras ietekme specdienestos un tiesu sistēmā. To paveiks "KPV LV".
Zaļo un zemnieku savienība
Šīs valdības laikā beidzot sakārtots KNAB darbs, ieceļot jaunu vadītāju – Jēkabu Straumi. Noziedzība tiek un arī tiks apkarota neatkarīgi no aizdomās turamās personas nodarbošanās, amata, stāvokļa sabiedrībā un citiem aspektiem.
Kādi ir jūsu priekšlikumi tiesas procesu saīsināšanai?
3. "Rīcības partija"
Dainis Močs: Nepieciešams samazināt birokrātiskās procedūras un veikt Tiesu administrācijas darba optimizāciju. Tas ļaus paātrināt un padarīs pieejamāku tiesu procesu reģistrāciju, kā arī atvieglos prasību nodošanu tiesai.
5. "Progresīvie"
Roberts Putnis: Divu jaunu tiesu atzaru izveide – finanšu/nodokļu tiesas un darba tiesas, kas atslogotu tiesas un padarītu tās efektīvākas. Tiesu caurskatāmībai nodrošināsim nolēmumu pieejamību, rūpēsimies par pastāvīgu juridiskās kvalifikācijas paaugstināšanu tiesu sistēmā, ieskaitot prokuratūru. Izstrādāsim juridisko pakalpojumu un tiesu izdevumu tarifikāciju, kas atbilst tirgus situācijai, un dosim iespēju ieviest tiesvedības risku apdrošināšanas sistēmu.
7. "LSDSP/KDS/GKL"
Jānis Dinevičs: Tiesas procesu ilgums nav tikai Latvijas problēma. Tas ir līdzīgs kā citās ES valstīs. Ja lieta nonākusi tiesā un netiek skatīta tiesnešu aizņemtības dēļ, risinājums ir tiesnešu skaita palielināšana. Taču, lai saīsinātu tiesvedības laiku, nav pieļaujama ātra, bet nekvalitatīva izmeklēšana. Nedrīkst saīsināt laiku aizstāvībai un apsūdzētajam, lai iepazītos ar lietas materiāliem.
8. "No sirds Latvijai"
Inguna Sudraba: Lietas izskatot apelācijas un kasācijas instancēs, ievērojot procesuālās ekonomijas principu, censties maksimāli lietas izskatīt rakstveida procesā. Kvalitatīvai lietu izskatīšanai civillietās puses pārstāv sevi pašas vai zvērināti advokāti.
12. "Latviešu nacionālisti"
Andris Rubīns: Galvenie apstākļi, kas, mūsu ieskatā, turpina kavēt lietu iztiesāšanu, ir – nekvalitatīvie pirmo un apelācijas instanču tiesu spriedumi; ilgais gaidīšanas laiks kasācijas instancē; nepietiekamais procesuālais noregulējums lietu izskatīšanas ātrumam. Lielāks akcents liekams uz lietas kvalitatīvu izskatīšanu jau pirmajā instancē, veltot šim procesam vairākas tiesas sēdes un ilgāku laiku.
14. Partiju apvienība "Par alternatīvu"
Jānis Kuzins: Tiesas procesu saīsināšanai jānosaka, cik reižu atbildētājs vai pieteicējs nevar ierasties, bet pārstāvjiem un advokātiem vai to aizstājējam jāpiedalās vienmēr. Jāpalielina tiesnešu skaits. Īpašus noziegumus, tādus kā pedofilija un terorisms, jāskata pēdējā instancē, tāpat kā korupcijas lietas, pieļaujot kasāciju. Jāaizliedz tieslietu ministra, valsts un parlamentārā sekretāra, kā arī tiesneša amatu ieņemt bijušajiem Latvijas Komunistiskās partijas biedriem vai čekas aģentiem.
Latvijas Centriskā partija atbildi nesniedza.
_______________________________________
Publikāciju projektā "Saeimas vēlēšanas 2018. Ko sagaidām, ko mums sola" finansiāli atbalsta Sabiedrības integrācijas fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par publikācijas saturu atbild "Latvijas Avīze".