Rīga 4°C, nedaudz mākoņains, bez nokrišņiem, ZR vējš 4m/s
Piektdiena, 2024. gada 19. aprīlis 09:20
Vārda dienas: Fanija, Vēsma
Vidēji viens Latvijas iedzīvotājs, kurš vecāks par 15 gadiem, patērē 13,2 litrus absolūtā alkohola gadā
Sabiedrības iniciatīvu portālā "Manabalss.lv" savākti 10 000 paraksti par aizliegumu iegādāties un lietot alkoholiskos dzērienus personām līdz 21 gada vecumam. Šāds parakstu skaits sniedz iespēju iniciatīvu iesniegt izskatīšanai Saeimā.
Kā iniciatīvas pārstāvis norādīts Raivis Ieviņš, kurš par minēto priekšlikumu parakstus sācis vākt vēl 2012. gadā. R. Ieviņš piedāvā aizliegt pārdot alkoholiskos dzērienus, iesaistīt to lietošanā vai tos nodot rīcībā personai, kas nav sasniegusi 21 gada vecumu. Par šo aizliegumu neievērošanu būtu nepieciešams sodīt atbilstoši likumdošanai, kas līdz šim ir attiecināta uz personām līdz 18 gadu vecumam.
Papildus būtu nepieciešams paredzēt administratīvo atbildību arī pašiem alkohola lietotājiem vecumā līdz 21 gadam, rosina iniciatīvas autors.
Iniciatīvā teikts, ka zinātniskie pētījumi atklāj, ka cilvēka smadzenes attīstās līdz 23 un pat 25 gadu vecumam. "Šajā vecumā smadzenēm radītie alkohola bojājumi ir daudz nozīmīgāki nekā pieaugušiem cilvēkiem, turklāt vēl nenobriedušo smadzeņu dēļ jauniešiem ir krietni lielāks risks nonākt alkohola atkarībā," raksta Ieviņš.
Alkohola radīto seku (slimību, traumu un atkarības) ārstēšana valstij ir ekonomiski neizdevīga, norādīts iniciatīvas pieteikumā. Balstoties uz Eiropas Savienības datiem, Latvija gadā iztērē vairākus simtus miljonu eiro alkohola radīto seku likvidācijai. "Mūsu valstij ir vajadzīgi spēcīgi un veseli jaunieši, kas spējīgi ar samaksātajiem nodokļiem papildināt valsts budžetu, nevis to tukšo alkohola seku likvidācijai. Šie likumu grozījumi ir solis uz veselu, pārtikušu un laimīgu sabiedrību," pauda Ieviņš.
Ministrija: jautājums jāskata kompleksi
Veselības ministrijas pārstāvis Oskars Šneiders teic, ka ministrija atbalsta iniciatīvas, kas vērstas uz alkohola pieejamības mazināšanu, tomēr vecuma paaugstināšana jāskata kompleksi ar citu atkarību izraisošo vielu apriti un iegādāšanos, piemēram, ar tabakas izstrādājumu, augu smēķēšanas produktu, elektronisko smēķēšanas ierīču iegādi, kā arī azartspēļu spēlēšanu un dalību loterijās.
Vienlaikus jāatgādina, ka Veselības ministrija (VM) šovasar publiskajai apspriešanai nodeva "Alkoholisko dzērienu patēriņa mazināšanas un alkoholisma ierobežošanas rīcības plāna projektu 2020.–2022. gadam". Viens no plāna rīcības virzieniem ir alkoholisko dzērienu reklāmas ierobežošana, kas, pēc Pasaules Veselības organizācijas (PVO) pētījumiem, ir viens no efektīvākajiem veidiem, lai mazinātu alkohola patēriņu sabiedrībā, jo īpaši jauniešu vidū. Veselības ministrija rosina aizliegt visu alkoholisko dzērienu reklāmu televīzijā, radio un internetā. Tāpat plānots noteikt reklāmas ierobežojumus dažādām alkoholisko dzērienu akcijām un atlaidēm. Līdzīga prakse ir arī citās valstīs, piemēram, no pagājušā gada alkohola reklāma ir aizliegta Lietuvā, stingrāki ierobežojumi noteikti arī Igaunijā, piemēram, aizliegtas vides reklāmas un alkohola reklāma sociālajos medijos. Arī Zviedrijā alkohola reklāma ir aizliegta radio un televīzijā, savukārt Norvēģijā arī internetā, vēsta VM.
Plānā ir iekļauts arī rīcības virziens, kas paredz alkoholisko dzērienu pieejamības ierobežošanu un stingrāku kontroli, piemēram, aizliedzot alkoholisko dzērienu pārdošanu degvielas uzpildes stacijās. Savukārt attiecībā uz kontroli plānots stingrāk uzraudzīt, lai alkoholu nepārdod nepilngadīgām personām, kā arī pastiprināt nelegālā alkohola aprites kontroli.
Tāpat ļoti būtiski ir paplašināt ambulatorās un stacionārās ārstēšanās iespējas reģionos cilvēkiem ar alkohola atkarību. Šobrīd narkoloģiskās palīdzības pieejamības sadalījums valstī nav vienmērīgs, jo lielākā daļa ārstu narkologu koncentrējas Rīgā un tās apkārtnē. Tāpat ministrija gatava turpināt skaidrot sabiedrībai, īpaši jauniešiem, grūtniecēm un topošajiem vecākiem, alkoholisko dzērienu kaitīgo ietekmi uz veselību.
Asociācija: tā ir populistiska iniciatīva
Aizliegums lietot un tirgot alkoholiskos dzērienus līdz 21 gada vecumam ir populistiska iniciatīva, teic Latvijas Alkohola nozares asociācijas izpilddirektors Dāvis Vītols. Viņš atzīmēja – ja Saeima pieņems lēmumu, ka alkohola tirgošana būtu jāievieš no 21 gada vecuma, tad būtu jāskatās arī uz citām jomām un precēm, pakalpojumiem, kurus drīkstētu pārdot no 21 gada vecuma. Piemēram, cigaretes un tabakas izstrādājumi, vadītāja apliecība, kāzu reģistrācija, kredīti un citas jomas.
Pēc Vītola paustā, šādai iniciatīvai nav pamatojuma, jo tas neizslēdz iespēju, ka jaunieši līdz 21 gada vecumam alkoholu nepamēģinās. "Tā ir arī kasieru atbildība – viņi pieņem lēmumu, vai jaunietim, kam patlaban, pēc likuma, nav prasītais vecums, pārdot alkoholu," viņš teica.
***
Statistika liecina – alkohola patēriņš aug
Reģistrētā absolūtā alkohola patēriņš litros* uz vienu 15 gadus vecu un vecāku iedzīvotāju pa dzērienu veidiem
Gads Alus Stiprie alkoholiskie dzērieni Vīns Citi**
2005 3,8 4,5 0,9 0,6
2006 4,1 4,5 1,0 0,8
2007 4,2 5,9 1,2 0,9
2008 4,1 5,8 1,2 0,8
2009 4,4 4,0 1,0 0,5
2010 4,6 3,6 1,1 0,5
2011 4,9 3,6 1,1 0,5
2012 4,7 3,8 1,2 0,6
2013 4,7 4,0 1,1 0,6
2014 4,8 4,0 1,2 0,6
2015 4,8 4,1 1,2 0,7
2016 4,8 4,5 1,3 0,7
2017 5,3 5,1 1,4 0,8
2018** 5,3 5,3 1,6 1,0
* Balstoties uz oficiālajiem VID datiem par patēriņam nodoto alkoholisko dzērienu apriti Latvijā, ieskaitot ārvalstu tūristu patēriņu Latvijā.
** Citi – alkoholiskie kokteiļi, pārējie raudzētie dzērieni
Avots: Slimību profilakses un kontroles centrs
Laikraksta redakcija atrodas Rīgā, Toma ielā 4
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 29.11.2003