Rīga 11°C, skaidrs, bez nokrišņiem, A vējš 2m/s
Sestdiena, 2024. gada 04. maijs 05:22
Vārda dienas: Vijolīte, Viola, Vizbulīte
Pedagogu atalgojums tiek aprēķināts pēc vienotiem principiem
Pēdējo gadu tendence samazināties skolēnu skaitam saglabājusies arī šogad – valsts izglītības informācijas sistēmā (VIIS) vispārizglītojošajās skolās dienas apmācības programmās uz 2011. gada 1. oktobri reģistrēti 206 134 skolēni, kas ir par aptuveni 10 000 mazāk nekā iepriekšējā mācību gadā (216 307 skolēni). Taču saistībā ar pedagogu atalgojumu izmaiņu šajā mācību gadā nav – aprēķina metodika nav mainīta. Dotācijas pašvaldību izglītības iestāžu un privāto izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai tiek aprēķinātas un sadalītas pēc vienotiem principiem, ņemot vērā skolēnu skaitu izglītības pakāpē attiecīgajā teritorijā un izglītības iestādē īstenotās mācību programmas.
Mērķdotācijas sadalījums apstiprināts valdībā
4. oktobrī MK tika apstiprināts IZM sagatavotais rīkojuma projekts par mērķdotācijām pašvaldībām (pašvaldību izglītības iestādēm) finansējuma sadalījumu. Mērķdotācija pašvaldībām – pašvaldību pamata un vispārējās vidējās izglītības iestāžu, pašvaldību speciālās izglītības iestāžu, pašvaldību profesionālās izglītības iestāžu pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām 2011. gadā ir 145 676 256 lati, mērķdotācija pašvaldībām – interešu izglītības programmu un sporta skolu pedagogu daļējai darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām – 7 167 388 lati, mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību speciālajām pirmsskolas iestādēm, internātskolām, attīstības un rehabilitācijas centriem un speciālajām internātskolām bērniem ar fiziskās un garīgās attīstības traucējumiem – 49 231 621 lats un mērķdotācijas pašvaldībām – pašvaldību izglītības iestādēm bērnu no piecu gadu vecuma apmācībā nodarbināto pedagogu darba samaksai un valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām – 12 324 000 latu.
Tā kā mācību gads un finanšu gads ir atšķirīgi periodi, finansējumu 2011. gada septembrim – decembrim ir iespējams aprēķināt tikai tad, kad skolas un pašvaldības valsts izglītības informācijas sistēmā iesniegušas un apstiprinājušas informāciju par skolēnu skaitu jaunajā mācību gadā, ievērojot noteiktos datu ievadīšanas un apstiprināšanas termiņus. Gan tas, ka vairākas pašvaldības datus turpināja precizēt līdz septembra vidum, gan arī tehniskie traucējumi sistēmā bija iemesls, ka mērķdotācijas sadalījums valdībā tika apstiprināts vēlāk, nekā sākotnēji plānots. Taču atalgojumu par septembri visi pedagogi saņēma savlaicīgi, jo IZM pašvaldību kontos septembrī pārskaitīja 1/4 daļu no iepriekš apstiprinātās mērķdotācijas apmēra šāgada pēdējiem četriem mēnešiem.
Pedagogu algas aprēķina pēc vienotiem principiem
Pedagogu darba samaksas noteikšanas kārtību, darba samaksas apmēru un pedagogu darba slodzes lielumu nosaka 2009. gada 28. jūlija MK noteikumi nr. 836 “Pedagogu darba samaksas noteikumi”. 2011./2012. mācību gadā pedagogu atalgojums par vienu likmi nemainās – pedagoga zemākā mēneša darba algas likme ir 245 lati, kā arī pedagogs var saņemt atlīdzību par papildu veiktajiem pienākumiem līdz 40% no mācību stundu plāna īstenošanai aprēķinātās mērķdotācijas.
Saskaņā ar finansēšanas modeli “Nauda seko skolēnam” finansējums pedagogu algām tiek pārskaitīts novadam, kurš saskaņā ar izstrādātajiem kritērijiem to sadala novadā esošajām skolām. Arī skola piešķirto finansējumu pedagogu atalgojumam sadala pēc iekšēji apstiprinātajiem kritērijiem, un naudas sadale dažādās skolās var atšķirties. Vairumā skolu visiem pedagogiem noteikta vienāda algas likme, bet ir skolas, kurās algas likme tiek noteikta lielāka. Jāpiebilst, ka tās pašvaldības, kuras sakārtojušas savu skolu tīklu un klases optimāli piepildītas ar skolēniem, rod iespēju pedagogiem maksāt konkurētspējīgāku atalgojumu.
Finansējuma samazinājums pedagogu darba samaksai nav pieļaujams
Lai turpinātu iesākto pedagogu darba samaksas sistēmas pilnveidi, nodrošinot pedagogiem konkurētspējīgu atalgojumu par viņu ieguldījumu bērnu izglītošanā un valsts labklājības celšanā, IZM izstrādājusi informatīvo ziņojumu “Par pedagogu darba samaksas sistēmas pilnveidi”, valdībai pamatojot, ka finansējuma samazinājums pedagogu darba samaksai nav pieļaujams.
Pedagogu darba samaksas pakāpeniskai paaugstināšanai jākļūst par vienu no pamatnosacījumiem un valstij jāturpina pedagogu darbības kvalitātes vērtēšanas sistēmas ieviešana kā pamats pedagogu karjeras attīstībai un darba samaksas diferenciācijai. Informatīvais ziņojums 8. septembrī izsludināts valsts sekretāru sanāksmē un pēc saskaņošanas tiks virzīts apstiprināšanai MK. Ar to var iepazīties MK mājaslapā: http://www.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40226862.
Finansējums speciālajām izglītības iestādēm
Atbilstoši valsts budžeta likumam 2011. gadam mērķdotācija pašvaldībām – pašvaldību speciālajām pirmsskolas izglītības iestādēm, internātskolām, sanatorijas tipa internātskolām un speciālajām internātskolām bērniem ar fiziskās un garīgās attīstības traucējumiem (pedagogu darba samaksai un uzturēšanas izdevumiem) 2011. gadā veido 49 231 621 latu, kas ir par 616 145 latiem vairāk nekā šāgada sākumā apstiprinātais finansējums.
Finansējums pedagogu algām ir nodrošināts 100% apmērā, bet uzturēšanas izdevumiem līdzekļu nav pietiekami – šobrīd iespējams finansēt 52% no nepieciešamā apjoma. Finansējums speciālo izglītības iestāžu uzturēšanas izdevumiem nekad nav nodrošināts 100% apmērā no 2010. gada 31. augusta Ministru kabineta noteikumos nr. 825 “Speciālās izglītības iestāžu, vispārējās izglītības klašu (grupu) un internātskolu finansēšanas kārtība” paredzētā normatīva. 2011. gada pirmajos astoņos mēnešos šis finansējums bija 75% no normatīva.
Šajā mācību gadā speciālās izglītības iestādes ir tarificējušas par 315 pedagogu slodzes likmēm vairāk nekā iepriekšējā mācību gadā, kaut gan skolēnu skaits speciālajās izglītības iestādēs samazinājies par 1227 bērniem (papildu 478 000 latu), tāpat 2011. gada 1. septembrī darbu sākušas divas jaunas pirmsskolas izglītības iestādes bērniem ar speciālām vajadzībām, kurām esošā budžeta ietvaros tiek nodrošināti uzturēšanas līdzekļi un pedagogu darba samaksa. Valsts budžeta mērķdotācija ietver gan finansējumu pedagogu algām, gan uzturēšanas izdevumiem – jo vairāk līdzekļu tiek novirzīti atalgojumam, jo mazāk atliek uzturēšanas izdevumiem. Finansējuma uzturēšanas izdevumiem šobrīd trūkst visām speciālajām izglītības iestādēm. Pašlaik nodrošināts, ka papildus iedalīti 600 000 latu, un IZM izstrādājusi MK rīkojuma projektu, kurā, pārdalot finansējumu starp IZM resoriem, paredzēts palielināt finansējuma apmēru mērķdotācijām pašvaldībām par 2 198 000 latu. Tas ļaus speciālo skolu uzturēšanas izdevumus nodrošināt iepriekšējā perioda apmērā – 75% no normatīvajos aktos noteiktā nepieciešamā finansējuma.
Pašvaldības, izglītības iestādes un sabiedriskās organizācijas varēs īstenot papildu projektus sociālās atstumtības riska mazināšanai
Īstenojot Eiropas Sociālā fonda (ESF) apakšaktivitāti “Atbalsta pasākumu īstenošana jauniešu sociālās atstumtības riska mazināšanai un jauniešu ar funkcionālajiem traucējumiem integrācijai izglītībā”, pašvaldībām, izglītības iestādēm un sabiedriskajām organizācijām būs iespēja apstiprināt un īstenot papildu projektus, atbalstot pasākumus sociālās atstumtības riska mazināšanai plašākai mērķa grupai. Valdība atbalstījusi IzM izstrādātos grozījumus Ministru kabineta 2009. gada 17. februāra noteikumos nr. 150 “Noteikumi par darbības programmas “Cilvēkresursi un nodarbinātība” papildinājuma 1.2.2.4.2. apakšaktivitāti “Atbalsta pasākumu īstenošana jauniešu sociālās atstumtības riska mazināšanai un jauniešu ar funkcionālajiem traucējumiem integrācijai izglītībā””, novirzot šīs aktivitātes pirmajā atlases kārtā apstiprinātajos projektos izveidojošos finanšu atlikumu projektu pieteikumiem, kas iesniegti atlases otrajai kārtai.
ESF finansētās aktivitātes mērķis ir atbalstīt bērnus un jauniešus sociālās atstumtības riska grupās, tajā skaitā tos, kuru vecāki devušies peļņā uz ārzemēm, kā arī bērnus un jauniešus ar speciālām vajadzībām un funkcionāliem traucējumiem. Šobrīd tiek īstenoti 29 projekti, kas atbalstu saņēmuši projektu iesniegumu atlases 1. kārtā. Tās kopējais pieejamais finansējums bija 3,9 miljoni latu. Projektus pārsvarā īsteno pašvaldības, izglītības iestādes un sabiedriskās organizācijas, projektu ietvaros nodrošinot mācību atbalstu jauniešiem ar mācīšanās problēmām, uzlabojot dzīves pamatprasmes un sniedzot sociālu atbalstu jauniešiem ar funkcionāliem traucējumiem. Darba gaitā projektos izveidojies naudas atlikums 319 820 latu apmērā, kas galvenokārt radies projektu īstenotāju neatbilstoši veikto izdevumu rezultātā. Projektu atlases 2. kārtas pieejamais finansējums 2 074 854 latu apmērā ar grozījumiem MK noteikumos tiek palielināts līdz 2 394 674 latiem, novirzot tai 1. kārtas finanšu atlikumu.
Projektu atlases 2. kārtas ietvaros tika iesniegti 194 projektu iesniegumi par kopējo summu 21,6 miljoni latu, līdz ar to 2. kārtai pieejamā finansējuma ietvaros bija iespējams apstiprināt 14 projektu iesniegumus, atbalstu sniedzot tikai 9,6% apjomā. Ņemot vērā iesniegto projektu iesniegumu skaitu un vērtēšanas rezultātus, grozījumi paredz iespēju Valsts izglītības attīstības aģentūrai pēc noteikumu stāšanās spēkā lemt par papildu projektu apstiprināšanu 2. kārtā.
Laikraksta redakcija atrodas Mazā Pils iela 1, Rīga LV-1050
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 03.01.2011 līdz 17.08.2017