Rīga 13°C, skaidrs, bez nokrišņiem, Z vējš 2m/s
Otrdiena, 2024. gada 14. maijs 06:36
Vārda dienas: Aivita, Elfa, Elvita, Krišjānis
Kapsulings – ceļš uz mīļotās sirdi un savu biznesu
Ance bija gatava tirgot kaut vai sāli, ka tikai varētu pasākt kaut ko kopā ar vīru Valteru. Citādi darbdienās satikušies tikai agros rītos un vēlos vakaros, nebijis laika pat kārtīgi parunāties un jaunās ģimenes dzīve pamazām ieslīgusi mietpilsoniskā rutīnā. Valteram kā raksturā racionālam cilvēkam divreiz nebija jāsaka. "Mīļā, mums ir ko pārdot!" viņš priecīgs paziņoja sieviņai. Par ģimenes glābēju kļuva kapsulings – garšvielu maisījums, kuru Valters sapilda nelielās kapsuliņās, glīti noformē un abi ved uz tirdziņiem pārdošanai. Valmieriešu Švernu biznesa pasākumā nozīmīgu daļu ieņēmuši arī tirgus socioloģiskās izpētes un piedzīvojumu elementi.
Kapsulings – ceļš uz mīļotās sirdi un savu biznesu
Kad abi jaunie ļaudis vēl cerējās, Valters gāja pie Ances ciemos un gatavoja viņai dzērienu ar astoņām garšvielām. Pagāja kāds laiciņš, kamēr viņš visas sastāvdaļas nodozēja un sajauca pareizā proporcijā, uzkarsēja pienu un iejauca tajā maisījumu. "Ājurvēdā šo dzērienu sauc par zelta pienu," viņš paskaidroja draudzenei, kamēr viņa baudīja aromātisko dziru.
Recepti Valters aizguvis no sava jogas skolotāja, pats ar to stiprinājies jau trīs gadus un atzinis par jaudīgu. Ancei kā "parastajai eiropietei" zelta piens šķitis nedaudz dīvains kokteilis, vairāk apbūris Valtera garšvielu skapītis, pilns ar smaržīgām vircēm, drauga vispusīgās un dziļās zināšanas par tām un meistarīgā darbošanās, gatavojot maisījumu.
Lielu savas dzīves daļu abi Šverni bijuši darba ņēmēji. Ance kā diplomēta žurnāliste un audiovizuālās mākslas maģistre darbojusies savā jomā, Valters Valmieras stikla šķiedras rūpnīcā strādājis par informācijas tehnoloģiju programmētāju un ik pa laikam kādu IT produktu izveidojis arī sev par prieku un pat mēģinājis to pārdot, taču – neveiksmīgi. Sievas kaprīze un paša nerealizētais sapnis par tirgošanos savienojušies vienā garšvielu trauciņā ar nosaukumu – kapsulings.
Pirms palaist to tautās, pakonsultējušies pie ājurvēdas zinātājiem, vai Latvijas pircējam pēc satura un efekta astoņu garšvielu maisījums būs gana labs. "Man teica – jā, tas darbojas super, paplašina apziņu utt., vienīgās šaubas, vai latvietim tas būs aktuāli, bet vari pamēģināt," vieda padomdevēja atziņu atstāsta Valters.
Pirmizrāde pagājušā gada novembrī Valmiermuižā izrādījusies ļoti cerīga – cilvēkiem piena maisījums garšojis, viņi pirkuši kapsuliņas ar garšvielām, tikai viena bēda – aukstais laiks traucējis ātri uzsildīt dzērienu, bet Šverniem vēl pietrūcis tirdziņu rūdījuma, tāpēc paņēmuši pusgada pauzi, lai pavasarī atkal atgrieztos tirgus apritē.
Labās garšvielas – kur tās nopirkt
Nezinātājs var padomāt, ka projektiņš vienkāršāks par vienkāršu – sapērcies lielveikalā garšvielas, uzjauc pareizajā attiecībā, jo literatūras ar ājurvēdas receptēm grāmatu veikalos pilni plaukti, safasē un pārējais – tirgotāja prasmju un veiklības jautājums. Nekā nebija.
Kad Valters sāka gatavot zelta pienu paša vajadzībai, atklājās, ka mūsu lielveikalos un vairumtirgotavās ir grūti vai pat neiespējami atrast nepieciešamās garšvielas labā kvalitātē. Maisījumam vajadzīgs zaļais kardamons bez sēklu apvalka, īsts Ceilonas kanēlis, pareizās šķirnes Kajennas pipari un vēl piecas sastāvdaļas no augstā plaukta. Kā pārliecinājies Valters, pat vienas šķirnes garšvielas garša var atšķirties milzīgā amplitūdā, piemēram, Kajennas pipari – pie viena tirgotāja tie var būt pietiekami asi, tomēr negaršīgi, otram – arī vajadzīgajā asumā, vienlaikus saldi un ar pareizo "piesitienu".
"To uzzināt var, vienīgi garšojot, taču lielākoties tirgotavās, lai pārliecinātos, vai produkts būs derīgs, tas vispirms jānopērk," piebilst Šverni. Bet labas garšvielas izsenis bijusi dārga prece un lieki degustēšanas ieguldījumi neliela apjoma biznesam nav prāta darbs. Pēc rūpīgiem meklējumiem daļu garšvielu uzgājuši "SpiceHouse", kur, starp citu, ļaujot tās pagaršot, bet lielākais apjoms ceļo no kāda ārzemju tirgotāja, kuru ieteicis Valtera jogas skolotājs. "Kad interneta lapā izpētījām, ka uzņēmums piegādā savu preci arī Mišelina zvaigžņu restorāniem, vairs nebija nekādu šaubu, ka tā ir pasaules klase un arī mūsu trumpis," nosaka Ance.
Smalkās virces sapakot caur interneta vietni "eBay" iegādātās dārzeņu olbaltuma kapsulās arī esot diezgan piņķerīgs darbiņš – uz neliela galdiņa novietotā ierīce palīdz apmēram 45 minūšu laikā piepildīt ap simts kapsuliņas.
Mazās kapsuliņas – bumba ar laika degli
Tirgus konsultantu Šverniem nevajadzējis, jo paši gana gudri un pēc vārda arī kabatā nav jāmeklē. Turklāt viņu kapsulingam bija savs stāsts par vērtīgajām sastāvdaļām, kuru pozitīvā iedarbība uz cilvēka labsajūtu un veselību pārbaudīta kopš senseniem laikiem. Metušies Latvijas mazo tirdziņu karuselī, stāstījuši un rādījuši, kā gatavo zelta pienu, izrunājuši sausu muti par tā brīnumaino spēku, līdz sapratuši, ka šāda komunikācija kavē tirgošanos. Īsi un saprotami – tik vienkāršs ir tirgus princips.
"Tagad sakām – laba manta vai brīnumu dzira, reiz attīstījām stāstu, ka tas ir dzīvības dzēriens, kuru atnesis viedais indietis un tas mums jāpārdod," smiedami stāsta abi biznesmeņi. Tirgū vajagot arī taisīt teātri – tā esot interesantāk gan pircējiem, gan pašiem un nav jau melots – ne par preces labumu, ne tās izcelšanos. Taču, ja atklāti, tirdziņi vienā brīdī varot nokaut jebkuru entuziasmu. "Miestos mums vispār nav ko darīt, ja netirgojam stādus, trenuškas vai krokšus," strupi noskalda Valters.
Garšvielu kapsuliņas pamazām ieņem mazos ekoveikaliņus viņu dzimtajā Valmierā, kā arī Jelgavā, Kuldīgā, Madonā, Cēsīs, tās top pieprasītas arī kafejnīcās. "Jau šobrīd mums nav jālaužas durvīs, uzņēmēji mūs paši atrod caur feisbuku, aicina uz pasākumiem, kur mēs tirgojam kapsulas, gatavojam dzērienu un cilvēki, piemēram, pusnaktī bauda pienu ar garšvielām, nevis melnu kafiju," mazā biznesa saulaināko pusi izklāsta Ance. Aizvien biežāk viņiem nākas aizčāpot uz kādu pasta nodaļu, lai nosūtītu garšvielu maisījuma paciņas klientiem, kuri to pasūtinājuši viņu mājas lapā. Valtera sagatavotā forma sola, ka viņu gatavotais garšvielu maisījums var aizceļot uz ikvienu pasaules valsti. Ar savu produktu gribot iziet arī ārpus Latvijas, esot pasūtījumi noformēt iesaiņojumu arī angļu valodā.
Valters kopš pirmās dienas Ancei apgalvojis, ka kapsulings ir bumba ar laika degli. Sprādziens vēl nav noticis, taču arī mājās sēdēšanai vismaz šā gada nogalē Šverniem nav laika. "Kā būs tālāk, mēs nezinām," abi bezrūpīgi attrauc, taču skaidrs esot viens, ka ar garšvielām pildītās kapsuliņas kļuvušas par viņu "kopādarīšanas mūža projektu". Un kā ar ģimenes laimi? Ance nopūšas un saka: "Reizēm kapsulinga sanāk par daudz, taču vienalga – esmu nenormāli priecīga, ka mums tas ir, jo dzīve kļuvusi interesantāka, tieši iepazīstot gan tās melno, gan balto pusi. Tā jau saka – ja gribi redzēt īstenību, aizej uz tirgu."
***
VEIKSMES FORMULA
Starts
1100 eiro pašu naudas iegulda grašvielās, kapsulās, ražotnē, tirdzniecības aprīkojumā, kā arī maksā par domēnu.
Izveido divu sastāvu produktus, nosaucot par Valterīti un Ancīti.
Pārdod tirdziņos, ekoveikalos un internetā.
Attīstība
Nepilna gada laikā iztirgo 9000 kapsulu.
Atpelna ieguldījumus, bilance "pa nullēm".
Bez maksas reklāmām un slavenību piesaistīšanas kapsulingu ievēro un sāk pieprasīt kafejnīcas.
Veiksmīga realizācija kolektīvās iepirkšanās portālā.
Vīzija
Paplašināt tirdzniecību veikalos, kafejnīcās un internetā, samazināt – tirdziņos.
Izvērst piedāvājumu ārzemēs.
Veidot jaunu produktu dizainu.
Laikraksta redakcija atrodas Rīgā, Toma ielā 4
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 29.11.2003