Rīga 14°C, skaidrs, bez nokrišņiem, ZA vējš 3m/s
Trešdiena, 2024. gada 01. maijs 03:13
Vārda dienas: Ziedonis
Ceļu segumu uzturēšana katru gadu ir viena no lielākajām izdevumu pozīcijām ikvienas pašvaldības budžetā, turklāt asfaltbetona segums nereti nolietojas un deformējas ātrāk, nekā pašvaldība spēj to remontēt. Lai nodrošinātu autovadītājiem drošu un patīkamu pārvietošanos pa ceļiem, bet pašvaldībai efektīvu līdzekļu izlietošanu, būtu nepieciešams izmantot tādu ceļu segumu, kas ilgstoši kalpotu bez remontdarbiem, nedeformētos temperatūras svārstību ietekmē, kā arī spētu izturēt intensīvu satiksmi un lielu slodzi. Kvalitatīva alternatīva asfaltbetona segumam, kas apvieno šīs īpašības, ir valčbetons – ceļu seguma materiāls, kas ir izturīgāks un, pateicoties vietējiem izejmateriāliem, arī lētāks par plaši izmantoto asfaltbetonu. Valčbetons tiek izmantots tādās attīstītās valstīs kā Vācijā, ASV, Lielbritānijā un Kanādā, tostarp zinātnieki turpina pilnveidot valčbetona tehnoloģiju, lai to pielāgotu atbilstoši Latvijas klimatiskajiem un ģeoloģiskajiem apstākļiem.
Valčbetona (ar veltni blīvēta betona) segums spēj izturēt ļoti augstas un zemas temperatūras, kā arī ļoti lielas slodzes bez deformēšanās – neveidojas rises vai bedrītes, kas nozīmē drošākus braukšanas apstākļus un retākus remontdarbus. Pateicoties vietējiem izejmateriāliem un valčbetona būvniecības tehnoloģijai, būvniecības izmaksas valčbetona segumam salīdzinājumā ar asfaltbetona segumu ir par 10–30% zemākas. Valčbetona ieklāšanai izmanto standarta asfalta ceļu būves tehniku un personālu – tas ļauj veidot sadarbību ar esošajiem ceļu būves uzņēmumiem bez papildu investīcijām.
Pie valčbetona ceļu seguma risinājuma attīstības un pilnveides izmantošanai tieši Latvijas apstākļos jau ilgstoši strādā SIA “CEMEX” speciālisti. “CEMEX” laboratorijā Šveicē ir izstrādāta īpaša valčbetona materiāla recepte, kas atbilst Latvijas klimatiskajiem apstākļiem. 2014. gadā Saldus novadā izbūvēts pilotprojekts – 500 m garš divjoslu betona ceļš uz kaļķakmens karjeru “Kūmas”. Šis ceļa posms ir ne tikai smagi noslogots, bet arī atrodas vietā ar augstu gruntsūdens līmeni, tomēr divu gadu laikā betona ceļam nav parādījušies pat mazākie bojājumi, kas apstiprina valčbetona augsto kvalitāti un piemērotību Latvijas klimatam.
Pēdējo trīs gadu laikā Latvijā ar “CEMEX” valčbetona tehnoloģiju ir izbūvēti objekti 28 000 m2 platībā. Īpaši vērts izcelt 10 000 m2 liela betona seguma ieklāšanu apkārt atkritumu šķirošanas rūpnīcai Getliņos, šķeldas novietnes laukuma ieklāšanu Skultes ostā, kā arī sabiedriskā transporta pieturvietas “Stārķu iela” izbūvēšanu Rīgā. “CEMEX” pieredze liecina, ka valčbetona tehnoloģija piemērota ne tikai ceļiem, bet jebkuram ikdienā izmantojamam laukumam – industriālo teritoriju segumiem, stāvvietām, sabiedriskā transporta pieturvietām u.c.
“Kad radās nepieciešamība ieklāt segumu lielam laukumam apkārt atkritumu šķirošanas rūpnīcai Getliņos, mēs nolēmām atkāpties no ierastā asfaltbetona seguma un izmēģināt kaut ko jaunu, proti, ieklāt valčbetonu, ar ko iepriekš nebijām saskārušies. Varu teikt, ka šis risks tik tiešām ir atmaksājies – seguma kvalitāte pilnībā apmierina, un intensīvā smago automašīnu satiksme pusgada laikā segumā nav atstājusi nekādas pēdas. Atkāpties no sen zināmiem risinājumiem un izmēģināt kaut ko jaunu nav viegli, bet rezultātā uzņēmums var iegūt ievērojamus materiālos un laika ietaupījumus,” atzīst SIA “Clean R” valdes loceklis Guntars Levics.
“Mūsu ceļu būves nozares speciālisti aktīvi seko līdzi ceļu būves materiālu un tehnoloģiju jaunākajām attīstības tendencēm, tādēļ pēc valčbetona tehnoloģijas prezentācijas nolēmām izmēģināt spēkus valčbetona seguma izbūvē. Tā kā šā materiāla iestrādē izmanto tradicionālo asfaltbetona ieklāšanas tehniku, uzsākot valčbetona ieklāšanu, nebija jāveic lieli kapitālieguldījumi, kas uzņēmumam ir ļoti svarīgi. Tāpat mūsu speciālisti izmantoja “CEMEX” piedāvāto iespēju apgūt iemaņas valčbetona iestrādē, piedaloties ieklāšanas procesā gan Latvijā, gan Anglijā, bet pirms objekta izbūves papildus veicām personāla apmācību, jo ieklāšanas process prasa rūpīgu darba plānošanu un atbilstošu personāla pienākumu sadali,” stāsta SIA “Ošukalns” asfaltēšanas darbu projektu vadītājs Mārtiņš Maļinovskis. 2015. gada sezonā “Ošukalns” sadarbībā ar “CEMEX” uzbūvēja piecus objektus, kas uzņēmumam devuši papildu zināšanas un neatsveramu pieredzi. Viens no “Ošukalna” objektiem, kurā tika ieklāts valčbetons, ir smagās tehnikas laukums paša uzņēmuma teritorijā, tā ļaujot pastāvīgi sekot seguma stāvokļa izmaiņām ekspluatācijas laikā.
Valčbetona tehnoloģija jau vairāk nekā 40 gadu tiek plaši izmantota ASV, Lielbritānijā, Polijā, Vācijā un Kanādā. Tā, piemēram, ASV betona segumus izmanto pilsētu infrastruktūras – ceļu, ostu, lidostu, militāro teritoriju – izbūvē, bet Vācijā valčbetonu lieto ātrgaitas autoceļu konstruktīvās kārtas būvniecībā. Kanādā, kur daudzviet ir Latvijai līdzīgi klimatiskie apstākļi, valčbetons jau pagājušā gadsimta 70. gados tika klāts kā lēts un izturīgs segums, kas iztur lielas slodzes. Šobrīd valčbetona seguma ceļi un laukumi ir plaši izplatīti Kanādā visos platuma grādos.
“CEMEX” ir ceturtais lielākais cementa ražotājs un lielākais transportbetona ražotājs pasaulē ar ievērojamu pieredzi ceļu būvē. 2014. gadā “CEMEX” piedalījās betona ceļu būvniecībā 15 valstīs, kuru kopējais apjoms pielīdzināms 1800 km divjoslu lielceļa. Labāko valčbetona izmantošanas pieredzi “CEMEX” pārnesis arī uz Latviju – ir pilnveidota ceļa konstrukcijas aprēķinu metodika, optimizēta betona receptūra atbilstoši Latvijas klimatiskajiem apstākļiem un apmācīti vietējie ceļu būvuzņēmēji. Pierādīts, ka valčbetona segumu var veiksmīgi ražot no vietējiem izejmateriāliem un ieklāt ar ceļu būvuzņēmēju pašreizējo tehniku un tas spēj efektīvi kalpot Latvijas klimatiskajos apstākļos.
Priekšrocības
• Ilgmūžība – valčbetons paredzēts intensīvai satiksmei un lielām slodzēm; pat pēc ilgstošas izmantošanas neveidojas plaisas, rises vai bedrītes.
• Mazākas būvniecības izmaksas – valčbetona izbūvēšanā netiek izmantots stiegrojums, pretbīdņi vai veidņi; tas samazina būvniecības laiku, arī darbaspēka izmaksas, kā arī vienkāršo būvniecības procesu. Būvniecības izmaksas ļauj samazināt arī Latvijas izejmateriāli, kas izmantoti valčbetona ražošanas procesā.
• Augsta salizturība – pateicoties valčbetona zemajam ūdens saturam, segumam ir augsta salizturība, liela nestspēja un laba kalpotspēja zem statiskām slodzēm.
• Noturība pret ļoti augstām un zemām temperatūrām – valčbetona segums piemērots klimatiskajiem apstākļiem ar straujām temperatūras maiņām un ilgstošiem aukstuma vai karstuma periodiem; šī spēja samazina seguma deformēšanās varbūtību.
• Krāsa – pateicoties gaiši pelēkajam tonim, valčbetons labāk atstaro automašīnu lukturu un laternu gaismu, kas palīdz ietaupīt ielu apgaismojuma izmaksas. Pelēkā krāsa nodrošina arī to, ka segums vasarās mazāk uzkarsīs.
Izmantošana
Valčbetona segumu var izmantot vietēja un valsts mēroga ceļu izbūvei, teritoriju iekšējiem ceļiem, industriāliem laukumiem un citām teritorijām ar regulārām satiksmes slodzēm. Ja projektētais satiksmes ātrums uz seguma ir lielāks par 50 km/h, nepieciešams izbūvēt valčbetona seguma konstruktīvo kārtu ar asfaltbetona dilumkārtu (tipiski – 4 cm), bet, ja projektētais ātrums nepārsniedz 50 km/h, dilumkārta nav nepieciešama. Pēc betona seguma ieklāšanas vieglo automašīnu satiksmi var atvērt jau pēc dažām stundām, bet smago automašīnu satiksmi – pēc 2–4 dienām atkarībā no laikapstākļiem.
Seguma uzturēšana
Asfaltbetona segumiem pirmā virsmas apstrāde nepieciešama jau pēc 5–7 gadiem, bet 15–25 gadu laikā asfaltbetona segumam vajadzīga pilnīga atjaunošana. Valčbetona tehnoloģija nodrošina ilgāku kalpošanas laiku un mazāku remonta nepieciešamību – 12 gadu pēc valčbetona seguma ieklāšanas nepieciešama 10–25% šuvju hermetizācija, pēc 25–35 gadiem nepieciešama betona rekonstrukcija, bet nepieciešamība pārklāt ceļa segumu ar jaunu betona (vai asfalta) kārtu radīsies tikai 45 gadus pēc ieklāšanas.
“CEMEX” piedāvā valčbetona seguma risinājumu, kas ietver ceļa segas konstrukciju aprēķinus, konsultācijas projektētājiem un seguma būvniecības darbus. Ir izstrādātas un pieejamas vairākas aprēķinu metodikas betona seguma biezuma noteikšanai pie dažādām slodzēm un grunts apstākļiem.
Sadarbībā ar SIA “Ceļu eksperts” izstrādātas “Ar veltni blīvējama betona (RCC) seguma būvniecības vispārīgās specifikācijas autoceļiem un laukumiem”.
Šķeldas novietnes laukuma būvniecība Skultes ostā.
Autobusu pietura “Stārķu iela” Rīgā.
Laikraksta redakcija atrodas Mazā Pils iela 1, Rīga LV-1050
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 03.01.2011 līdz 17.08.2017