Rīga 10°C, skaidrs, bez nokrišņiem, ZA vējš 3m/s
Ceturtdiena, 2024. gada 02. maijs 05:35
Vārda dienas: Sigmunds, Zigismunds, Zigmunds
Strādājot ar cilvēkiem, mēs vienmēr vēlamies viņus labi apkalpot, un gribam, lai viņi justos patīkami un droši. Kāpēc dažreiz to tomēr grūti īstenot? Bieži vien traucē tas, ka klienti ir ļoti dažādi un viņiem ir mainīgs noskaņojums. Vēršoties pie mums, viņi sevi uzskata par “cīnītāju” un savu problēmu – par vissvarīgāko. Bet viņiem pretī, piemēram, liela un nopietna pašvaldība, kur viņi neko nenosaka. Tas cilvēkos reizēm rada bailes. Tās savukārt motivē aizsargāt un aizstāvēt sevi, un, kā zināms, vislabākais aizstāvēšanās veids ir uzbrukums, ko var realizēt gan verbāli, gan emocionāli. Tieši šā iemesla dēļ, strādājot ar klientiem, svarīgi ir zināt, kā sevi pasargāt no šiem uzbrukumiem un neatbildēt ar pretuzbrukumu un kā sevi mobilizēt, lai, no vienas puses, komunikācija būtu patīkama, bet, no otras puses, pats vieglāk izturētu uzbrukumu. Līdz ar to dažas atziņas.
Viena no atziņām ir tāda – ja cilvēks kliedz, tad viņš sauc pēc palīdzības, tas ir SOS kliedziens. Brīdī, kad kāds kliedz, nevajadzētu domāt: “Viņš kliedz uz mani un tāpēc nav labs cilvēks”, bet gan: “Šis cilvēks kliedz, tātad viņam ir grūti, viņam ir kāda problēma”, jo jebkas, ko cilvēks saka, ir stāsts par viņu, nevis par jums. Tas ir stāsts par viņu, par to, kā viņš jūtas, kādas ir viņa emocijas un kas viņam šobrīd ir vajadzīgs. Līdz ar to, ja viņš runā ļoti emocionāli, tas izklausās pēc kliegšanas un jūs nevarat viņa vietā izlemt, ko lai viņš dara. Bet neuztveriet to personiski! Tas nozīmē saprast, ka šā cilvēka sacītais ir stāsts par viņu. Ja viņš atnāk un kliedz, piemēram: “Jūs visi esat zagļi!”, jums nav viņam jāskaidro, kas jūs esat vai neesat. Jums tas jātulko tā: šis cilvēks jūtas nedroši, tātad viņam vajadzīga palīdzība. Ja tā nebūtu vajadzīga, tad viņš pie jums negrieztos. Šādos gadījumos pirmām kārtām jāmēģina saprast, kādas ir šā cilvēka konkrētās vajadzības un kā jūs varat viņam palīdzēt. Tas, manuprāt, palīdz arī pašam “neuzvilkties”. Daži savukārt grib partneri iesaistīt personiskā sarunā, un viņiem varētu likties, ka pretī ir vienaldzīga pašvaldība, kam nekas nerūp un cilvēku intereses nav svarīgas. Ja cilvēkam tā liekas, tad viņš noskaņojas cīņai, nevis sadarbībai. Tādos brīžos parasti tiek sarunātas aizskarošas lietas, lai iesaistītu jūs sarunā ne tikai racionālajā, bet arī emocionālajā līmenī, jo vissāpīgāk cilvēkam ir tad, ja viņu ignorē un nepamana. Savukārt, ja izdodas viņam palīdzēt un “neuzvilkties”, neraugoties uz uzbrukumiem, parasti pēc tam šis cilvēks to ļoti novērtē.
Protams, lai neuztvertu lietas personiski, ļoti svarīgi ir tas, kā uztveram to ziņu, ko cilvēks nodod caur savu uzvedību – vai to uztveram caur ES formu vai caur VIŅŠ formu. Iesaku fokusēties un visu uztvert caur VIŅŠ formu – ko šis cilvēks saka par sevi un savām vajadzībām. Bet, lai tā varētu darīt, nepieciešams parūpēties vispirms par sevi. Ļoti svarīgs priekšnoteikums, piemēram, ir tas, kādā noskaņojumā jūs nākat uz darbu, kā spējat vadīt savas emocijas. Protams, ja esat atnācis uz darbu, būdams jau uz izdegšanas robežas, jums būs ļoti grūti neuztvert personiski to, ko dara citi.
Otrs svarīgs priekšnoteikums ir kompetences. Zināms, ka cilvēkiem krietni vieglāk darīt to, ko viņi ļoti labi prot, kur jūtas kompetenti un pārliecināti, līdz ar to grūti izsist no sliedēm. Palielinot savu kompetenci, pilnveidojot iemaņas, prasmes un zināšanas gan komunikācijas, gan emociju menedžmenta jomā, gan, protams, tajā jomā, par kuru esat atbildīgs un kurā cilvēki pie jums griežas, strādāt ir krietni vieglāk.
“Triviums apmācība”
Rīgā, Blaumaņa ielā 11/13 – 12
Tālrunis: +371 67 282 219
e–pasts: [email protected]
“TRIVIUMS apmācība” ir viena no vadošajām Latvijas apmācību kompānijām, kas kopš 2000. gada nodarbojas ar pieaugušo tālākizglītību – izstrādā mācību programmas, organizē gan publiskos, gan korporatīvos apmācību kursus, kā arī konsultē biznesa vadības, pārdošanas, personāla vadības, komunikācijas un klientu apkalpošanas jomā.
Piedāvājam mācību kursus pašvaldību un pašvaldību uzņēmumu darbiniekiem:
efektīva vadītāja ABC;
modernā vadītāja kompetenču attīstība;
sapulču vadīšana;
komandas sadarbības veicināšana;
argumentācijas māksla;
kā spīdoši prezentēt;
lietišķā etiķete un protokols;
efektīva saskarsme un komunikācija;
mediju treniņš – kā spīdēt medijos;
efektīva saskarsme ar klientu;
laika plānošana un darba organizēšana;
stresa vadīšana u.c.
Ar “TRIVIUMS apmācība” piedāvājumu var iepazīties mājaslapā www.triviums.lv.
Laikraksta redakcija atrodas Mazā Pils iela 1, Rīga LV-1050
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 03.01.2011 līdz 17.08.2017