Rīga 7°C, apmācies, bez nokrišņiem, DR vējš 3m/s
Ceturtdiena, 2024. gada 25. aprīlis 19:00
Vārda dienas: Bārbala, Līksma
"Dizaina salā" šogad vairāk rūpnieciskā dizaina paraugu
Erlandam Celmiņam, braucot uz darbu ar velosipēdu, lietus laikā allaž bija slapja mugura – tātad nepieciešams dubļusargs. Taču ne jau parasts, ar stieņiem pieskrūvējams bleķa gabals, bet vienkāršs un parocīgs lietošanā. Sietiņu ģimenes atvase sākusi iet skolā – top rakstāmgalds, turklāt ar četriem dažādiem pielietojumiem. Tie ir tikai pāris piemēri no nepilniem diviem simtiem dizaineru darbu, kas nedēļas nogalē bija apskatāmi Rīgas starptautiskajā dizaina izstādē "Design Isle 2015" jeb latviski "Dizaina sala". Rīkotājiem par pārsteigumu dizaineru pasākumam Ķīpsalā šogad bija atsaucies krietni kupls dalībnieku skaits. Sacensībā par Gada balvu septiņās nominācijās piedalījās par 70% vairāk pretendentu nekā pērn. Tas ir rādītājs, ka mūsu ekonomika tiešām atveseļojas, jo dizaineriem, arhitektiem ir vairāk ko darīt un rādīt, spriež sarīkojuma galvenie organizatori, Latvijas Dizaineru savienības ļaudis.
Paraugi – tuvāk ražošanai
Ar produktu dažādību izstādē "Dizaina sala" šogad izcēlies rūpnieciskais dizains – līdzās tradicionāli plaši pārstāvētajam mēbeļu dizainam vairāk gaismas ķermeņu, trauku, bērnu attīstošo rotaļu, kā arī aktīvās atpūtas priekšmetu, norāda Latvijas Dizaina savienības (LDS) valdes priekšsēdētāja vietnieks Miks Pētersons. Tas skaidrojams ar iekšējā tirgus patēriņa pieaugumu – daudziem dizaineriem gala klienti ir vietējā tirgū. Otra veselīga nozares pazīme, kas parādās izstādē, – iesniegtie paraugi kļūst arvien gatavāki klientam. "Autori saprot, ka darbam jābūt tādam, lai rīt to varētu pārdot realizācijai," viņš piebilst.
Profesionāļu žūrijai bija uzdevums novērtēt dizaina paraugus pēc noteiktiem kritērijiem, no kuriem, kā uzskata viens no prominentākajiem tās dalībniekiem, dizaina profesors no Zviedrijas Andrejs Legzdiņš, pats svarīgākais atlasīt inovatīvus un jaunradošus piedāvājumus. Par šāda dizaina paraugu, kad ideja īstenota līdz pašām sīkākajām detaļām, viņš nosauca Santas Meikulānes veidoto saldumu zīmola "Nelleulla" šokolādes veikaliņa iekārtojumu Vecrīgā, kas saņēma Gada balvu interjera dizainā.
Līdzās nominācijām sešās dizaina kategorijās šoruden tapusi vēl viena – "Lai top", kas saistīta ar velosipēdu ražošanu. Izstādītie velosipēdu fabrikas "Ērenpreiss" paraugi, kas izgatavoti mūsdienu Latvijā, izvēlēti ne tikai kā veiksmīgs vietējā dizaina paraugs, bet arī ierosmes avots nozares profesionāļiem. "Mērķis bija parādīt, ka veloindustrija ir ļoti plaša un dizaineriem tur vēl daudz ko darīt," vēlmi pievērst kolēģu uzmanību tieši rūpnieciskā dizaina iespējām uzsver M. Pētersons.
Gluži kā uzminējis "Dizaina salas" rīkotāju ieceri, ar savu velopiederumu izstādē un konkursā startēja Erlands Celmiņš. Ar vienkāršību dizainā un tehniskajā risinājumā viņa radītais velosipēda dubļusargs, vārdā "Aste", ieguva gan izstādes apmeklētāju pastāvīgu uzmanību un apbrīnu, gan Gada balvu rūpnieciskā dizaina kategorijā, kā arī Latvijas Rapublikas Patentu valdes un Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras novērtējumu. "Ērti lietojams, tiražējams un sapakojams pārdošanai un transportēšanai – te ir viss, lai būtu labs produkts," kolēģa veikumu uzslavē M. Pētersons.
Uzvarētājam ideja atnāk sapnī
Veloaste dizainerim E. Celmiņam prasījusi trīs gadus idejas kaldināšanai un īstenošanai. Kad paša spēkiem izdevies sakomplektēt elegantu ikdienas braucamrīku, kuru dizaina labad atstājis bez dubļusarga, izrādījies, ka tā trūkums lietus laikā rada diskomfortu – mugura mitra un ar dubļiem. Vajag tādu, ko slapjā laikā ātri var uzlikt, pēc tam arī ātri noņemt un somā iekšā, mājās atliek tikai noskalot netīrumus – dizaineram darba uzdevums bijis skaidrs. Pirmajā gadā viņš jau bija uzkonstruējis dubļusargu un tā stiprinājuma detaļu, taču kādā interneta portālā uzgāja, ka kāds viņu ir apsteidzis. "Sapratu, ka mans veidojums vairs neder, jo tas nav nekas jauns," nospriedis Erlands. Kā radošās sfēras pārstāvim bijis grūti sagremot, ka nav izdevies būt pirmajam, tāpēc aizrautība noplakusi un darbs pie veloastes apstājies. Tikai kāda klienta zvans ar vaicājumu pēc velosarga uzvedinājis atkal par to padomāt, zvanītājam nosolījies – pados ziņu, kad būs jaunā versija.
Turpmākais norisinājies gluži kā filmās par izgudrojumiem – divas nedēļas pēc sarunas dubļusarga stiprinājuma ideja atnākusi sapnī. "No rīta ar papīra nazi izgriezu detaļu no kartona un sapratu – strādā!" ar smaidu stāsta dizainers. Atlicis sākotnējo risinājumu savienot ar nosapņoto. Gadu veidojis prototipu, izmēģinot un pielāgojot līdz pat 20 versijām – visvairāk pūļu prasījusi daļa, ar kuru sargs tiek piestiprināts pie velosipēda sēdekļa caurules –, līdz pienācis brīdis meklēt ražotāju. Izgatavotas 1000 dažādu krāsu "Astes", kas pasargās velobraucējus no ūdens un dubļiem. "Dizaina salu" un balvu E. Celmiņš novērtē kā labu iespēju daudzināt stāstu par savu veloasti, kuras nosaukums, starp citu, radies, pateicoties vecmāmiņai – viņa mazdēla braucamo mīļi dēvējusi par kumeliņu.
Protests "īstermiņa" mēbelēm
"Tāds arī ir izstādes un konkursa kā nozares gada notikuma galvenais mērķis – dizaineriem sevi parādīt un citus redzēt, veidot partnerattiecības ar uzņēmējiem, tikties ar pasūtītājiem," pasākuma uzdevumu uzsver LDS vadītājs Andrejs Broks. Savukārt nacionālās nozīmes apbalvojums noderot kā laba bagāža, lai izietu arī plašāk pasaulē.
"Dizaina profesionāļu novērtējums ir svarīgs – tā ir publicitāte, kontakti, klienti," atzīst arhitekte Aija PriedeSietiņa. Kopā ar dzīvesbiedru dizaineri Daneku Sietiņu konstruētās bērnu mēbeles, kam dots skanīgs zīmols "Kukuu", iekļuvušas Eiropas, Austrālijas un Honkongas tirgos. Kad pirms četriem gadiem par jaunradīto komplektu "Bird&berry" saņēmuši pārliecinošu Latvijas dizaina Gada balvas žūrijas atzinību, sekojuši ražotāju piedāvājumi un pircēju jautājumi – kur to var nopirkt. "Sapratām, ka ir pieprasījums, un tā sākām ražošanu," pieredzē dalās arhitekte. "Kukuu" autori nesadarbojās ar kuru katru uzņēmēju, jo vēlējās veidot mēbeles no vietējiem materiāliem ar vietējo darbaspēku, lai produkta pievienotā vērtība paliktu Latvijā.
Uz šā gada izstādi viņi atveduši mēbeli "Četri vienā", kur zīdaiņa ietinamais galds tiek pielāgots bērna attīstībai, vēlāk kļūstot par spēļu vietu, bet, uzsākot skolas gaitas, pārtop rakstāmgaldā. Jaunums, kas izveidots pēdējā pusotra gada laikā, paspējis saņemt atzinīgus vārdus no konkurentiem dizaina izstādē Ķelnē, pastāsta Aija. Ideja par transformējamu mēbeli radusies no pieredzes ar pirmo kolekciju plus kā protests mūsdienu īstermiņa domāšanai – lēti nopērc un pēc kāda laika izmet. "Gribam parādīt, ka lieta var būt personība un tai ir vērtība, kas var pieaugt līdz ar mazo cilvēku," uzsver dizainere.
Laikraksta redakcija atrodas Rīgā, Toma ielā 4
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 29.11.2003