Rīga 12°C, skaidrs, bez nokrišņiem, D vējš 4m/s
Piektdiena, 2024. gada 26. aprīlis 10:29
Vārda dienas: Alīna, Rūsiņš, Sandris
Šajā laikā vēl asāk iezīmējas jautājums par reģionālās attīstības pamatnosacījumiem un kā veicināt vietējo ekonomiku, kā atbalstīt savus uzņēmumus. Jāņem vērā, ka ekonomiskā modeļa maiņai jāatbilst klimata izmaiņu un aprites ekonomikas izaicinājumiem. Tāpat Valsts pārvaldes iekārtas likums paredz, ka ik pa pieciem gadiem jāpārvērtē savas kapitālsabiedrības un kapitāldaļas. Covid laikā un ņemot vērā zaļā kursa uzstādījumus, vēl krasāk izvirzās jautājums: kādas būs strukturālās reformas asas konkurences apstākļos starp valstīm, un kā izdzīvot un panākt, ka gan Rīgas, gan reģionu iedzīvotājiem algas būtu līdzvērtīgas vecajām ES dalībvalstīm.
Papildus ieteikumiem un iebildumiem par dažādiem MK noteikumiem īpaša uzmanība tika pievērsta skaidrojumiem, ar kādiem nosacījumiem pašvaldības var piešķirt valsts atbalstu komersantiem, ievērojot de minimis atbalsta apjomus, un kurā brīdī ir jārunā par konkurences kropļošanu un investora principa nodrošināšanu. Tāpat darba grupās LPS uzsvērusi, ka nedrīkst pieļaut iepriekšējo kļūdu, kad Covid–19 krīzes rezultātā vairākiem uzņēmumiem nebija iespējams atjaunot darbību un daudzi cilvēki bija spiesti emigrēt uz vecajām dalībvalstīm, kur ir vairākas reizes lielāks atalgojums nekā Latvijā. Esam uzsvēruši, ka šajā situācijā svarīgi apzināties, ka pavisam tuvā nākotnē šo cilvēku Latvijai pietrūks un tāpēc ir jābūt risinājumam. Pastāv liels risks, ka patlaban darbu zaudējušie varētu emigrēt tad, kad pēc Covid–19 pandēmijas atvērs valstu robežas.
Jaunais ES fondu plānošanas periods un darbs ar Eiropas zaļā kursa un nozaru ministriju stratēģijām un pamatnostādnēm
2019. gada 11. decembrī Eiropas Komisija nāca klajā ar paziņojumu “Eiropas zaļais kurss” un pozicionējusi to kā jaunu Eiropas Savienības izaugsmes stratēģiju. Latvija ir apņēmusies izpildīt ambiciozos mērķus vairākās jomās, kas nozīmē nepieciešamību kritiski izvērtēt valdības nosprausto kursu 2030. gada programmās un vietējo un reģionālo pašvaldību iespējas pielāgot prasības pakalpojumiem un infrastruktūrā. Viens no piemēriem būtu šāds: Latvijā līdz 2021. gada 2. augustam ir jāpārņem Eiropas Padomes direktīva 2019/1161, kas uzliek par pienākumu stimulēt pieprasījumu pēc tīriem nulles emisijas transportlīdzekļiem un pašvaldībām un valstij iegādāties sabiedriskos autotransporta pakalpojumus, t. sk. atkritumu (sadzīves) savākšanas pakalpojumus, kas kā alternatīvo degvielu izmanto elektrību un ūdeņradi. Ņemot vērā augošo pieprasījumu pēc nulles emisijas mašīnām un lai izvairītos no tā, ka Latvijas nodokļu maksātāju nauda pilnībā aiziet uz Eiropas lielajām autorūpnīcām, jautājums: vai nebūtu lietderīgi Ekonomikas ministrijas ekonomikas stabilizācijas plānā paredzēt atbalstu šādu biznesu attīstībai? Viens no risinājumiem būtu pilotprojekta veidā atbalstīt noteiktu pašvaldību kapitālsabiedrību inovācijas iepirkumus, un inovatīvais iepirkums būtu nozīmīgs papildu resurss pētniecības, attīstības un inovācijas finansēšanai tieši Latvijas uzņēmumiem.
LPS piedāvājums ir veicināt daudzlīmeņu partnerību kā priekšnoteikumu zaļā kursa īstenošanai – paaugstināt vietējo un reģionālo pašvaldību lomu 2030. gada ES programmas mērķu sasniegšanā un īstenošanā. Tas nozīmē dialogu un aktīvas konsultācijas, un šajā partnerības izpratnē pašvaldībām vajadzētu sajust atbalstu, lai attīstītu projektus ar Latvijas zinātnieku komandām un sazinātos ar dažādām ieinteresētajām pusēm ar mērķi izveidot spēcīgu un ilgstošu sadarbības platformu pilna cikla inovācijas procesam gan enerģētikā, gan transportā, gan aprites ekonomikā un īpašu uzmanību pievērst zaļās enerģijas industriālām zonām, kas tuvākajā laikā būs viens no svarīgākajiem jautājumiem un viena no pamatprasībām uzņēmējiem.
LPS rosina piešķirt līdzekļus un palielināt atbalstu zaļā kursa investīcijām, zaļām industriālajām teritorijām un inovāciju attīstībai tieši pašvaldībās un sabiedriskā pakalpojuma sniedzējiem. Nedrīkst veidoties situācija, kad pašvaldības ir spiestas iepirkt trīs reizes dārgākas tehnoloģijas, jo ar konkrētu likumu vai MK noteikumu vietējām un reģionālajām pašvaldībām tiek pateikts, ka jāīsteno 2030. gada zaļā kursa mērķi, bet tajā pašā laikā liegta iespēja ar ES programmām izveidot labvēlīgu institucionālo vidi visos pārvaldes līmeņos.
LPS piedāvā raudzīties uz cilvēkkapitāla saglabāšanu Rīgā (metropoles attīstības potenciāls) un pašvaldībās caur reģionālām inovācijām un nišas pakalpojumiem, kur efektīvi tiktu izmantoti reģionā esošie resursi.
Laikraksta redakcija atrodas Mazā Pils ielā 1, Rīga LV-1050
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 01.01.2018 līdz 20.08.2021