Rīga 11°C, skaidrs, bez nokrišņiem, DA vējš 3m/s
Svētdiena, 2024. gada 28. aprīlis 08:00
Vārda dienas: Gundega, Terēze
Mobilo sakaru nozare kopumā krīzi pārdzīvojusi labāk
Latvijas lielākie mobilo sakaru operatori "Latvijas mobilais telefons" ("LMT"), "Tele 2" un "Bite" uzskata – ekonomiskā situācija uzlabojas arī viņu nozarē. Par to liecina pārdoto mobilo tālruņu daudzums, aizvien ilgākās sarunas un mobilā interneta pārdošanas kāpums. Jāuzsver – divi no trīs mobilo sakaru operatoriem – "Tele 2" un "LMT" – jau 2009. krīzes gadā nopelnīja attiecīgi 30,2 un 28 miljonus latu, tomēr "Bite" darbojās ar zaudējumiem.
"Nozare kopumā krīzi pārdzīvoja labāk nekā citas nozares. Tas liecina, ka mobilie sakari jau sen kļuvuši par pirmās nepieciešamības pakalpojumu," norāda SIA "Tele 2" valdes priekšsēdētājs Valdis Vancovičs. Viņa teikto apstiprina pētījumi, ka mobilo tālruni Latvijā lieto 90% cilvēku, bet izsniegto aktīvo SIM karšu ir vairāk nekā Latvijas iedzīvotāju. Kā savas nozares attīstību nākotnē saredz Latvijas mobilo sakaru uzņēmumu vadītāji? "LMT" valdes priekšsēdētājs Juris Binde norāda uz ļoti nežēlīgo konkurenci mobilo sakaru tirgū: "Visticamāk, operatori patlaban mēģina iegūt maksimāli iespējamo klientu skaitu."
Aktīvāka komunikācija
Patlaban Eiropas Savienībā viens cilvēks ik mēnesi pa mobilo tālruni runā vidēji 260 minūtes. Latvijā "Bites" tīklā šis rādītājs ir 312, bet "Tele 2" klientiem – aptuveni 240 minūtes. V. Vancovičs uzskata – sarunu ilguma pieaugums pa mobilo tālruni liecina par pozitīviem signāliem, jo aktīvāka komunikācija rāda cilvēku aktivitātes pieaugumu kopumā un arī noskaņojuma uzlabošanos sabiedrībā.
Mobilo sakaru operatora "Bite Latvija" ģenerāldirektors Freds Hrenčaks norāda – cilvēki aizvien vairāk pāriet no priekšapmaksas uz pēcapmaksas pakalpojumiem. Šī tendence agrāk bija vērojama arī citās Eiropas valstīs. "Cilvēki vēlas maksāt vienu reizi mēnesī un neuzņemties saistības ilgāk par diviem gadiem. Jūtam, ka mūsu klienti emocionāli ir nedroši par nākotni. Tiek arī rūpīgi vērtēta maksājumu summa par mobilo sakaru pakalpojumiem, tā samazinās," norāda F. Hrenčaks.
Cenas vēl kritīs?
Klientu noteikti interesē, kurā mobilo sakaru tīklā ir izdevīgākas cenas. Taču, kā norāda paši operatori, objektīva pakalpojumu cenu salīdzināšana starp visiem Latvijā pieejamiem sakaru tīkliem esot gandrīz neiespējama. Iemesls – viņu piedāvātās atšķirīgās pakalpojumu paketes.
J. Binde, vaicāts par vidējo klienta maksājumu, to salīdzina aptuveni ar 10 – 12 litru benzīna cenu. "Var vaicāt – kāpēc tik dārgi? Tomēr maksa par mobilo sakaru pakalpojumu ir jāsalīdzina ar maksu par citiem produktiem," tā J. Binde.
V. Vancovičs diplomātiski norādīja uz jau veiktajiem lielajiem un vēl veicamajiem naudas ieguldījumiem infrastruktūras tīkla izveidē. Daudzi uzlabojumi esot veikti arī klientu apkalpošanā. "Esam apņēmības pilni sasniegt izcilību gan zemās cenās, gan kvalitātē," tā "Tele 2" vadītājs.
F. Hrenčaks uzsvēra – kopš 2005. gada, kad "Bite" sāka darbību Latvijā, maksa par mobilajiem pakalpojumiem visu laiku ir samazinājusies. Atšķirībā no abiem pārējiem Latvijas kolēģiem viņš šā brīža pakalpojumu cenas vērtē kā augstas: "Ja paskatāmies uz vairāku operatoru peļņu, tad redzam, ka tie darbojas ar 40% rentabilitāti. Pasaulē ir vien nedaudzi tik ienesīgi uzņēmējdarbības veidi. Paredzu, ka arī turpmāk cenas par mobilajiem pakalpojumiem kritīs. Es likšu tām to darīt. Tā ir taisnība, ka naudu vajag modernizācijai, jautājums ir – cik daudz. Mobilo sakaru iekārtu cenas kritušās aptuveni par 10%. Arī programmām cenas visu laiku samazinās."
Kā piesaistīs klientus
Kā operatori nākotnē domā piesaistīt klientus? Tā kā tirgus jau ir piesātināts, tad, visticamāk, mārketinga kampaņu mērķauditorija arī turpmāk galvenokārt būs bērnu vecāki.
Šajā gadā "LMT" un "Tele 2" pirmklasniekiem dāvināja mobilos tālruņus un priekšapmaksas karšu sākuma komplektus. Mobilo sakaru operatori atbalsta daudzas jauniešu aktivitātes. "Mēs labi zinām – bērni daudz ātrāk nekā pieaugušie cilvēki apgūst zināšanas. Vecākiem un skolotājiem vajadzētu sekot līdzi, vai viņu bērni, skolēni, ievēro mobilā tālruņa lietošanas ētiku. Piemēram, lai tālruni izslēgtu dažādu kultūras un citu pasākumu laikā," norāda J. Binde.
Laikraksta redakcija atrodas Rīgā, Toma ielā 4
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 29.11.2003