Rīga 19°C, mākoņains, bez nokrišņiem, A vējš 4m/s
Piektdiena, 2024. gada 24. maijs 01:48
Vārda dienas: Ilvija, Marlēna, Ziedone
Izglītības speciālisti joprojām nespēj vienoties, vai dalītā apmācība (skolas vai klases, kurās mācās tikai meitenes vai zēni) dod kādas priekšrocības.
Taču tajās Krievijas galvaspilsētas Maskavas skolās, kur meiteņu un zēnu apmācība tiek organizēta atsevišķi, pirmās klases jau ir nokomplektētas. Tas liecina, ka no vecāku puses pieprasījums pēc šāda risinājuma ir, raksta avīze Moskovskij Komsomoļec (Московский Комсомолец).
"Mana vecākā meita jau trešo gadu mācās klasē, kuru apmeklē tikai meitenes, un ir ļoti apmierināta, tādēļ arī jaunāko meitu nolēmām sūtīt šādā pašā klasē," sarunā ar laikraksta korespondentu stāsta maskaviete Natālija (Наталья). Maskavas 343. vidusskolu, kurā ir šāda apmācības sistēma, viņa izvēlējusies tādēļ, ka gribējusi savu meitu pasargāt no iespējamas zēnu rupjības - meitenei ir iedzimti runas traucējumi, un māte baidījusies, ka zēni viņu apcels. "Draudzenes no citām skolām stāsta, ka puikas viņas raustot aiz matiem, kaujas un dauzās, traucējot stundas. Pie mums nekā tāda nenotiek," ir apmierināta meitene.
Skolas direktore Žanna Korņejeva (Жанна Корнеева) stāsta, ka atsevišķas klases meitenēm un zēniem ieviestas jau pirms 15 gadiem, turklāt tieši pēc vecāku lūguma. "Sākumā mēs domājām, ka tās būs elitāras klases, taču izrādījās tieši otrādi - lielākoties tajās mācās bērni, kuriem ir kādas problēmas," skaidro direktore. Pēc viņas domām, bērni klasē, kurā mācās tikai viena dzimuma pārstāvji, jūtas daudz pārliecinošāk - nav jābaidās, ka viņi varētu nokļūt neveiklā situācijā pretējā dzimuma pārstāvju priekšā. Turklāt šādam apmācības veidam ir arī psihofizioloģiski iemesli. Ir zināms, ka meitenes agrā bērnībā nobriest ātrāk, sākumskolā viņām veidojas pārākuma sajūta pār zēniem, bet tie savukārt var sākt ciest no mazvērtības kompleksa. Ž. Korņejeva skaidro, ka atšķiras arī bērnu informācijas uztveršanas veids - zēniem tas notiek ar darbības starpniecību, bet meitenēm - daudzkārt atkārtojot vienu un to pašu. Tāpat ir konstatēts, ka meitenes ļoti veiksmīgi mācās grupās, palīdzot viena otrai, bet zēnu vidū mūžīgi valda konkurence.
Šādas sistēmas kritiķi parasti atsaucas uz Lielbritānijā veiktiem pētījumiem, kas liecina, ka atsevišķa apmācība slikti ietekmē zēnus, kuri negūst nekādas priekšrocības karjeras ziņā, bet vēlāk daudz biežāk saskaras ar problēmām privātajā dzīvē. Tomēr Ž. Korņejeva norāda, ka situācijas nav salīdzināmas, jo šādas problēmas rodas skolās, kurās mācās tikai zēni. "Mums tā nenotiek - starpbrīžos zēni un meitenes nav nošķirti, arī ārpusstundu nodarbības ir kopīgas," viņa uzsver.
Savukārt Maskavas 760. vidusskolas direktore Olga Bulanova (Ольга Буланова) piebilst, ka atsevišķa apmācība tiek organizēta tikai jaunāko klašu skolēniem - sākot ar astoto klasi zēni un meitenes jau mācās kopā. Sākumā, protams, jārēķinās, ka jaunieši mēģinās atgūt nokavēto - veidojas romantiskas attiecības starp pārīšiem, taču pamazām skolēni nomierinās, lielāku uzmanību atkal pievēršot mācībām.
Portāla redakcija atrodas Rīgā, Maskavas ielā 459
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 01.09.2011