Rīga 15°C, mākoņains, bez nokrišņiem, D vējš 5m/s
Sestdiena, 2024. gada 27. aprīlis 11:36
Vārda dienas: Klementīne, Raimonda, Raina, Tāle
LPS Izglītības un kultūras komitejas sēdē 21. martā tika skatīti izglītības satura plānošanas principi vidusskolā un vidējās izglītības standarts, ar ko iepazīstināja Valsts izglītības satura centra (VISC) vadītājs Guntars Catlaks (viņa prezentācija pieejama šeit https://www.lps.lv/lv/komitejas/izglitibas-un-kulturas-komiteja/4607-lps-izglitibas-un-kulturas-komitejas-sede-21-marta-2019 ).
Obligātā mācību satura ietvars paredz septiņas mācību jomas: valodu, sociālā un pilsoniskā, kultūras izpratne un pašizpausme mākslā, dabaszinātņu, matemātikas, tehnoloģiju un veselības un fizisko nodarbību joma, ko caurvij vairākas prasmes un labi tikumi. Mācību saturs veidots, domājot par skolēna sasniedzamo rezultātu, pēctecīgi un saskaņoti no pirmsskolas līdz vidusskolai, atbilstoši konkrētajam vecuma posmam izvirzītajiem mērķiem un saskaņots ar vienotām pamatidejām katrā mācību jomā.
Speciālisti atzinuši, ka pašlaik ir pārāk liels mācību priekšmetu skaits un liels obligāto priekšmetu skaits, profesionālo skolu, vidusskolu un valsts ģimnāziju audzēkņiem ir atšķirīgs stundu skaits vispārizglītojošos priekšmetos, bet eksāmeni 12. klasē vienādi, arī Latvijas skolēnu iespējas nav pietiekami pielīdzināmas pasaules labākajām sistēmām. Jaunais risinājums paredz, ka skolēnam tiks dota iespēja vairāk mācīties sev interesējošu saturu saskaņā ar savām nākotnes interesēm, 10.–11. klasē padziļinās un vispārinās pamatizglītībā apgūto un 11.–12. klasē mācīsies dziļāk šaurākā mācību jomā. Skolēna sasniedzamie rezultāti veidoti trīs mācību satura apguves līmeņos: vispārīgais (obligāti apgūstamā satura daļa visos kursos); optimālais (saturs vispusīgai vispārīgai izglītībai); augstākais (padziļināts un paplašināts saturs).
Kā tas notiks? Skolas skolēnu izvēlei izveidos savu piedāvājumu, kurā būs vismaz divi padziļināto kursu izvēles komplekti no VISC ieteiktajiem vai savi, būs atbilstoši pamatkursi visās mācību jomās un specializētie kursi, kā arī izveidos stundu plānu trim gadiem. Vispārīgās vidējās izglītības ieguvei skolēns kārtos centralizētos eksāmenus – latviešu valodā (optimālajā vai augstākajā līmenī), svešvalodā (angļu, vācu vai franču – optimālajā līmenī), matemātikā (pamata, optimālajā vai augstākajā), divos no padziļinātajiem kursiem (augstākajā līmenī) – un aizstāvēs pētniecības, jaunrades vai sabiedrisko darbu.
Skolām skaidrs piedāvājums audzēkņu uzņemšanai jāizstrādā līdz nākamā gada pavasarim. Modeļa ieviešana 10. klasēs paredzēta no 2020. gada septembra un pakāpeniski trīs gadu laikā. Jaunie valsts pārbaudījumi visiem plānoti 2022./2023. mācību gadā.
Pēc G. Catlaka prezentācijas sekoja daudzi jautājumi un diskusija, kurā piedalījās komitejas klātienes dalībnieki – Izglītības un zinātnes ministrijas, mācību priekšmetu asociāciju, augstskolu un pašvaldību pārstāvji.
Vairāk lasiet šeit https://www.lps.lv/lv/komitejas/izglitibas-un-kulturas-komiteja/4607-lps-izglitibas-un-kulturas-komitejas-sede-21-marta-2019 .
Sēdes videoieraksts pieejams LPS vietnes www.lps.lv sadaļā “Tiešraides, videoarhīvs” vai sekojot šai saitei https://www.lps.lv/lv/tiesraides-videoarhivs/videoarhivs/357-lps-izglitibas-un-kulturas-komitejas-sede-21-marta-2019 .
Laikraksta redakcija atrodas Mazā Pils ielā 1, Rīga LV-1050
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 01.01.2018 līdz 20.08.2021