Rīga 12°C, nedaudz mākoņains, bez nokrišņiem, ZA vējš 4m/s
Ceturtdiena, 2024. gada 02. maijs 06:41
Vārda dienas: Sigmunds, Zigismunds, Zigmunds
Liebritānijas pieredze liecina, ka attālināta skaitītāju nolasīšana ir veids, kā novērst komunālo pakalpojumu – ūdens, siltuma – zudumus, un dod iespēju ietaupīt līdz pat 30% no kopējām izmaksām. Tagad arī Latvijas iedzīvotājiem iespējams ietaupīt, nemaksājot par zudumiem kopējā tīklā. Kopš 1. jūlija Lattelecom piedāvā jaunu pakalpojumu – Lattelecom Telemetrija, ar kura palīdzību var ātri, ērti un precīzi veikt komunālo skaitītāju rādījumu nolasīšanu, kā arī pārraudzīt ūdensapgādes un apkures sistēmu darbību.
Ko iegūst iedzīvotāji?
Lattelecom novērojumi liecina, ka ikviena iedzīvotāja rēķinu par komunālajiem pakalpojumiem var samazināt. Rezultāts tiek panākts divos veidos. Pirmkārt, informējot iedzīvotāju par patērēto apjomu regulāri, iedzīvotājs var pieņemt lēmumu par komunālo pakalpojumu izmantošanu. Redzot savu patēriņu, ir iespējams to samazināt.
Otrkārt, vienlaicīgi un automātiski skaitītāju mērījumu nolasījumi nozīmē, ka visu mērierīču rādījums tiek fiksēts vienā laikā, tādējādi samazinot rādījumu nobīdes. Praktiski tas nozīmē, ka katra iedzīvotāja patērētais komunālo pakalpojumu apmērs viena mēneša periodā tiek noteikts precīzi, turklāt visiem iedzīvotājiem norēķinu periods ir identiskā garumā. Līdz ar to, salīdzinot iedzīvotāju kopējo patēriņu vienas ēkas ietvaros ar ēkai piegādāto apjomu, šo divu rādījumu starpība samazinās līdz minimumam, jo visi rādītāji tiek iegūti vienā laikā un tiek izslēgtas kļūdas nolasījumā. Rezultātā iedzīvotāju rēķinos uzrādītā summa par zudumiem vai koplietošanas patēriņu ir atbilstoša patērētajam.
Šāgada jūnijā veicām sabiedriskās domas aptauju, kurā noskaidrojās, ka trīs no četriem Latvijas iedzīvotājiem ik mēnesi namu apsaimniekotājiem iesniedz skaitītāju nolasījumus par kādu no komunālajiem pakalpojumiem, un katru ceturto šāda mehāniska rādītāju nolasīšana neapmierina.
Likumsakarīgi, ka ekonomiski un sociāli aktīvie iedzīvotāji vēlas izmantot tehnoloģiju iespējas – 83% iedzīvotāju atzinuši, ka labprāt sekotu līdzi savam komunālo pakalpojumu patēriņam internetā. Šādu vēlmi Rīgas un citu pilsētu iedzīvotāji izsaka biežāk nekā lauku reģionu iedzīvotāji.
Līdz ar to varam apgalvot, ka pasaules tendences gūst atsaucību arī Latvijā. Pakāpeniski telemetrijas risinājumi kļūs pieprasīti arī Latvijā, komunālo pakalpojumu nozarei izvirzoties par celmlauzi. Jāatzīmē, ka pasaulē automātisku datu nolasīšanas un apkopošanas sistēmu jeb telemetriju plaši izmanto arī medicīnā, īpaši kardioloģijas pacientu ārstēšanā un uzraudzībā, tirdzniecības, auto un citās nozarēs.
Uzskatu, ka pēc pieciem gadiem Latvijas iedzīvotāji uz lapiņām, kas ik mēnesi jāiesniedz nama apsaimniekotājam, raudzīsies kā uz vēsturi, analizējot savus komunālo pakalpojumu datus internetā – līdzīgi kā kalkulatori nomainījuši skaitīkļus, padarot cilvēku ikdienu vienkāršāku un izslēdzot cilvēciskās kļūdas faktoru.
Kādēļ Lattelecom?
Pašvaldības un iedzīvotāju interesēs ir tāda pakalpojumu sniedzēja izvēle, kas spēj apkalpot infrastruktūru gan Latvijas lielajās pilsētās, gan novados. Mēs skaidri apzināmies, ka pašvaldību finansējums ir ierobežots, tādēļ Lattelecom Telemetrijas pakalpojumu nodrošinām bez papildu maksas par ierīkošanu un iekārtu uzturēšanu. Klients par pakalpojumu maksā tikai abonentmaksu.
Gluži kā jebkuram interneta vai telefona pieslēgumam, Lattelecom nodrošina visu infrastruktūru līdz klienta galaiekārtai, tādējādi būtiski samazinot barjeras, kas saistītas ar komunālās saimniecības darbības modernizēšanu. Telemetrijas pakalpojums ļauj ekonomēt resursus un palielināt produktivitāti, neinvestējot IT sistēmās. Tas ir tik vienkārši kā sākt lietot internetu – Lattelecom ierīko telemetrijas infrastruktūru pie skaitītājiem, un klients var ērti aplūkot skaitītāju datus portālā internetā.
Mūsu novērojumi liecina, ka bieži vien, izvēloties modernus risinājums, klientam pietrūkst specifisku zināšanu. Lattelecom nodrošina kvalificētu speciālistu atbalstu, tādējādi garantējot pakalpojuma darbības nepārtrauktību.
Tehnoloģiju brīvība
Ir vietā vaicāt, kā šodien pieņemtie lēmumi ietekmēs manas pašvaldības darbu un sabiedrības labklājību pēc četriem vai astoņiem gadiem? Taču mums ir jāsāk ar pašiem pamatiem. Tā, piemēram, pašvaldībām joprojām lielākoties ir sava skaitītāju mērījumu sistēma siltumam, sava – karstajam un aukstajam ūdenim. Šādā situācijā katra sistēma darbojas atsevišķi, turklāt tie, visticamāk, ir slēgta veida risinājumi – katra sistēma “runā” savā valodā. Līdz ar to dati starp šīm sistēmām nav savietojami, nav iespējams veikt padziļinātu datu analīzi aprēķiniem un sistēmas modernizēšanai būs nepieciešams nomainīt visu tehnoloģisko infrastruktūru, nereti ieskaitot katru klienta dzīvoklī vai mājā esošo skaitītāju.
Atvērto tehnoloģiju risinājumi, uz kuriem balstīts Lattelecom Telemetrijas pakalpojums, pieļauj modifikācijas un uzlabojumus neatkarīgi no to izstrādātāja. Tādējādi tiek izslēgti riski, kas saistīti ar iekārtu un sistēmu novecošanos un to savstarpējo savienošanu. Turklāt pāreja uz Lattelecom sniegto pakalpojumu neprasa papildu kapitālinvestīcijas, pietiek ar mērierīci, kas lielākoties būs savietojama.
Pasaules tendences Latviju sasniedz salīdzinoši ātri, bet bieži paiet krietns laiks, pirms mūsu valsts iedzīvotāji, uzņēmumi un pašvaldības ir gatavas tās pieņemt. Tomēr biznesa vidē nav laika gaidīt – jau šobrīd ir jāmaina izpratne par tehnoloģiju nozīmi. Jā, iespējams, daļai būs nepieciešams atteikties no līdz šim ierastās uztveres un jāsāk vairāk uzticēties tehnoloģiju un IT sistēmu priekšrocībām un drošībai. Taču, tikai izvēloties efektīvākas metodes, mūsdienīgas tehnoloģijas un uzticamus partnerus, visiem kopā ir iespējams panākt jūtamu izdevumu samazinājumu, kas likumsakarīgi ietekmē arī konkrētās pašvaldības iedzīvotāju.
Laikraksta redakcija atrodas Mazā Pils iela 1, Rīga LV-1050
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 03.01.2011 līdz 17.08.2017