Rīga 7°C, apmācies, bez nokrišņiem, R vējš 3m/s
Ceturtdiena, 2024. gada 25. aprīlis 12:24
Vārda dienas: Bārbala, Līksma
Februāra sākumā Latvijas Pašvaldību savienība saņēmusi valsts kontrolieres Ingunas Sudrabas parakstītu vēstuli par likumības revīzijas rezultātiem.
Valsts kontrole veikusi likumības revīziju “Par darbinieku atalgojumiem piešķirto līdzekļu izlietojuma atbilstību normatīvo aktu prasībām Daugavpils, Rēzeknes, Ventspils un Liepājas pilsētas pašvaldības iestādēs (izņemot mērķdotācijas pedagogu atalgojumiem)”, kuras mērķis bija noskaidrot, vai pašvaldību darbinieku atalgojumam paredzētie līdzekļi tiek izlietoti saskaņā ar normatīvo aktu prasībām.
Pašvaldības iestāžu darbinieku atalgojuma revīzijā tika pārbaudīta darbiniekiem piešķirtās amatalgas, piemaksu, prēmiju, pabalstu, mācību maksas kompensācijas un veselības apdrošināšanas atbilstība normatīvo aktu prasībām. Izlasei Rēzeknes pilsētas pašvaldībā tika izvēlētas 17, Daugavpilī – 19, Liepājā – 20 un Ventspils pilsētas pašvaldībā – 11 iestādes. Izlasē tika iekļauti 299 darbinieki.
Ņemot par pamatu izlasei pakļautās iestādes, revidenti izvēlējās no katras pašvaldības sešas, kurām ir līdzīgas galvenās funkcijas, lai būtu iespējams veikt revīzijā gūto pierādījumu analīzes rezultātu salīdzināšanu starp iestādēm vienas pašvaldības ietvaros. Tā kā revīzijā netika apskatītas mērķdotācijas pedagogu atalgojumam, izlasē netika iekļautas skolas un bērnudārzi.
Revīzija ietvēra šādas revidējamās jomas tēmas: pašvaldību darbinieku amatalgu, piemaksu, pabalstu un prēmiju piešķiršanas atbilstība normatīvo aktu prasībām; sociālo garantiju (mācību maksas kompensācijas un veselības apdrošināšanas) nodrošināšana pašvaldību darbiniekiem. Revīzija tika veikta par laikposmu no 2006. gada 1. janvāra līdz 31. decembrim.
Revīzijā tika konstatēts, ka vienā no četrām pārbaudītajām pašvaldībām darba samaksas organizācijā ir pieļauta atkāpe no būtiska likumā “Par pašvaldībām” ietverta darba samaksas organizācijas principa – pašvaldības administrācijas darbiniekiem un pašvaldības iestāžu vadītājiem darba algas likmi nosaka pašvaldības dome, nododot šā jautājuma izlemšanu vienam cilvēkam – domes priekšsēdētājam. Šādā situācijā pastāv risks, ka darbiniekiem var rasties nepareiza izpratne par saviem amata pienākumiem un to pienācīgu izpildi tieši pašvaldības un tās iedzīvotāju interesēs.
Divās pašvaldībās tika konstatēta prakse darbiniekiem piešķirt normatīvajos aktos neparedzētas izmaksas, kas norāda uz iepriekšminēto risku un iespējamu budžeta nepareizas plānošanas risku, turklāt saskaņā ar likuma “Par valsts un pašvaldību finanšu līdzekļu un mantas izšķērdēšanas novēršanu” normām ir atzīstama par pašvaldības finanšu līdzekļu izšķērdēšanu.
Būtisks trūkums pašvaldību darba samaksas organizēšanā visās pārbaudītajās pašvaldībās ir ievērojamās atšķirības vienādas kategorijas darbinieku atalgojumā pašvaldības ietvaros, kas rada darbinieku pozitīvas motivācijas neesamības risku.
Visās pārbaudītajās pašvaldībās tika konstatēts ievērojams prēmiju, piemaksu un citu izmaksu daļas īpatsvars kopējā darbinieka atalgojumā, kas kopā ar šo izmaksu piešķiršanas un apjoma noteikšanas kritēriju neesamību norāda uz iespējamu risku darbinieka personīgai atkarībai no vadītāja vai uz nepietiekamu darbinieka ieņemamā amata slodzes izvērtējumu.
Katrā no revīzijā iekļautajām pašvaldībām ir konstatēti būtiski trūkumi darba samaksas sistēmas organizēšanā, kas padara to nepārskatāmu un neveicina pašvaldību darbinieku motivāciju.
Ņemot vērā, ka pašvaldību budžeti netiek veidoti vienīgi no konkrētās pašvaldības ieņēmumiem, bet tiek saņemtas dotācijas gan no pašvaldību izlīdzināšanas fonda, gan valsts budžeta, ir pamatota nepieciešamība radīt vienlīdzīgus, bet galvenais – vienveidīgus darba samaksas veidošanas noteikumus visu pašvaldību darbiniekiem.
Valsts kontrolei nav iespēju veikt revīzijas visās pašvaldībās, lai noskaidrotu, vai pārbaudītajās četrās konstatētie trūkumi ir raksturīgi pašvaldībām vispār. Tāpēc pašvaldību vadītājiem vajadzētu pārdomāt un izanalizēt šos jautājumus savā pašvaldībā, lai darba samaksas sistēma būtu pārskatāma un katram pašvaldības darbiniekam saprotama, tādējādi veicinot viņu motivāciju un pašvaldību vadītāju izpratni par valstī vienotas pieejas nepieciešamību darba samaksas organizēšanā.
Pēc Valsts kontroles veiktās revīzijas sniegti ieteikumi konstatēto trūkumu novēršanai un ar atbildīgajām amatpersonām ir saskaņots revīzijas ieteikumu ieviešanas laika grafiks.
Laikraksta redakcija atrodas Mazā Pils iela 1, Rīga LV-1050
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 03.01.2011 līdz 17.08.2017