Rīga 19°C, skaidrs, bez nokrišņiem, A vējš 4m/s
Piektdiena, 2024. gada 03. maijs 16:35
Vārda dienas: Gints, Uvis
Lai veicinātu Dobeles novada mājražotāju un amatnieku sadarbību un vietēji ražoto produktu pieejamību un popularizēšanu ne tikai Dobeles novadā, bet arī Latvijas mērogā un ārpus tās, Dobeles Pieaugušo izglītības un uzņēmējdarbības atbalsta centrs pirms gada uzsāka mazo ražotāju uzņēmējdarbības atbalsta projektu, kura īstenošanu atbalstīja Dobeles novada dome.
Dobeles novadā vēsturiski ir koncentrējušies plaši resursi un kompetences – spēcīgi, eksportspējīgi un radoši ražošanas uzņēmumi un pakalpojumu sniedzēji. Lauksaimniecības, pārtikas ražošanas, ķīmijas, metālapstrādes, rūpniecības uzņēmumu skaits ir lielāks nekā citviet Latvijā. Līdztekus šiem lielajiem uzņēmumiem vēlējāmies palīdzēt attīstīt mazo ražotāju – mājražotāju un amatnieku – produktu un pakalpojumu klāstu un konkurētspēju, jo ticam, ka pārsteigt, piešķirt unikalitāti un dažādot tūrisma un saražoto produktu piedāvājumu var gudra mazo ražotāju sadarbība savā starpā un arī ar pašvaldību.
Ciešā sadarbībā ar iesaistītajām pusēm šo uzdevumu veiksmīgi īstenot palīdzēja pieredzējušas komunikācijas un pakalpojumu dizaina ekspertes. Paralēli apmācībām, informatīviem semināriem un diskusijām tapa interneta vietne www.dobeledara.lv, kuras galvenais mērķis ir atbalstīt mazo ražotāju biznesa attīstību un veicināt jaunu uzņēmumu veidošanu.
Šajā lapā ne tikai popularizējam Dobeles novada mājražotāju produktus un pakalpojumus, bet saistām mājražotāju un amatnieku ieguldījumu ar citām pašvaldībai vitālām interesēm: tūrisma attīstību, pašvaldības kultūras pasākumu dažādošanu, mazo un lielo uzņēmumu savstarpējās sadarbības stiprināšanu un novada atpazīstamības veicināšanu. Pašvaldībām šādu praktisku platformu izveide ir viens no vērtīgākajiem, gudrākajiem veidiem, kā ieviest un iedzīvināt novadu vai pilsētu zīmolus, tos piepildot ar vērtībām atbilstošu un pieejamu saturu.
Kā patiešām izdzīvot un izgaršot Dobeles novadu mājaslapā?
Katra tikšanās ar mājražotājiem un amatniekiem projekta izstrādes grupai atklāja Dobeles novadam raksturīgās tradīcijas, unikālo produktu ražošanas procesus, mājražotāju radošās personības un viņu attieksmi pret apkārtējo vidi, smagā roku darbā radītos labumus, kas veido tikai šim novadam raksturīgo identitāti. Ņemot vērā projekta apjomu un ierobežotos laika resursus, projekta realizētāji strādāja divos virzienos: izstrādājot mājražotāju zīmolu un funkcionālu, praktisku, viegli uztveramu mājaslapu un attīstot mājražotāju savstarpējo sadarbību un komunikāciju.
Projekts tika īstenots vairākos soļos:
rūpīga reģistrēto novada mājražotāju datubāzes sagtavošana;
klātienes tikšanās un iepazīšanās ar katru mājražotāju un viņa ražoto produkciju, saimniecības apskate. Šīs bija emocionālas un iedvesmojošas tikšanās, kurās tika iegūti ne vien saturam nepieciešamie materiāli, bet arī idejas par produktu tālāku attīstību;
tūrisma produkta potenciāla novērtējums.
Ļoti nozīmīgs faktors, ko kā vērtību izmantojām mājaslapas saturā, veidojot aprakstus, bija mājražotāju atbildīga ražošana, kas ir ilgtspējīga, nenodarot kaitējumu apkārtējai videi un cildinot vietējās tradīcijas. Mājaslapa tika veidota pēc kataloga principa, strukturējot piedāvājumu galvenajos blokos: pārtika, amatniecība, saimniecība un tūrisms, tos jēdzieniski iedalot pēc sajūtām – piedzīvo (tūrisms), izgaršo (pārtikas mājražotāji), rotājies (mājamatniecība) un saimnieko (praktisko lietu iegāde mājai un dārzam). Mājražotāju stāsti, fotoreportāžas un liecības kalpoja kā avots mājaslapas nosaukuma izveidei – Dobele dara, un lapas dizains tika veidots ap saturu: tekstiem, attēliem, grafikas elementiem, funkcionālajām prasībām. Šī ir kvalitatīvi atšķirīga pieeja no ierastajām “vispirms dizains, saturs vēlāk” praksēm un ļāva efektīvi rīkoties ierobežota budžeta, laika un cilvēkresursu apstākļos.
Balstoties esošajā mājražotāju piedāvājumā un analizējot un pētot līdzīgus piemērus, tika secināts, ka mūsu primārā mērķauditorija ir tie Rīgas, kā arī tuvo pilsētu iedzīvotāji, kurus interesē veselīgs un kvalitatīvs uzturs savām ģimenēm, kuri paši meklē iespējas tādu iegādāties vai sper pirmos soļus savu dārzu izveidē. Tā ir ekonomiski aktīvā iedzīvotāju grupa, ko varam sastapt, piemēram, Kalnciema tirdziņos Rīgā, kas seko līdzi apzināta dzīvesveida informācijai digitālajā vidē vai brīvdienās dodas īsākos vai garākos izbraucienos pa Latviju, lai izzinātu, izgaršotu un iegādātos vietējos labumus. Atsevišķa mērķauditorijas grupa ir arī tūristi un tūristu grupas, kas apmeklē Dobeli pa ceļam uz citām pilsētām – tiem atbilstoši ir izveidoti apskates maršruti un tiek strādāts pie vēl ērtākām mājražotāju produktu iegādes iespējām.
Mājražotāju sadarbības veicināšana
Lai vietējo mājražotāju labumi un atpūtas iespējas Dobeles novadu padarītu pievilcīgu daudziem ceļotājiem, ļoti svarīga ir cieša sadarbība un aktīva komunikācija pašu Dobeles novada mazo ražotāju starpā. Notiek mērķtiecīga vietnes satura pilnveidošana un attīstīšana, lai veicinātu vietējo un ārvalstu tūristu piesaisti un Dobeles novads kļūtu par interesantu galamērķi Latvijas iedzīvotājiem un viesiem. Šāgada maijā Dobele dara iniciatīvai izdevās ienest kvalitatīvi jaunus vaibstus ikgadējos Ceriņu svētkos Dobelē, sadarbībā ar Latvijas Valsts augļkopības institūtu tika izveidots rūpīgi izvēlētu mājražotāju produkcijas piedāvājums.
Ņemot vērā daudzo pušu iesaistīšanos projekta izstrādē, bija svarīgi izstrādāt un noorganizēt tādu pakalpojuma dizaina procesu, lai apzinātu visus iesaistītos, to intereses, izstrādātu mērķauditorijai aktuālus piedāvājumus un radītu vienkāršu iekšējās komunikācijas platformu. Viens no risinājumiem, kas nodrošina informācijas apmaiņu par dažādiem tirdziņiem un nozares iniciētiem pasākumiem, kuros mājražotāji var piedalīties, ir notikumu sadaļa, kurā pieejama informācija par tirdziņiem, pasākumiem, semināriem un citiem atbilstošiem notikumiem Dobeles novadā.
Dobeledara.lv ir unikāla komunikācijas platforma, jo tajā vienuviet apkopots daudzveidīgais Dobeles novada piedāvājums, tas ir elastīgs un pieejams komunikācijas instruments, kura stratēģiskais mērķis ir kļūt par atpazīstamu zīmolu, popularizēt Dobeles novada mājražotāju un amatnieku piedāvājumus, attīstīt un uzturēt mājražotāju kustību un biznesu kopumā, kā arī veicināt konkurētspējīgu tūrisma produktu attīstību Latvijas mērogā. Pašvaldībām šādu praktisku platformu izveide ir ne vien sadarbības solis ar esošajiem un potenciālajiem novada uzņēmējiem vai resurss tūrisma informācijai, bet arī viens no vērtīgākajiem, gudrākajiem veidiem, kā ieviest un iedzīvināt novadu vai pilsētu zīmolus, tos piepildot ar vērtībām atbilstošu un pieejamu saturu.
Projekta vizītkarte: www.dobeledara.lv
Projekts tapis, Dobeles novada Pieaugušo Izglītības un Uzņēmējdarbības centram sadarbojoties ar projekta konsultantēm Lolitu Ozoliņu un Lieni Kupču.
Laikraksta redakcija atrodas Mazā Pils iela 1, Rīga LV-1050
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 03.01.2011 līdz 17.08.2017