Rīga 20°C, skaidrs, bez nokrišņiem, D vējš 3m/s
Svētdiena, 2024. gada 28. aprīlis 15:17
Vārda dienas: Gundega, Terēze
18. oktobrī Valsts kontrole (VK) rīkoja preses konferenci un publiskoja revīzijas ziņojumu “Par Latvijas Republikas 2017. gada pārskatu par valsts budžeta izpildi un par pašvaldību budžetiem”, ar ko iepazīstināja valsts kontroliere Elita Krūmiņa un VK Padomes loceklis Edgars Korčagins.
LPS atzinīgi novērtē Valsts kontroles publiski pausto, ka pašvaldību deputātu atalgojuma noteikšanā vienotā ietvara piemērošana vietējai situācijai būtu atstājama katras pašvaldības kompetencē. Tāpat VK piedāvā atteikties no administratīvi sarežģītā un pašvaldības deputāta pienākumu būtībai neatbilstošā darba laika uzskaites pienākuma deputātiem, kuri neieņem algotu amatu domē.
“To, ka vienotā atlīdzības sistēma jāpadara vienkāršāka un vieglāk piemērojama, tajā skaitā attiecībā uz pašvaldību deputātu un darbinieku atalgojumu, Latvijas Pašvaldību savienība norādījusi jau vairākkārt – gan diskusijās ar likumdevēju, gan kontrolējošām iestādēm, piemēram, Valsts kontroli un Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroju. Sarunās gūta izpratne, ka regulējumam ir jābūt skaidri saprotamam un viegli piemērojamam. Šis jautājums arī vairākkārt apspriests LPS komitejās un Valdes sēdēs. LPS arī uzsver, ka pašvaldību deputātu atalgojuma jautājumā ir jāievēro Eiropas vietējo pašvaldību harta,” uzsver LPS priekšsēdis Gints Kaminskis.
Saistībā ar VK secinājumiem pašvaldību deputātu atalgojuma jautājumā LPS jau iepriekš ir vērsusi VK uzmanību uz atšķirīgu Valsts un pašvaldību institūciju amatpersonu un darbinieku atlīdzības likuma interpretāciju un nepiekrīt VK interpretācijai, proti, likums paredz maksimālo pašvaldības deputāta mēnešalgas apmēru, tomēr nenosaka maksimālo deputāta darba stundas likmes apmēru. Minētajā likumā ir dots deleģējums domei noteikt mēnešalgas aprēķināšanas kārtību un apmēru, nepārsniedzot maksimālo pašvaldības deputāta mēnešalgas apmēru. Tas nozīmē, ka pašvaldība pati lemj par deputāta atalgojumu, izvērtējot savas teritorijas lielumu, iedzīvotāju skaitu, darāmo darbu apjomu un budžeta iespējas. Būtiski uzsvērt, ka pašvaldības deputāts savus pienākumus pilda, nevis būdams darba attiecībās ar pašvaldību, bet papildus savam pamatdarbam, būdams vēlētā amatā, tā sauktajās amata attiecībās. Tas nozīmē, ka uz pašvaldības deputāta darbu nevar attiecināt normālo darba laiku.
Lai gūtu pārliecību par savu interpretāciju, LPS lūdza gan Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas (VARAM), gan Saeimas Juridiskā biroja viedokli. Šo institūciju viedoklis sakrīt ar LPS viedokli. Saeimas Juridiskais birojs norādīja, ka “uz deputātu nav iespējams attiecināt pieņēmumu, ka darba stundu skaits mēnesī ir 160 stundas. Deputāts ir t.s. amata attiecībās nodarbināta persona, un attiecībā uz viņa darbību likums nenoteic ne maksimālo, ne minimālo darba stundu skaitu. Deputāta darbībai nav piemērojams normālā darba laika režīms, tāpēc deputātam nav tiesību arī uz piemaksu par virsstundu vai nakts darbu”.
Ne mazāk būtiski ir pieminēt, ka neviena no izlasē iekļautajām pašvaldībām Atlīdzības likumā noteikto maksimālo pašvaldības deputāta mēnešalgas apmēru nav pārsniegusi. Vēl vairāk: atšķirīgā Atlīdzības likuma izpratne kontrolējošo institūciju, citu valsts pārvaldes iestāžu un pašvaldību starpā radījusi situāciju, ka atsevišķu pašvaldību deputāti ir nepamatoti administratīvi sodīti, kā pagājušonedēļ ziņots presē.
LPS cer, ka VK konstatējumi un aicinājumi izdarīt pašvaldību deputātu atlīdzības sistēmā pārmaiņas, padarot to vienkāršāku, skaidrāku, kā arī samazināt administratīvo slogu pašvaldībām vainagosies jaunā regulējumā, jo šābrīža vienotā atlīdzības sistēma ir birokrātiska un nenodrošina vienotu pieeju. Kopš Atlīdzības likuma pieņemšanas tas vairākkārt ir grozīts un vairs neatbilst tā sākotnējam mērķim. Tas rezultējas nepilnīgā laika uzskaitē, kā arī atšķirīgā Atlīdzības likuma interpretācijā.
Eiropas vietējo pašvaldību harta, kam Latvija pievienojās 1996. gadā, nosaka, ka “vietējo vēlēto pārstāvju darba apstākļiem ir jānodrošina brīva iespēja realizēt savas funkcijas” un “darba apstākļiem ir jānodrošina piemērota finanšu kompensācija par izdevumiem, kuri radušies, pildot attiecīgo amatu, kur iespējams, kompensējot arī ienākumu vai darba samaksas zaudējumu; kā arī jānodrošina atbilstoša sociālā aizsardzība”. Tāpat Eiropas vietējo pašvaldību hartā noteikts, ka “vietējo valdību darbinieku dienesta apstākļiem jābūt tādiem, kas atļauj augstas kvalifikācijas darbinieku pieņemšanu darbā, balstoties uz nopelniem un kompetenci; šajā nolūkā ir jānodrošina atbilstoši mācību un darba samaksas apstākļi un karjeras iespējas”.
“LPS Valdes sēdēs vairākkārt ir apspriests viedoklis, ka atalgojuma jautājumā pašvaldībām būtu jāatgriežas pie tādas kārtības, ka pašvaldība pati lemj gan par pašvaldības deputātu, gan darbinieku atlīdzības jautājumiem,” piebilst LPS priekšsēdis G. Kaminskis.
Laikraksta redakcija atrodas Mazā Pils ielā 1, Rīga LV-1050
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 01.01.2018 līdz 20.08.2021