Rīga 7°C, apmācies, bez nokrišņiem, R vējš 3m/s
Ceturtdiena, 2024. gada 25. aprīlis 13:05
Vārda dienas: Bārbala, Līksma
Ar paziņojumu, ka atstāj uzņēmuma Rīgas satiksme (RS) pagaidu valdes vadītāja amatu vakar rīta agrumā klajā nāca Anrijs Matīss. Rīgas mērs Nils Ušakovs to nodēvēja par emocionālu lēmumu un pieļāva, ka A. Matīss izjutis spēcīgu politisku spiedienu. Savukārt tagad Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja presingu arvien jūtamāk piedzīvo Rīgas pašvaldība. Nesnauž arī Rīgas domes pozīcijas partiju pretinieki un izmanto RS kā Trojas zirgu, lai panāktu varas maiņu lielākajā Latvijas pašvaldībā. Vakar N. Ušakovs neslēpa: «Man nav ilūziju par politisko konkurentu rīcību.»
Atbilstoši N. Ušakova teiktajam, viņam ceturtdien bija plānota kārtējā tikšanās ar A. Matīsu, un vēl tikai pirms dažām dienām abas puses – N. Ušakovs kā RS kapitāldaļu turētājs un A. Matīss kā RS vadītājs – bija vienojušies sadarbību turpināt. Tomēr jau pagājušajā nedēļā A. Matīss brīdināja, ka nav nekāds mēslu vedējs un nevar viens izstrēbt savārīto putru RS. Vakar viņš vēstīja, ka nejūt atbalstu pārmaiņām uzņēmumā no RS akcionāra puses. Proti, no sava partijas biedra N. Ušakova (Saskaņa). A. Matīss arī norādīja uz Rīgas mēra lēmumu kandidēt Eiropas Parlamenta vēlēšanās, līdz ar to – intereses zudumu par notiekošo RS.
A. Matīss pagaidu valdes priekšsēdētāja amatā uzvedās netipiski, jo Rīgas pašvaldības institūcijās informāciju sniedz lielākoties preses sekretāri, toties A. Matīss runāja pats. Un daudz. Par desmitiem miljonu eiro lieliem zaudējumiem uzņēmumā, kas, iespējams, būtu piedzenami no uzņēmuma amatpersonām, par neizdevīgiem līgumiem ar uzņēmumiem Rīgas karte un Rīgas mikroautobusu satiksme (abi uzņēmumi saistīti ar domē pie varas esošās partijas Gods kalpot Rīgai biedru Aleksandru Brandavu), par RS maksātnespējas pazīmēm, arī par uzņēmuma virtuvi, komentējot valdes locekļu (ne)profesionalitāti. Viņš izteicās, ka RS situācijas uzlabošanai jācenšas samazināt izdevumus, bet tas ir jārisina sadarbībā ar akcionāru. Diemžēl tā atbalstu vairs nejutis.
Pašreizējā situācija, kas vakar mainījās ik pa dažām stundām, ļauj izteikt vēl vismaz pāris versiju bez jau N. Ušakova minētā politiskā spiediena. A. Matīss tiešām nav krīzes menedžeris un ir nobijies no tā, ko konstatējusi auditorkompānija Ernst&Young ziņojumā par situāciju RS. Pieņemsim, ka A. Matīss apzinās, ka nevēlas vai nespēj ar to tikt galā. Cita versija: RS finansiālās situācijas uzlabošanai nāksies pārskatīt esošo atlaižu politiku un/vai paaugstināt maksu par braucienu. Atsaucoties uz auditora ieteikumiem, A. Matīss šos aspektus ir izcēlis vairākkārt. Tas dara uzmanīgu.
Dara uzmanīgu arī tāpēc, ka situācija, protams, nav tāda kā 2014. gadā, kad Rīgas mērs N. Ušakovs paziņoja – rīdzinieki varēs braukt pilsētas sabiedriskajā transportā lētāk, un tas ir solis virzienā uz bezmaksas sabiedrisko transportu galvaspilsētā, kā, piemēram, tas ir Tallinā. Situācija vairs nav arī tāda, kā 2015. gadā, kad N. Ušakovs sacīja – valdība nav piekritusi sadarboties ar Rīgas domi pilsētas sabiedriskā transporta finansēšanā, kā arī ir traucēts piemērot atšķirīgus apmaksas noteikumus rīdziniekiem un nerīdziniekiem, tāpēc maksa par braucienu tiek palielināta no 0,60 eiro līdz 1,15 eiro. Situācija tagad ir tāda, ka Rīgas sabiedriskajā transportā bez maksas brauc puse pasažieru, bet par pilnu cenu bija braukuši vien 12 procenti pasažieru. Saklausot A. Matīsa teiktajā «viss ir slikti», brauciena maksas palielināšana ir ātrākais veids, kā uzņēmumam iegūt papildu naudu. Arī tāpēc, ka noslēgtie līgumi ar A. Brandava pārstāvētajām kompānijām vēl ir spēkā un nav zināms, cik izmaksātu to vienpusēja pārtraukšana.
RS ir saņēmusi dotāciju, lai varētu turpināt darbu. No pašvaldības šogad tiks piešķirti 130 miljoni eiro, kas esot pietiekami, lai RS nedraudētu maksātnespēja.
A. Matīsa vietā uz laiku ir stājies Rīgas domes Īpašuma departamenta Nekustamā īpašuma pārvaldes priekšnieka vietnieks Ernests Saulītis, jurists ar doktora zinātnisko grādu. Viņš vakar žurnālistiem atzina, ka varētu izvērtēt, vai auditorkompānijas ziņojumā ir konstatēts pietiekams pamats, lai par zaudējumu nodarīšanu pret bijušo uzņēmuma valdi dome varētu vērsties tiesā, vēsta ziņu aģentūra LETA.
Laikraksta redakcija atrodas Rīgā, Mālu ielā 30, LV-1058
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 26.07.1997