Rīga 5°C, skaidrs, bez nokrišņiem, DA vējš 2m/s
Sestdiena, 2024. gada 27. aprīlis 00:03
Vārda dienas: Klementīne, Raimonda, Raina, Tāle
Bieži vien pašvaldību IT vide sastāv no dažādām datubāzēm, programmu modeļiem, failiem un pieejas mehānismiem. Informācija atrodas dažādās sistēmās, tādēļ nav iespējams ātri un vienkārši gūt kopskatu par iestādēs notiekošo. Risināt problēmu un panākt ievērojamu informācijas sistēmu un iestāžu darbības efektivitātes pieaugumu iespējams, savstarpēji integrējot esošās informācijas sistēmas.
Lai atvieglotu pašvaldību iekšējos un starpiestāžu sadarbības procesus, “ZZ Dats” ir izveidojis Vienoto pašvaldību sistēmu – savstarpēji integrētu IT risinājumu visām pašvaldībām, kuras kodols ir resursu vadības sistēma GVEDIS. Vienotās pašvaldību sistēmas pamatā ir vienota datubāze, kurai piekļuve noris ar lietojumprogrammu starpniecību – piemēram, nekustamā īpašuma nodokļa administrēšanas, sociālās palīdzības administrēšanas, personāla vadības, personu dzimtsarakstu reģistrācijas, personu dzīvesvietas reģistrēšanas un citu – portālu www.epakalpojumi.lv. Sistēmas mērķis ir nodrošināt centralizētus integrētus risinājumus visām pašvaldību funkcijām, to skaitā funkcijai gādāt par iedzīvotāju izglītību.
Pašvaldībai jānodrošina iedzīvotājiem pamatizglītības un vispārējās vidējās izglītības iegūšana; pirmsskolas un skolas vecuma bērni jānodrošina ar vietām mācību un audzināšanas iestādēs; jāsniedz organizatoriska un finansiāla palīdzība ārpusskolas mācību un audzināšanas iestādēs un izglītības atbalsta iestādēs u.c. Veicot šo funkciju, būtisks jautājums – kā to veikt iedzīvotājiem ērtākā, sasniedzamākā veidā un nepalielinot administratīvo slogu pašvaldībai?
Lai nodrošinātu iedzīvotājiem ērtus pakalpojumus un izveidotu elektronizētu pirmsskolas bērnu uzskaiti, “ZZ Dats” Vienotajā pašvaldību sistēmā integrējis elektronisko pakalpojumu “Pirmsskolu rindas”. Vecākiem portālā www.epakalpojumi.lv tiek nodrošināta iespēja attālināti reģistrēt bērnu pirmsskolas izglītības iestādes rindā un izvēlēties vēlamo iestādi. Būtiska elektroniskā pakalpojuma priekšrocība ir ātrāka un vienkāršāka datu aktualizācija un izmaiņu reģistrēšana pirmsskolas izglītības programmas apguvei. Reģistrācijas process rindā ir kļuvis ērtāks un vienkāršāks, un papīra forma nu jau ir pagātne. Elektronisko pakalpojumu ieviesušas Rīgas un Jelgavas pilsētu pašvaldības, noris darbs pie ieviešanas Dobeles novadā. Arī citas pašvaldības izrādījušas interesi par šo pakalpojumu.
No pašvaldību puses tiek uzdots jautājums: kas jāņem vērā, lai ieviestu elektronisko pakalpojumu? Tūlītējai pakalpojuma ieviešanai bieži vien šķērslis ir pašvaldības saistošie noteikumi par bērnu reģistrēšanas kārtību pirmsskolas izglītības iestādēs. Aicinām pašvaldības, kuras apsver domu ieviest epakalpojumu, jau savlaicīgi pārdomāt pirmsskolas izglītības nodrošināšanas funkcijas īstenošanas kārtību un pieredzes apmaiņai sazināties ar pašvaldībām, kuras jau izmanto elektronisko pakalpojumu “Pirmsskolu rindas”.
Bez elektroniskā pakalpojuma administratīvā sloga mazināšanai Vienotajā pašvaldību sistēmā integrēta sociālās palīdzības administrēšanas lietojumprogramma SOPA, kas saistīta ar resursu vadības sistēmu GVEDIS. Lietojumprogrammā SOPA tiek saņemti un grāmatoti skaidras un bezskaidras naudas izmaksas gadījumi sociālās palīdzības saņēmējiem – trūcīgām un maznodrošinātām personām. Dienaskārtībā ir papildinājumi SOPA un GVEDIS sistēmās, kas atvieglos trūcīgām un maznodrošinātām personām piešķirtu ēdināšanas atlaižu apstrādi. Izglītības likums nosaka, ka pašvaldības kompetencē ir noteikt tos izglītojamos, kuru ēdināšanas izmaksas sedz pašvaldība. Lai atvieglotu šo jautājumu, aktīvi noris darbs pie datu apmaiņas no sociālā dienesta uz grāmatvedību un citām iestādēm un no grāmatvedības uz sociālo dienestu par ēdināšanas apmaksu (tāpat bērnu dzimšanas un miršanas pabalstu u.c. pabalstiem). Šā iekšējā procesa elektronizācija būtiski samazinās administratīvo slogu un dokumentu skatīšanu papīra formā. Izmaksājamo pabalstu dati automātiski tiks atainoti resursu vadības sistēmā GVEDIS jau pie pabalsta apstiprināšanas SOPA. Kopā ar pabalsta informāciju tiks nodoti arī saņēmēja nepieciešamie dati (personu informācija, IBAN). Pēc izmaksas SOPA no resursu vadības sistēmas automātiski saņems pabalstu apmaksas datumu. Automatizējot pabalstu izmaksas procesu, tiek sasniegti būtiski labāki rezultāti – paātrinās uzdevumu izpildes laiks un samazinās darbību kļūdu skaits, kā arī operatīvās izmaksas.
Jautājumā par ēdināšanas organizēšanu pašvaldības iestādēs ir jāievēro MK noteikumi, kas nosaka uztura normas izglītības iestāžu izglītojamiem, kā arī ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūciju klientiem un ārstniecības iestāžu pacientiem. Ērtākai “virtuves” darba organizēšanai Vienotajā pašvaldību sistēmā integrēts ēdināšanas modulis, kas nodrošina iespēju veikt ēdienkaršu plānošanu un uzturvērtību kontroli, kā arī integrāciju ar grāmatvedības sistēmā GVEDIS esošo pārtikas produktu noliktavu. Moduļa lietotāji atzinīgi novērtē arī plānoto un faktisko izmaksu rēķināšanu uz katru dienu pa ēdieniem un ēdienreizēm, brīvpusdienu uzskaiti, EK finansēto programmu “Skolas piens” un “Skolas auglis” izmaksu uzskaiti un atskaišu sagatavošanu, noliktavas krājumu plānošanu. Ar ēdināšanas moduļa palīdzību process tiek pakārtots rezultātiem, nevis darbībām.
Lai pašvaldības nekļūdīgi sagatavotu rēķinus par ēdināšanas pakalpojumu izmantošanu vai interešu izglītības apmeklējumu, Vienotajā pašvaldību sistēmā integrēts apmeklējumu uzskaites modulis. Izglītības iestādes darbinieks veic apmeklējumu uzskaiti. Dati par apmeklējumiem tiek elektroniski nodoti resursu vadības sistēmai GVEDIS. Balstoties uz saņemto informāciju, grāmatveži veido un grāmato rēķinus par sniegtajiem ēdināšanas pakalpojumiem. Vairs nav nepieciešama manuāla datu ievadīšana grāmatvedības sistēmā, kā arī izglītības speciālists vai vadītājs var apskatīt informāciju par veikto maksājumu bilanci vienotajā piekļuves punktā. Modulis palīdz uzlabot klientu apkalpošanas servisu, nodrošinot ātru un ērtu piekļuvi informācijai par apmeklējumu uzskaiti un maksājumu bilanci.
Balstoties uz izglītības iestāžu sagatavotajiem datiem, resursu vadības sistēma GVEDIS sagatavo precīzus datus par summām, kas izglītības iestādei būtu jākompensē atsevišķām sabiedrības grupām, ja pašvaldības tām ir piešķīrušas noteiktu sociālo atbalstu.
Lai grāmatvedības nodaļai samazinātu administratīvo slogu un nodrošinātu iedzīvotājiem ērtākus pašvaldību sniegtos pakalpojumus, “ZZ Dats” kopā ar “Swedbank” izstrādājis jaunu risinājumu efektīvai maksājumu karšu apstrādei pašvaldībās. Norēķinu skaits ar maksājumu kartēm Latvijā pieaug gadu no gada, un tas nozīmē, ka iedzīvotāji kļūst aizvien prasīgāki pret pakalpojumu sniedzējiem. Jebkura pašvaldība vēlas būt draudzīga un ērta iedzīvotājiem, nodrošinot dažādus norēķinu veidus par saņemtajiem pakalpojumiem. Lai pašvaldībā varētu apstrādāt maksājumus tā, lai tie nav jāievada manuāli un jāreģistrē katrs darījums vismaz divas reizes – saņemot maksājumu no klienta un grāmatojot grāmatvedībā, ir izveidots integrēts risinājums ar POS termināliem. Risinājums ļauj automātiski apstrādāt veiktos darījumus Vienotās pašvaldību sistēmas resursu vadības sistēmā GVEDIS un vienlaicīgi klientam izsniegt kvīti, kas satur pilnu informāciju par veikto darījumu. Lietojot šo risinājumu, nav nepieciešama papildus veikto darījumu uzskaite ar kases aparātu palīdzību. Karšu darījumu apstrādes risinājuma papildu priekšrocības – visu iedzīvotāja saistību atlase pēc personas koda, iespēja pieņemt apmaksu par vairākiem pakalpojumiem vienā maksājumā, bezskaidras naudas darījumu automatizēta apstrāde un grāmatošana.
Ja vēlaties iepazīties ar Vienotās pašvaldību sistēmas lietojumprogrammām, tajā skaitā resursu vadības un budžeta plānošanas sistēmu GVEDIS, un jaunumiem tajās, aicinām sazināties ar “ZZ Dats” un vienoties par izdevīgāko laiku prezentācijai jūsu pašvaldībā. “ZZ Dats” vienmēr atvērts sarunām un jaunām idejām!
Laikraksta redakcija atrodas Mazā Pils iela 1, Rīga LV-1050
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 03.01.2011 līdz 17.08.2017