Rīga 12°C, skaidrs, bez nokrišņiem, A vējš 4m/s
Piektdiena, 2024. gada 03. maijs 06:33
Vārda dienas: Gints, Uvis
Pēc jaunas metodes vērtējot naudas prasījumus, par rezultātu pārsteigta gan valdība, gan sabiedrība.
Šonedēļ uzzinājām, ka Finanšu ministrija (FM) kopā ar Pārresoru koordinācijas centru (PKC) ir izveidojusi sarakstu ar tiem valstiskajiem pasākumiem, kuru īstenošanai valsts budžeta līdzekļus vajadzētu piešķirt pirmām kārtām. Otrdien šo sarakstu aiz slēgtām durvīm vairākas stundas skatīja valdība. Tas ir tā sauktais jauno politisko iniciatīvu jeb budžeta prioritāšu saraksts, kas sastāv no 245 (!) galvenajiem pasākumiem. Kopā šiem pasākumiem 2014. gadā ministrijas prasa 500 miljonus latu, taču finanšu ministrs Andris Vilks jau ir teicis, ka budžeta iespējas ir gandrīz desmitreiz mazākas. Daudzi ir neizpratnē, ka pirmajā vietā ierindojusies "Nacionālo bruņoto spēku kājnieku brigādes mehanizācija"...
Vakar sarunā ar Finanšu ministrijas valsts sekretāri Baibu Bāni uzzināju, ka šis saraksts ir tikai pirmais solis ceļā uz 2014. – 2016. gada valsts budžetu jeb izejmateriāls valdībai, no kura sākt diskusijas. Šajā procesā valsts prioritātes varot izrādīties pilnīgi citas.
Galu galā publiskotais garais valsts prioritāšu saraksts var nonākt papīrkurvī un līdz ar to zemē tiks nomests arī ierēdņu nelietderīgi izmantotais darba laiks. Gan valdības deklarācijā, gan arī Nacionālajā attīstības plānā (NAP), kā arī citos dokumentos kā valsts prioritātes pieminētas gan sociālās nevienlīdzības mazināšana, gan latviešu nācijas, valodas, kultūras pastāvēšana un attīstība, gan tautas ataudzes un tiesiskuma veicināšana. Atbilstoši tam tad arī vajadzētu pieskaņot pasākumus, kā to nodrošināt. Tad kāpēc tas netiek darīts?
Eksperti liek punktus
Gan FM, gan arī PKC pārstāvji man stāsta, ka tiekot darīts, taču ne tā kā citus gadus – esot jaunas metodes. Šogad tiekot izvērtēta visu ministriju iesniegto valstiski svarīgāko pasākumu atbilstība augstākajiem valsts politiskajiem dokumentiem – vispirms Nacionālajam attīstības plānam (NAP) un Valsts aizsardzības koncepcijai (VAK), pēc tam arī citiem attīstības plānošanas dokumentiem. Vērtēšana notiek pēc punktu sistēmas. Par simtprocentīgu atbilstību NAP un VAK piešķirti seši punkti, par daļēju – trīs. Ja iesniegtie priekšlikumi saskan ar valdības deklarāciju, tad piešķir trīs punktus. Līdzīgi tika vērtēta arī ministriju ieceru atbilstība citiem tiesību aktiem. Vērtēšanā piedalījās divas komandas – 10 eksperti no PKC un krietni vairāk – no Finanšu ministrijas. Katra komanda strādāja neatkarīgi viena no otras un, kā man pastāstīja PKC konsultante Elīna Krūzkopa, pēc atšķirīgas metodoloģijas. Pēc tam FM lika kopā abu
iestāžu vērtējumu un izveidoja sākumā pieminēto 245 prioritāšu sarakstu.
Šo jauno kārtību, kādā nosakāms maksimāli pieļaujamais valsts budžeta izdevumu kopapjoms, 2012. gada decembrī ir apstiprinājis Ministru kabinets. Noteikumos var izlasīt, kā ministrijas iesniedz savas jaunās politiskās iniciatīvas un nepieciešamo informāciju par katru no tām, kā arī uzzināt par izvērtēšanas kritērijiem un punktu skalu.
Dombrovskis veiks pārbīdi
Ministru prezidents Valdis Dombrovskis, ieraugot šo garo sarakstu, kas tapis pēc valdībā apstiprinātā tiesību akta, tagad atzīst, ka ministriju iesniegto pieprasījumu vērtēšana ir bijusi formāla, un piebilst, ka prioritātēs tikšot veikta pārbīde. Dombrovskis uzsvēra, ka galvenajām valstiskajām prioritātēm nākamajos gados vajadzētu būt nabadzības un nevienlīdzības mazināšanai, demogrāfiskās situācijas uzlabošanai, veselības aprūpei un transporta infrastruktūrai.
Līdzīgā situācijā kādreiz nokļuva arī Aigars Kalvītis, kuram bija jāatzīst, ka prioritāšu vērtēšana notikusi formāli, atceras bijušais PKC vadītājs, tagad neatkarīgais konsultants valsts pārvaldes jautājumos Mārtiņš Krieviņš. Toreiz ministriju iesniegto pasākumu atbilstību valsts plānošanas dokumentiem vērtēja Valsts kanceleja, Finanšu ministrija un Reģionālās attīstības ministrija. Protams, nevar salīdzināt toreizējo un tagadējo valsts naudas maka biezumu, bet galu galā ierēdņu darbs bija veltīgs.
Var gadīties, ka būs pavisam citādi
M. Krieviņš uzskata, ka nesaprašana par garo prioritāšu sarakstu radusies galvenokārt tādēļ, ka valdība un FM nespēj šo jautājumu saprotamā veidā izskaidrot sabiedrībai. "Ja paņemam pirmās 20 sarakstā iekļautās prioritātes, tad septiņas no tām ir Aizsardzības ministrijas kompetencē. Bet mēs taču visu laiku runājam, ka jāmazina sociālā nevienlīdzība, lai cilvēki nebrauktu projām no valsts, ka jāuzlabo demogrāfiskā situācija!" secina Krieviņš.
Arī B. Bāne ir pārliecināta, ka ažiotāža radusies nepilnīgas informētības dēļ. Taču vienlaikus viņa atzīst, ka ierēdņi rīkojušies atbilstoši pagājušā gadā valdības pieņemtajai kārtībai, kā nosakāms valsts budžeta izdevumu kopapjoms. B. Bāne: "Mēs, ierēdņi, nevaram pārcelt pāri FM sastādītajā sarakstā iekļautajām prioritātēm tās, kas varbūt ir vairāk politiski diskutētas, bet neparādās šajā sarakstā. Ministrijas iesniedza savus pieteikumus pašu noteiktajā prioritārā secībā, bet mēs tos sakārtojām, ņemot vērā MK noteikumus. Valdībai ir iespēja izvēlēties no šī saraksta to, kas ir pats būtiskākais valstij un sabiedrībai nākamajā triju gadu periodā."
Valsts sekretāres vietniece pastāstīja, ka Ministru kabinetam līdz 13. augustam būtu jāizdiskutē un jāvienojas par prioritātēm, kas saņems valsts finansējumu. "Nav izslēgts, ka nozares ministrs uzstās uz to, ka viņam svarīgāka ir nevis valsts attīstības plānošanas dokumentiem atbilstošākā prioritāte, bet gan tā, ko noteikusi nozares ministrija," sacīja B. Bāne.
Plānots, ka valdība līdz 30. augustam apstiprinās nākamā gada valsts budžeta griestus jeb kontrolskaitļus katrai ministrijai un institūcijai.
***
Prioritārā secībā sakārtotie ministriju iesniegtie līdzekļu pieprasījumi jeb Jaunās politikas iniciatīvas (JPI), kurām tiek vērtēta atbilstība attīstības plānošanas dokumentiem*
Prioritārā secība Ministrija vai cita centrālā valsts iestāde Pasākums Ls
2014. gadā Ranžēšanas kritēriji Vidējais punktu skaits Jaunās politikas iniciatīvas vieta ministrijas iesniegtajā JPI sarakstā
1. AM Nacionālo bruņoto spēku Kājnieku brigādes mehanizācija 3 160 324 11,5 1
2. AM Jaunatnes valstiskās audzināšanas sistēmas attīstība (fiziskā sagatavotība un patriotiskā audzināšana; Jaunsardzes centrs) 229 913 11,5 3
3. AM Zemessardzes spēju stiprināšana un efektīvas rezervju sistēmas pilnveidošana (budžeta programma: Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums; Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana) 1 444 432 11,5 4
4. LM Vecāku pabalsta un bērna kopšanas pabalsta sistēmas pilnveidošana 27 219 852 11,5 4
5. AM Valsts kiberdrošības stiprināšana (budžeta programma: Starptautisko operāciju un Nacionālo bruņoto spēku personālsastāva centralizētais atalgojums, Nacionālo bruņoto spēku uzturēšana, Valsts aizsardzības politikas realizācija 615 785 11 6
6. EM Reemigrācijas atbalsta pasākumu īstenošana - biznesa saiknes veidošana un uzturēšana ar ārvalstīs dzīvojošajiem diasporas pārstāvjiem 86 000 11 6
7. ĀM Sadarbības ar diasporu stiprināšana, diasporas ieguldījuma Latvijas attīstībā veicināšana, vēstniecību sadarbības ar diasporu paplašināšana un Pilsonības likuma grozījumu īstenošana 480 000 11 4
8. SIF Reemigrācijas atbalsta pasākumi 274 000 10 2
9. SIF Veselīga dzīvesveida veicināšana 1 395 715 10 3
10. EM Latvijas Ārējo ekonomisko pārstāvniecību tīkla nodrošināšana un paplašināšana 830 000 10 8
11. IeM Depo ēku būvniecība, rekonstrukcija vai renovācija (budžeta programma: Ugunsdrošība, glābšana un civilā aizsardzība) 688 000 10 9
12. IZM Ārzemēs dzīvojošo Latvijai piederīgo identitātes uzturēšana. Atbalsta nodrošinājums diasporai. Reemigrācijas veicināšana 179 000 10 18
13. VM Veselības veicināšanas pasākumu nodrošināšana 341 966 10 1
14. AM NATO izcilības centrs stratēģiskās komunikācijas jautājumos 2 306 069 10 2
15. LM Asistenta pakalpojuma nodrošināšana pašvaldībās (budžeta programma: Sociālās rehabilitācijas valsts programmas) 9 805 007 10 2
16. AM Uzturdevas kompensācijas vērtības paaugstināšana 1 843 178 9,5 7
17. IeM Speciālo ugunsdzēsības un glābšanas transportlīdzekļu iegāde 8 474 583 9,5 8
18. VM Rehabilitācijas pakalpojumu apjoma palielināšana 508 243 9,5 8
19. AM Speciālo uzdevumu vienības spēju attīstība 552 021 9,5 10
20. IZM Bilaterālās sadarbības projekti (budžeta programma: Zinātniskās darbības nodrošināšana ) 20 000 9,5 15
21. IeM Bērnu noziedzības novēršana un aizsardzība pret noziedzīgu nodarījumu 122 350 9,5 19
22. SM Autoceļu sakārtošanas programma 2014.-2020.gadam 28 900 000 9,5 1
23. ĀM Latvijas interešu īstenošana Austrumu partnerības un Centrālāzijas valstīs 738 450 9,5 5
24. KM Nacionālā identitāte, pilsoniskā sabiedrība un atbalsts diasporai: a) nacionālās identitātes un piederības sajūtas stiprināšana, b) pilsoniskās sabiedrības attīstība un sabiedrības saliedētība, c) atbalsts diasporai. 3 132 960 9,5 2
25. IZM Latviešu valodas apguves un pilnveides sistēmas nodrošināšana 501 170 9,5 6
26. IZM Valsts pētījumu programmas 2 000 000 9,5 19
27. IZM Tirgus orientētie pētījumi 400 000 9,5 24
28. IZM Atbalsta pasākumi jauniešu sociālās iekļaušanas veicināšanai 650 400 9,5 5
29. KM Kultūras telpas attīstība kopā (budžeta programmas: Profesionālā māksla, Filmu nozare, Mākslas un literatūra, Kultūrizglītība, Kultūras mantojums, Kultūras projekti un investīcijas, Nozares politikas plānošana un īstenošana) 23 156 184 9,5 1
30. IeM Ekspertīžu veikšana - psihoaktīvo vielu noteikšana 73 146 9 16
31. IZM Visaptveroša izglītības kvalitātes monitoringa un metodiskā atbalsta sistēma (dabaszinātņu priekšmetu mācīšanas kvalitātes uzlabošanai) 251 919 9 9
32. IZM Zinātnes bāzes finansējums 21 387 286 9 3
33. VARAM Valsts informācijas un komunikācijas tehnoloģiju (IKT) pārvaldības organizatoriskā modeļa ieviešana 681 567 9 4
34. TM Notiesātās personas resocializācijas procesa īstenošana 356 070 8,5 1
35. FM Radikāla rīcība ēnu ekonomikas apkarošanai nodokļu administrēšanas un muitas lietu jomā 6 886 012 8,5 6
36. SIF Sabiedrības saliedētība (budžeta programma: Latvijas NVO fonda un latviešu valodas apguves programmas) 584 500 8,5 1
37. TM Bērnu noziedzības novēršanas un bērnu aizsardzības pret noziedzīgu nodarījumu pamatnostādņu 2013.–2019.gadam projekts 100 000 8,5 22
38. EM Valsts galvojums hipotekārajiem kredītiem dzīvojamās telpas iegādei vai būvniecībai ģimenēm ar bērniem 511 000 8,5 14
39. EM Valsts kapitāla daļu pārvaldības biroja izveide un uzturēšana (ar 01.03.2014) 380 590 8,5 3
40. ZM Meža resursu ilgtspējīgas saglabāšanas nodrošināšana 4 914 970 8,5 3
41. AM Latvijas Nacionālo bruņoto spēku dalība Eiropas Savienības militārajā operācijā Mali 207 457 8 8
42. AM Ģeotelpiskās informācijas pamatdatu sagatavošana un atjaunošana civilmilitāro nepieciešamo funkciju nodrošināšanai optimālā ciklā 894 605 8 9
43. SM Dotācijas Autotransporta direkcijai sabiedriskā transporta pakalpojumu organizēšanai 172 740 8 10
44. PKC Valsts attīstības plānošanas novērtēšana un nākotnes scenāriju modelēšana 161 851 8 1
45. VM Ambulatoro veselības aprūpes pakalpojumu gaidīšanas rindu mazināšana 8 870 626 8 6
46. VM Pacientu iemaksu un līdzmaksājumu samazinājums par 50% 0 8 10
47. IZM LZP granti fundamentālajiem un lietišķajiem pētījumiem 4 000 000 8 14
48. VARAM Mērķdotācijas pašvaldību investīcijām 10 046 012 8 1
49. VM Ambulatorajai ārstniecībai paredzēto zāļu iegādes izdevumu kompensācijas un centralizētas medikamentu iegādes nodrošināšana 22 182 839 8 4
50. TM Sociālās uzvedības korekcijas un probācijas programmu efektīva īstenošana probācijas klientiem, t.sk. papildsoda ieviešana, aizstājot policijas kontroli ar probācijas uzraudzību 498 903 8 2
…
109. SM Zaudējumu segšana Latvijas Pastam par preses piegādi lauku reģionos 850 000 5,5 9
* Ierobežotās vietas dēļ šeit publicējam tikai pirmos 50 priekšlikumus atbilstoši iegūtajai vietai prioritāšu sarakstā pēc iegūtajiem punktiem; ranžēšanas kritērijos vēl minēts vidējais punktu skaits atbilstoši Nacionālās attīstības plānam un Valsts aizsardzības koncepcijai, taču to nepublicējam; tāpat publicējam tikai 2014. gadam prasīto finansējumu (Finanšu ministrijas apkopojumā ir pieprasījumi 2014., 2015. un 2016. gadam). Pilnu prioritāšu sarakstu lasiet "la.lv".
Saīsinājumi: AM – Aizsardzības ministrija; EM – Ekonomikas ministrija; IeM – Iekšlietu ministrija; VM – Veselības ministrija; TM – Tieslietu ministrija; IZM – Izglītības un zinātnes ministrija; FM – Finanšu ministrija; ZM – Zemkopības ministrija; KM – Kultūras ministrija; VARAM – Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija; SIF – Sabiedrības integrācijas fonds; LM – Labklājības ministrija; SM – Satiksmes ministrija; ĀM – Ārlietu ministrija.
Laikraksta redakcija atrodas Rīgā, Toma ielā 4
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 29.11.2003