Rīga 11°C, skaidrs, bez nokrišņiem, ZR vējš 3m/s
Svētdiena, 2024. gada 05. maijs 07:32
Vārda dienas: Ģederts, Ģirts
Projektā “Lietpratīga pārvaldība un Latvijas pašvaldību veiktspējas uzlabošana” pavasaris ir intensīvs laiks – notiek pašvaldību sadarbības tīklu un apakštīklu sanāksmes un apmācības. Tīklu sanāksmēs diskusijas “uzņem apgriezienus”, bet apmācību semināros visā Latvijā dalībnieki nostiprina jau esošās un iegūst jaunas zināšanas par aptauju veikšanu nolūkā noskaidrot iedzīvotāju apmierinātību ar pašvaldības sniegtajiem pakalpojumiem.
Sociālā un veselības veicināšanas tīkla T2–1 apakštīkla “Inovācijas sociālajā darbā, sociālajos pakalpojumos, veselības aprūpes veicināšanā pašvaldības konkurētspējas uzlabošanā” sanāksme notika Iecavas novadā. Seminārā piedalījās 43 speciālisti no visas Latvijas. Sociālie darbinieki un ar sociālajiem jautājumiem saistītie pašvaldību pārstāvji prezentēja mājasdarbus par sociālajiem pakalpojumiem pašvaldībās. Katra pašvaldība – tīkla dalībniece dalījās inovatīvu pakalpojumu ieviešanas pieredzē, iepazīstinot semināra dalībniekus ar labās prakses piemēriem. Apakštīkla dalībniekiem bija iespēja iepazīties ar Alūksnes novada, Jelgavas novada un Ogres novada sociālo dienestu pieredzi, Jelgavas pilsētas Uzvedības sociālās korekcijas programmu, projektu “Sociālās rehabilitācijas un institūcijām alternatīvu sociālās aprūpes pakalpojumu attīstība Lielvārdes novadā”, krīzes centriem Preiļu novadā, Riebiņu novada jauniešu centru, Tukuma novada kopienas centriem, sociālās rehabilitācijas pakalpojumiem Talsu novadā un mājaprūpes risinājumiem lauku teritorijās Skrundas novadā. Mājinieki – Iecavas novads – iepazīstināja ar Iecavas dienas centra “Iecavnīca” darbu. Tā mērķis ir nodrošināt sociālo prasmju pakalpojumus, organizējot pasākumus sociālo prasmju attīstīšanai, izglītošanai un brīvā laika saturīgai pavadīšanai.
T2–2 apakštīkla “Vai pašvaldībai vajadzīga sociālā uzņēmējdarbība un kā to labāk attīstīt?” sanāksmē tika runāts par sociālo uzņēmējdarbību Latvijā – izpratni, iespējām un izaicinājumiem.
Izglītības un kultūras tīkla T4–2 apakštīkla “Mazo skolu problēmas” viena no sanāksmēm notika izglītības uzņēmuma “Lielvārds” Kompetences centrā.
Sanāksme bija veltīta inovatīvās izglītības tehnoloģijām, digitālajiem resursiem un skolotāju atbalstam interaktīvā mācību procesā mācību klasē un ārpus tās. Lekcijā un praktiskās nodarbībās tika iepazīts plašs skolotāju un skolēnu digitālo mācību rīku klāsts, digitālie mācību resursi un iespējas skolotāju profesionālajai pilnveidei un atbalstam, lai nodrošinātu interaktīvu un skolēnus iesaistošu mācību procesu. Prezentācijām sekoja diskusija par izaicinājumiem un iespējamajiem risinājumiem inovāciju ieviešanai izglītības iestādē.
Interesanti un noderīgi piemēri no vairāku pašvaldību pieredzes izskanēja arī T4–1 apakštīkla “Skolas saimnieciskais nodrošinājums un pedagogu motivācijas uzlabošana” sanāksmē par pedagogu motivāciju, balstoties uz pedagogu monitoringu. Diskusijās uzsvars tika likts uz trīs galvenajiem aspektiem: pedagogu prasmes un spējas, pedagogu darba izvērtējums un pedagogu pašnovērtējums.
Paralēli tīklu un apakštīklu sanāksmēm visa mēneša garumā notika mācību semināri par klientu apmierinātības aptauju veikšanu pašvaldību sniegto pakalpojumu kvalitātes novērtēšanai. Interesentiem dažādās Latvijas pilsētās un novados tika piedāvāta iespēja piedalīties praktiskās nodarbībās par pētījumu veikšanu, noskaidrojot pašvaldības darbības rezultātus un pārmaiņu virzienus pašvaldības klientu vērtējumā. Martā un aprīļa sākumā notikuši apmācību semināri dažādās Latvijas pilsētās un novados – Tukumā, Jelgavā, Rīgā, Kārsavā, Gulbenē, Skrundā, Valmierā un Preiļos.
Semināru dalībniekiem izstrādāta intensīva un daudzpusīga apmācību programma, kurā semināra pirmā daļa veltīta kvantitatīvajiem, bet otrā daļa – kvalitatīvajiem socioloģiskajiem pētījumiem. Pirmajā tiek apskatīta kvantitatīvā sociālā pētījuma būtība, to raksturojošās pazīmes, metodoloģija, pētījuma veikšanas ētiskie nosacījumi, kā arī sīkāk iztirzāti kvantitatīvā pētījuma veikšanas posmi.
Semināra otrā daļa veltīta kvalitatīvo metožu pielietojumam sociālo pētījumu jomā, kvalitatīvā pētījuma veidiem, pētījuma veikšanas posmiem izlases apjomu fokusgrupu un padziļināto interviju pētījumos, kā arī moderatora lomai diskusiju grupās, intervētāja lomai padziļinātajās intervijās un pētījumiem nepieciešamajam tehniskajam nodrošinājumam. Teorētiskajai daļai seko praktiskā nodarbība – diskusiju grupas organizācija un imitācija.
Projekta aktualitātēm, tajā skaitā tīkla sanāksmju atklāto daļu norisei varat sekot līdzi arī projekta mājaslapā – http://ms.lps.lv/.
_____________
Projekts “Lietpratīga pārvaldība un Latvijas pašvaldību veiktspējas uzlabošana” tiek īstenots, izmantojot 2,12 miljonu EUR piešķīrumu no Norvēģijas Finanšu instrumenta 2009.–2014. gada perioda programmas “Kapacitātes stiprināšana un institucionālā sadarbība starp Latvijas un Norvēģijas valsts institūcijām, vietējām un reģionālām iestādēm”. Projekta mērķis ir stiprināt institucionālo kapacitāti un cilvēkresursu attīstību valsts, vietējā un reģionālā līmenī, izveidojot ilgtspējīgu “mācīties salīdzinot” sistēmu, kas ir balstīta uz salīdzināmās bāzes metodes principiem un izmanto salīdzināmo datu bāzi pašvaldību veiktspējas uzlabošanai. Lai nostiprinātu pašvaldību lietpratīgu pārvaldību, “mācīties salīdzinot” sistēmas ietvaros tiks iekļauta arī pašvaldību stratēģiskās vadīšanas ieviešana, par pamatu izvēloties pašvaldību mārketingu kā vienu no stratēģiskās vadīšanas formām.
Laikraksta redakcija atrodas Mazā Pils iela 1, Rīga LV-1050
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 03.01.2011 līdz 17.08.2017