Rīga 12°C, skaidrs, bez nokrišņiem, ZR vējš 4m/s
Svētdiena, 2024. gada 12. maijs 10:53
Vārda dienas: Ina, Ināra, Inārs, Valija
Valsts amatpersonām noteikto ierobežojumu ievērošana pašvaldībās
Viena no KNAB darbības jomām vērsta uz to, lai nodrošinātu valsts pārvaldes un pašvaldību darbību sabiedrības interesēs, novēršot personiskās ieinteresētības ietekmi uz valsts amatpersonu darbību un lēmumu pieņemšanas procesu.
2010. gadā visvairāk – 63% gadījumu – pie administratīvās atbildības par likuma “Par interešu konflikta novēršanu valsts amatpersonu darbībā” normu neievērošanu KNAB saucis pašvaldību iestāžu un kapitālsabiedrību valsts amatpersonas, tajā skaitā arī domes deputātus.
Pašvaldību amatpersonām – pilsētu un novadu domju vadītājiem, deputātiem un darbiniekiem – grūtības sagādā amatu savienošanas un ienākumu gūšanas ierobežojumi.
Tā pieci kāda novada pagastu pārvalžu vadītāji tika sodīti par likumā “Par pašvaldībām” noteiktā aizlieguma neievērošanu, kas aizliedz pagasta pārvalžu vadītājam būt par novada pašvaldības domes deputātu.
Cita novada domes būvinspektors vienlaicīgi savienojis 17 valsts amatpersonas amatus (15 no tiem bija būvvaldes vadītāja vai būvinspektora amats dažādās pašvaldībās), kā arī ieņēmis valdes locekļa amatu SIA un guvis ienākumus no neatļautas amatu savienošanas.
Būtiskākie pārkāpumi saistīti ar pašvaldību amatpersonu rīcību interešu konflikta situācijā, kad amatpersonas veikušas ar amatu pienākumu pildīšanu saistītas darbības, kurās viņi paši, viņu radinieki vai darījumu partneri bija mantiski vai personiski ieinteresēti, piemēram, radinieku pieņemšana darbā pašvaldībā, amatalgas noteikšana savam laulātajam vai bērniem, kas arī pieņemti darbā attiecīgajā pašvaldības institūcijā, nomas līgumu slēgšana par privātprakses ārsta darbības nodrošinājumu ar SIA, kurā amatpersona pati ir vienīgais dalībnieks un viņa radinieki ieņem valdes locekļa amatu.
Pašvaldību deputāti neievēro aizliegumu būt par tādas komercsabiedrības dalībniekiem, kas bez atklāta konkursa saņem novada domes finanšu līdzekļus, pārkāpjot pašvaldības deputātiem noteiktos komercdarbības ierobežojumus. Pārbaužu ietvaros 2010. gadā konstatēts, ka kāda novada domes deputāti guvuši ienākumus no malkas piegādes, traktora labošanas un celtniecības preču piegādes pašvaldības vajadzībām, savukārt kāda bērnunama direktors vairākreiz slēdzis līgumus ar sev daļēji piederošu kapitālsabiedrību. Cita pagasta pārvaldes vadītājs izdevis rīkojumus, slēdzis līgumus un parakstījis pieņemšanas un nodošanas aktus attiecībā uz sava brāļa laulāto, tādējādi veicot ar valsts amatpersonas amata pienākumu pildīšanu saistītas darbības, kurās viņa radinieks bijis personiski un mantiski ieinteresēts.
KNAB aicina ikvienu aizpildīt testu Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja mājaslapā, lai pārbaudītu zināšanas par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem.
KNAB speciālisti bez maksas sniedz konsultācijas, kā arī var nolasīt lekcijas par normatīvo aktu prasībām attiecībā uz valsts amatpersonām – interesējieties pa tālruni 67356168!
Ieteikumi korupcijas risku mazināšanai pašvaldībās
KNAB savu funkciju ietvaros sniedz rekomendācijas institūcijām, kā stiprināt to iekšējās kontroles sistēmas – gan apmācot atbildīgās amatpersonas un iestāžu vadītājus, gan analizējot institūciju praksi korupcijas novēršanā, gan arī novērtējot līdzšinējo praksi un izstrādājot priekšlikumus, kā to pilnveidot.
Korupcijas risku apzināšana pašvaldības un tiešās pārvaldes institūcijās
Šā uzdevuma ietvaros KNAB 2010. gadā veica pašvaldību aptauju, apzinot, kādi iekšējās kontroles pasākumi un procedūras tajās tiek izmantoti.
Aptaujas rezultāti ļauj secināt, ka pašvaldības korupcijas riskiem pievērš ievērojami mazāk vērības nekā tiešās pārvaldes institūcijas. Tā, piemēram, korupcijas riski apzināti tikai 13% pašvaldību, bet tas darīts 60% tiešās pārvaldes institūciju.
KNAB rosina pašvaldībām ņemt vērā šādas rekomendācijas, kas neprasa lielus ieguldījumus:
apzināt lielākos korupcijas riskus un šiem riskiem visvairāk pakļautos amatus;
izstrādāt kārtību, kādā saņemama amatu savienošanas atļauja;
precizēt personāla atlases, amatā paaugstināšanas un apmācību plānošanas principus – jo caurskatāmākas ir šīs procedūras, jo mazāki korupcijas riski tajās;
nošķirt atbildību dažādos lēmumu pieņemšanas posmos, īpaši tur, kur lēmumi tiek pieņemti vienpersoniski, tādējādi atvieglojot uzraudzības veikšanu pār šiem procesiem.
Ņemot vērā aptaujas laikā izrādīto pašvaldību interesi par pretkorupcijas pasākumiem un labās prakses piemēriem, aicinām pašvaldības sadarboties savstarpēji un ar KNAB, lai apzinātu labās prakses piemērus, problēmas un to risinājumus!
Kā novērtēt, kurš amats vairāk pakļauts korupcijas riskam
Novērtējumam var izmantot kritērijus, vērtējot, vai, pildot konkrētā amata pienākumus, valsts amatpersonai:
ir iespēja rīkoties vienpersoniski;
ir piešķirta plaša rīcības brīvība, ko neierobežo normatīvie akti;
nav stingru rīcības kontroles un uzraudzības mehānismu.
Papildu risks rodas, ja funkcija ir saistīta ar:
uzraudzību vai kontroli;
rīcību ar finanšu līdzekļiem un mantu, iepirkumu institūcijas vajadzībām;
rīcību ar ierobežotas pieejamības informāciju;
citām personām saistošu lēmumu pieņemšanu un sagatavošanu;
lēmumu pieņemšanu/sagatavošanu, kas saistīti ar personāla vadību, atalgojuma jautājumiem;
sodīšanas pilnvarām;
procedūrām, kas paredz skaidras naudas izmantošanu;
normatīvo aktu projektu izstrādi un pieņemšanu.
Šos kritērijus savietojot tabulā un izvērtējot, vai tas atbilst (jā/nē) konkrētā amata pienākumu pildīšanas apstākļiem, var salīdzinoši novērtēt visus amatus institūcijā. Tie amati, par kuriem ir vairāk atbilstību jeb “jā”, vairāk pakļauti korupcijas riskam. Tas nenozīmē, ka darbinieki šajos amatos viskorumpētākie, tikai riski ir augstāki! Jāņem vērā, ka amati jāvērtē kontekstā cits ar citu, šādu analīzi grūti veikt starp dažādām institūcijām.
Nākamais solis ir novērtēt kontroles pasākumus amatiem, kas vairāk pakļauti korupcijas riskam – vai tie ir pietiekami vai varbūt nepieciešams kaut ko mainīt.
Laikraksta redakcija atrodas Mazā Pils iela 1, Rīga LV-1050
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 03.01.2011 līdz 17.08.2017