Svētdiena, 2021. gada 18. aprīlis 14:17
Vārda dienas: Jadviga, Laura
Aizvadītā gada decembra sākumā, atbalstot Valgundes un Kalnciema pagasta iedzīvotāju iniciatīvu izveidot gājēju pāreju Rīgas–Liepājas šosejas 24. kilometrā, Jelgavas novada pašvaldība ar vēstuli, kas papildināta ar iedzīvotāju parakstiem, vērsās VAS «Latvijas valsts ceļi».
Aizvadītā gada decembra sākumā, atbalstot Valgundes un Kalnciema pagasta iedzīvotāju iniciatīvu izveidot gājēju pāreju Rīgas–Liepājas šosejas 24. kilometrā, Jelgavas novada pašvaldība ar vēstuli, kas papildināta ar iedzīvotāju parakstiem, vērsās VAS «Latvijas valsts ceļi» (LVC). Atbildes vēstulē LVC norāda, ka minētā vieta vairākkārt apsekota, lai izvērtētu noteiktos gājēju pārejas ierīkošanas standartus, un, apkopojot iegūtos datus, Tīreļu ciemā pie degvielas uzpildes stacijas (DUS) «Astarte nafta» nav plānots ierīkot gājēju pāreju.
Saskaņā ar LVC sniegto informāciju gājēju pāreju ierīkošanu valstī nosaka standarts «LVS 190-10. Gājēju pāreju projektēšanas noteikumi». Atsaucoties uz šo standartu, lai ierīkotu jaunu gājēju pāreju, minimālajam gājēju pārejas lietotāju skaitam būtu jāsasniedz vismaz 50 gājēji stundā. Ja tas izpildītos, tad Tīreļu ciemā pie DUS «Astarte nafta» būtu atļauts ierīkot tikai ar luksoforu regulējamu gājēju pāreju vai arī gājējiem autoceļa šķērsošana būtu jānodrošina divos līmeņos – pa tiltu vai tuneli. Turklāt svarīgi, lai pāreja tiktu noslogota pastāvīgi, nevis epizodiski.
Lai lemtu par pārejas nepieciešamību, LVC vietu vairākkārt apsekoja un veica gājēju skaitīšanu uz autoceļa A9 pretim DUS «Astarte nafta». Viena no apsekošanām veikta 2021. gada 5. janvārī no pulksten 7.30 līdz 10. Otra apsekošana notika 2021. gada 7. janvārī no pulksten 13.30 līdz 16.30. Pēc LVC sniegtās informācijas, abās reizēs gājēju skaits ir bijis ļoti neliels.
«5. janvāra rītā uz autoceļa tika konstatēti trīs brauktuvi šķērsojoši gājēji pretim DUS «Astarte nafta», kā arī divi gājēji un viens velosipēdists pretim Ceriņu ielas pieslēgumam, kas atrodas apmēram 60 metrus no DUS Rīgas virzienā. Savukārt 7. janvāra pēcpusdienā tika konstatēti četri gājēji un divi velosipēdisti, kuri šķērsoja autoceļu A9 pretim DUS «Astarte nafta» un četri gājēji un viens velosipēdists, kuri šķērsoja autoceļu pretim Ceriņu ielas pieslēgumam. Redzams, ka autoceļu šķērsojošo cilvēku skaits ir pārāk mazs un tas neatbilst standarta LVS 190-10 noteiktajiem minimālajiem kritērijiem gājēju pārejas ierīkošanai. Turklāt dabā varēja novērot, ka brauktuve tiek šķērsota dažādās vietās un gājēju plūsma nekoncentrējas vienā vietā, kā tam vajadzētu būt saskaņā ar gājēju pāreju ierīkošanas principiem. Taču nevienā no minētajām vietām gājējiem neradās grūtības ar autoceļa šķērsošanu, jo satiksmes plūsma nav tik liela, lai, pagaidot dažas sekundes, nevarētu atrast brīvu un drošu brīdi brauktuves šķērsošanai. Sistemātiska atļautā braukšanas ātruma pārsniegšana arī netika novērota. Tāpat būtisku redzamības ierobežojumu apskatāmajā posmā nav. Šī vieta nav ierindota «melno punktu» sarakstā,» skaidro LVC pārstāvis Aigars Puķītis.
LVC atbildes vēstulē arī norāda, ka šobrīd, kad noteikti daudzi ierobežojumi saistībā ar Covid-19 izplatību, šie dati var neatspoguļot patieso ainu, taču maz ticams, ka normālos apstākļos gājēju plūsma sasniegtu nepieciešamo daudzumu gājēju pārejas ierīkošanai. Pamatojoties uz minētajiem argumentiem, LVC neplāno jaunas gājēju pārejas ierīkošanu Rīgas–Liepājas šosejas 24. kilometrā.
Laikraksta redakcija atrodas: Pasta iela 37, Jelgava, LV – 3001
Redakcijas e-pasta adrese: zinas@jelgavasnovads.lv
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 12.02.2014