Rīga 1°C, mākoņains, bez nokrišņiem, R vējš 2m/s
Sestdiena, 2024. gada 20. aprīlis 04:59
Vārda dienas: Mirta, Ziedīte
Elektroenerģijas cenu kāpuma kompensācijas mehānismu maznodrošinātiem, trūcīgiem iedzīvotājiem un daudzbērnu ģimenēm 2015. gadā nodrošinās AS “Latvenergo”.
KĀ SAŅEMT ATBALSTU
Kas jādara maznodrošinātām un trūcīgām personām, lai saņemtu aizsargātā lietotāja pakalpojumu?
Jāizvēlas kāds no Elektrum tirgus piedāvājumiem.
Savā pašvaldībā, kārtojot maznodrošinātas vai trūcīgas personas statusu, jānorāda Latvenergo līguma numurs, uz kuru atbalstu attiecināt.
(Ja par elektroenerģiju norēķinās ar apsaimniekotāju vai izīrētāju, jānoskaidro ar Latvenergo noslēgtā līguma numurs un, kārtojot statusu savā pašvaldībā, tas jānorāda.)
Kas jādara daudzbērnu ģimenēm, lai saņemtu aizsargātā lietotāja pakalpojumu?
Jāizvēlas kāds no Elektrum tirgus piedāvājumiem.
No 1. janvāra jāpiesakās atbalstam www.elatvenergo.lv vai Latvenergo klientu apkalpošanas centros.
(Ja par elektroenerģiju norēķinās ar apsaimniekotāju vai izīrētāju, jānoskaidro ar Latvenergo noslēgtā līguma numurs un, pieteikumu veidojot, tas jānorāda.)
Kas ir aizsargātais lietotājs?
Aizsargātie lietotāji Elektroenerģijas tirgus likuma izpratnē ir maznodrošinātie un trūcīgie iedzīvotāji, kā arī daudzbērnu ģimenes.
Kādas atlaides saņems aizsargātie lietotāji 2015. gadā?
Pieņemtie grozījumi Elektroenerģijas tirgus likumā nosaka, ka maznodrošinātās un trūcīgās personas katru mēnesi par pirmajām 100 kWh, daudzbērnu ģimenes – par 300 kWh varēs norēķināties par cenu, kas atbilst līdzšinējam Starta tarifam*. Taču arī klientiem, kuri saņems aizsargātā lietotāja pakalpojumu, līdz 2014. gada 15. decembrim ir jānoslēdz līgums ar AS “Latvenergo” un jāizvēlas sev piemērotākais Elektrum produkts, jo no 101. kWh vai 301. kWh maksa tiks piemērota, vadoties no klienta izvēlētā Elektrum produkta.
Kas piešķirs maznodrošinātās un trūcīgās personas statusu?
Šādu statusu piešķirs konkrētās pašvaldības sociālais dienests, kurš pēc tam šo informāciju, izmantojot valsts informācijas sistēmu savietotāju, nodos elektroenerģijas tirgotājam AS “Latvenergo”. Trūcīga vai maznodrošināta ģimene šādu pakalpojumu saņems, ja trūcīgas vai maznodrošinātas ģimenes statusu pašvaldība būs piešķīrusi iepriekšējā kalendārajā mēnesī un šo informāciju nodevusi AS “Latvenergo”.
Kā aizsargātā lietotāja pakalpojumu varēs saņemt maznodrošinātas un trūcīgas personas?
Trūcīgai vai maznodrošinātai personai nav papildus jāpiesakās aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojuma saņemšanai. Informāciju par personām, kurām piešķirts atbilstošs statuss, elektroenerģijas tirgotājam nodos pašvaldības, izmantojot valsts informācijas sistēmu savietotāju. Trūcīga vai maznodrošināta persona aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu saņems, ja trūcīgas vai maznodrošinātas personas statuss tai ir bijis piešķirts iepriekšējā kalendārajā mēnesī. Tātad tās trūcīgās vai maznodrošinātās personas, kurām atbilstošs statuss bijis 2014. gada decembrī, jau par janvārī patērētajām pirmajām 100 kWh varēs norēķināties par cenu, kas atbilst līdzšinējam Starta tarifam. Par pārējām patērētajām kilovatstundām aizsargātie lietotāji norēķināsies atbilstoši izvēlētajam Elektrum elektroenerģijas produktam, par kuru būs noslēgts līgums ar AS “Latvenergo”.
Kā aizsargātā lietotāja pakalpojumu varēs saņemt daudzbērnu ģimenes?
Daudzbērnu ģimenes, kuras vēlēsies saņemt aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu pēc elektroenerģijas tirgus atvēršanas, no 1. janvāra varēs pieteikties atbalsta saņemšanai www.elatvenergo.lv, kā arī AS “Latvenergo” klientu apkalpošanas centros visā Latvijā. Elektroenerģijas tirgotājs, 2015. gada februārī izrakstot rēķinu par janvārī patērēto elektroenerģiju, par pirmajām 300 kWh rēķinu izrakstīs saskaņā ar cenu, kas atbilst līdzšinējam Starta tarifam. Par pārējām patērētajām kilovatstundām aizsargātie lietotāji norēķināsies atbilstoši izvēlētajam Elektrum elektroenerģijas produktam, par kuru būs noslēgts līgums ar AS “Latvenergo”.
Kāda norēķinu metode tiks piemērota klientiem, kuri saņems aizsargātā lietotāja pakalpojumu?
Šiem klientiem tiks piedāvāta iespēja norēķināties atbilstoši faktiskajam mēneša patēriņam. Tas nozīmē, ka klientam katru mēnesi būs jāpaziņo sava skaitītāja rādījums (vai nu portālā elatvenergo, vai sūtot SMS īsziņu), un klientam tiks nosūtīts rēķins ar ikmēneša maksājuma summu (SMS īsziņā, pa epastu vai pa pastu). Ērtības labad klienti varēs skaitītāja rādījumus arī neziņot, un tad ikmēneša rēķins tiks aprēķināts atbilstoši klienta vidējam patēriņam. Klientam, kļūstot par aizsargāto lietotāju un sākot saņemt atbalstu, tiks nosūtīta informācija ar paskaidrojumu par turpmāko norēķinu kārtību. Tā kā aizsargātā lietotāja statuss būs mainīgs (maznodrošinātā vai trūcīgā statusu piešķir uz 3–6 mēnešiem), piemērot izlīdzinātā maksājuma metodi aizsargātajiem lietotājiem nebūs iespējams.
Vai aizsargātā lietotāja pakalpojumu varēs saņemt, ja ģimenei nav līguma ar AS “Latvenergo”?
Jā, svarīgi, ka atbalstu varēs attiecināt uz jebkuru AS “Latvenergo” līgumu. Atbalstu varēs saņemt arī tad, ja ģimene dzīvo īrētā īpašumā vai par elektroenerģiju norēķinās ar apsaimniekotāju. Šajā gadījumā trūcīgajām un maznodrošinātajām personām savā sociālajā dienestā un daudzbērnu ģimenēm, piesakoties atbalstam klientu portālā elatvenergo.lv, jānorāda tā līguma numurs, uz kuru attiecināt atbalstu.
Vai aizsargātā lietotāja pakalpojumu var saņemt pie jebkura elektroenerģijas tirgotāja?
Nē, likuma grozījumi nosaka, ka pārejas periodā 2015. gadā elektroenerģiju aizsargātajiem lietotājiem pārdos AS “Latvenergo”. Savukārt no 2016. gada aizsargātā lietotāja tirdzniecības pakalpojumu uz diviem gadiem nodrošinās konkursa kārtībā Ekonomikas ministrijas izvēlēts elektroenerģijas tirgotājs.
Klients ir izvēlējies Elektrum produktu, taču ģimenē piedzimst trešais bērns, un tā var pretendēt uz aizsargātā lietotāja pakalpojumu. Vai klients varēs nomainīt produktu, ja atbilstoši apmaksājamam patēriņam cits produkts kļuvis izdevīgāks?
Tas būs iespējams. Klientiem, piešķirot aizsargātā lietotāja atbalstu, norādīsim uz iespēju pārskatīt savu izvēlēto produktu un pēc vēlēšanās to brīvi izmainīt portālā elatvenergo.lv.
Vai rudenī, izsūtot tirgus piedāvājumus, Latvenergo ir ņēmis vērā, vai ģimene atbilst aizsargātā lietotāja statusam?
Nē, jo šobrīd, gatavojot piedāvājumus, nav zināms, vai konkrētais klients kļūs par aizsargāto lietotāju, mēs izmantojam to informāciju, kas pašlaik ir mūsu rīcībā. Taču klientam, saņemot aizsargātā lietotāja statusu, būs iespējas savu izvēlēto elektroenerģijas produktu operatīvi ar dažu klikšķu palīdzību nomainīt portālā elatvenergo.lv. Piedāvājumus klientiem sākām izsūtīt jau oktobrī, un klientam sava produkta izvēle jāizdara līdz šāgada 15. decembrim. Savukārt daudzbērnu ģimene pieteikties aizsargātā lietotāja statusam varēs, sākot ar 1. janvāri, www.elatvenergo.lv vai Latvenergo klientu apkalpošanas centros.
Vai atbalsts tiks piešķirts, ja 2015. gada 1. janvārī trīs bērnu ģimenē vecākajam bērnam jau būs 18 gadu?
Nē, jo atbalstu var saņemt daudzbērnu ģimenes, kurās ir vismaz trīs nepilngadīgi bērni.
Atbilstoši normatīvajiem aktiem visām daudzbērnu ģimenēm, kas vēlēsies kļūt par aizsargāto lietotāju, no 1. janvāra būs jāpiesakās portāla elatvenergo vai klientu apkalpošanas centros. Saņemot pieteikumu, mēs veiksim datu salīdzināšanu ar Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes datu reģistrā esošo informāciju. Ja ģimenē kādam no trim bērniem pēc 2015. gada 1. janvāra būs apritējuši 18 gadu, ģimene nevarēs kļūt par aizsargāto lietotāju.
Laikraksta redakcija atrodas Mazā Pils iela 1, Rīga LV-1050
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 03.01.2011 līdz 17.08.2017