Rīga 6°C, skaidrs, bez nokrišņiem, ZR vējš 2m/s
Svētdiena, 2024. gada 12. maijs 01:06
Vārda dienas: Ina, Ināra, Inārs, Valija
Bieži vien sabiedrībā valda uzskats, ka valsts pakalpojumus mēs varam saņemt tikai klātienē, līdzi ņemot veselu sējumu ar izziņām. Iedzīvotājiem, kam datora izmantošana jau ir izaicinājums pats par sevi, rodas priekšstats, ka elektroniskā veidā sazināties un kārtot jautājumus ar valsts pārvaldi ir pārāk sarežģīti un pat neiespējami.
Tomēr mūsdienās šī situācija ir pavisam citādāka, un jau tagad daudzus pakalpojumus iespējams saņemt elektroniskā veidā, izmantojot datoru un internetu. Tas ļauj ietaupīt gan laiku, dodoties uz kādu no valsts iestādēm, gan arī izdevumus, lai nokļūtu līdz tai. Vairākas iestādes izveidojušas interneta vietnes iedzīvotāju un uzņēmēju elektroniskai apkalpošanai – Ceļu satiksmes drošības direkcija izveidojusi e–pakalpojumu portālu, Lauku atbalsta dienests – E–pieteikšanās sistēmu, Centrālā statistikas pārvalde – ePārskata sistēmu, Valsts ieņēmumu dienests – Elektroniskās deklarēšanās sistēmu u.c.
Būtiski ir minēt Latvijā izveidoto valsts vienoto pakalpojumu portālu www.latvija.lv. Tajā pieejami vairāk nekā 1490 dažādu valsts un pašvaldību pakalpojumu aprakstu, piemēram, kādas ir pakalpojumu saņemšanas iespējas, kādus dokumentus nepieciešams iesniegt, lai saņemtu pakalpojumu, cik pakalpojums maksā, kādi ir iestādes darba laiki, kontakti utt.
Portāla www.latvija.lv sadaļā E–pakalpojumi ir pieejami arī 29 dažādi interaktīvi elektroniski pakalpojumi, piemēram, “Dzīvesvietas deklarācijas iesniegšana”, kur iedzīvotājs var bez maksas deklarēt dzīvesvietu sev un saviem bērniem; “Mani dati Kadastrā” – pieejama plaša informācija par personai piederošajiem nekustamajiem īpašumiem; savukārt informāciju saistībā ar veselības aprūpi var saņemt e–pakalpojumos “Mani valsts apmaksātie veselības aprūpes pakalpojumi” un “Manu jaundzimušo bērnu dati” u.c.
Pavisam nesen kļuvis pieejams jauns un daudz ērtāks elektroniskā paraksta risinājums www.eparaksts.lv, ar kura palīdzību iedzīvotājiem un uzņēmējiem elektroniski ir iespējams nokārtot faktiski jebkuru ar valsts vai pašvaldību pakalpojuma saņemšanu saistītu jautājumu, izmantojot elektroniskos dokumentus papīra dokumentu vietā.
Ļoti plaša informācija par pakalpojumiem, kurus ikviens var saņemt elektroniskā veidā, atrodama interneta vietnē www.e–iespejas.lv. Šeit vienkāršā valodā soli pa solim ir aprakstīta informācija, kas var palīdzēt atrisināt dažādas iedzīvotājam un uzņēmējam aktuālas dzīves situācijas.
Iedzīvotājiem elektroniski iespējams reģistrēt dažādus juridiskus faktus:
deklarēt dzīvesvietu (http://bit.ly/deklar_dzivesv);
nokārtot dažādas ar bērna piedzimšanu saistītas formalitātes (http://bit.ly/berna_piedzim);
dibināt uzņēmumu (http://bit.ly/dibin_uzn);
lauksaimnieki elektroniski var pieteikties platībmaksājumiem un reģistrēt izmaiņas ar nozari saistītajos reģistros (http://bit.ly/lauksaimn);
uzzināt informāciju:
aplūkot datus par sevi valsts sistēmās (http://bit.ly/dati_registr);
uzzināt savu bērnu, vecāku un laulātā personas kodu, kā arī savu pases numuru, ja pa rokai nav pases, bet vajag norādīt šos datus, aizpildot veidlapas (http://bit.ly/pers_kods);
noskaidrot, kāda ir mana šobrīd deklarētās dzīvesvietas adrese (http://bit.ly/dekl_adr);
noskaidrot, kas ir mans ģimenes ārsts un kāds ir viņa tālruņa numurs (http://bit.ly/gim_arsts);
uzzināt, kādas man veiktās medicīniskās manipulācijas ir apmaksājusi valsts (http://bit.ly/vesel_info).
Šīs ir tikai dažas no iespējām, ko valsts un pašvaldības piedāvā elektroniskā vidē. Tādēļ aicinām ikvienu iedzīvotāju un uzņēmēju pirms došanās uz iestādi klātienē, lai saņemtu kādu pakalpojumu vai informāciju, izmantot savas e–iespējas un pieprasīt pakalpojumus elektroniskā vidē.
Laikraksta redakcija atrodas Mazā Pils iela 1, Rīga LV-1050
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 03.01.2011 līdz 17.08.2017