Rīga 9°C, mākoņains, bez nokrišņiem, DA vējš 3m/s
Sestdiena, 2024. gada 27. aprīlis 08:54
Vārda dienas: Klementīne, Raimonda, Raina, Tāle
Latvijas jauno auto izvēle ir dārga pat uz bagāto valstu fona, desmitniekā ir tikai viens mazās klases auto
Latvijā pērn no jaunajiem auto visvairāk pirkts "Nissan Qashqai", Igaunijā (tāpat kā Somijā, Polijā un Šveicē) – "Skoda Octavia", Lietuvā – "Fiat 500", Vācijā – "VW Golf", ASV – "Ford F–Series", Apvienotajā Karalistē – "Ford Fiesta". Spriežot pēc datiem par dažādās valstīs populārākajām jaunajām automašīnām (par kurām pircēji balso ar maku), jāsecina, ka Latvija jaunu auto izvēles ziņā ir unikāla – nekur citur pasaulē pirmajā desmitā nav septiņu "krosoveru". Latviešu izvēle pat uz bagātāko valstu fona ir bijusi dārga – mūsu desmitniekā ir tikai viens mazās klases auto.
Latvijas Auto asociācija ziņo, ka pērn ievērojami palielinājies jaunu automobiļu iegādes darījumu skaits privātpersonu segmentā. Privātpersonas 2016. gadā iegādājušās 4350 automobiļus, kas ir par 22% vairāk nekā 2015. gadā.
Taču vienlaikus jāsecina, ka daudzu Latvijas iedzīvotāju sapnis par jaunu auto salīdzinājumā ar citām Eiropas valstīm piepildās krietni retāk. Tikai vidēji septiņi pircēji no tūkstoša tika pie automašīnas ar jaunāko izlaiduma gadu. Un uz katru jaunu auto mēs importējam vismaz trīs jau 10 gadu mūžu nodzīvojušus dzelžus.
Septiņi no tūkstoša Latvijā pērn tika pie jauna auto
Janvāris – aizgājušā gada rezultātu vērtēšanas un no tās izrietošas tuvākās nākotnes prognozēšanas laiks. Tādēļ šeit neliels ieskats jaunu auto tirgus lokālajās un globālajās norisēs.
Mērens līzinga stimulēts pieaugums
Latvijas Auto asociācija publicējusi pagājušā gada jaunu auto pārdošanas rezultātus. Citēju dažus interesantākos faktus.
Ievērojami palielinājies jaunu automobiļu iegādes darījumu skaits privātpersonu segmentā. Privātpersonas 2016. gadā iegādājušās 4350 automobiļus, kas ir par 22% vairāk nekā 2015. gadā. Bet kopējais vieglo automobiļu tirgus pieaugums ir 15%, sasniedzot 18 575 transporta vienības.
Pieaugumā ievērojami nopelni neapšaubāmi ir banku līzinga kompānijām, kas ir bijušas īpaši aktīvas 2016. gadā un kopā ar auto tirgotājiem spējušas piedāvāt klientiem mazākus procentu maksājumus, mazāku mēneša maksājumu. Līzinga devēju "tops" ir mainījies, un stabilu pirmo vietu ar finansētām 2567 jaunām automašīnām un 25% tirgus daļu ieņem "SEB Līzings", kas 2016. gadā bija aktīvs juridisku personu finansēšanā, bet privātpersonu tirgū ir tikai ceturtajā vietā (14%). Šeit līderis ir "Nordea Finance Latvia" ar gandrīz 27% tirgus daļu. Trešais pēc gada rezultātiem ir "Swedbank Līzings".
Igaunijā 2016. gadā vieglo pasažieru automobiļu tirgus ir palielinājies par 10%, sasniedzot 22 429 reģistrētu vienību skaitu. Arī Lietuvā vērojams vieglo pasažieru automobiļu reģistrācijas skaita 19% pieaugums, sasniedzot 20 320 reģistrētu vienību skaitu. Latvija jaunu reģistrēto automobiļu absolūtā skaita ziņā atpaliek no kaimiņvalstīm. Rēķinot uz 1000 iedzīvotājiem, Latvija ieņem otro vietu Baltijā.
Saskaņā ar Eiropas auto ražotāju asociācijas sniegtajiem 2016. gada datiem, vienpadsmit mēnešos Eiropā kopumā jaunu auto tirgū vērojams 7,1% pieaugums, sasniedzot 13,5 miljonu vienību skaitu. Visi pieci lielākie Eiropas tirgi ir piedzīvojuši reģistrācijas skaita pieaugumu – Itālija (16,5%), Spānija (11,1%), Francija (5,0%), Vācija (4,6%) un Lielbritānija (2,5%).
Auto asociācija prognozē, ka 2017. gadā Latvijas tirgus pieaugums būs mērens un sasniegs 19 500 jaunu vieglo pasažieru un vieglā komerctransporta reģistrāciju skaitu.
Atturīgi optimistisks ziņojums. Tavs sapnis (neliedzies, par jaunu auto sapņo katrs!) varot piepildīties. Būsim optimisti. Taču – arī reālisti. Uz pasaules un Eiropas fona Latvijas iedzīvotāja izredzes šā sapņa smaržu drīz izbaudīt ir un paliek niecīgas. Tikai aptuveni septiņiem no tūkstoša tas piepildījās pērn. Vācijā un Anglijā šis skaitlis ir 40. Amerikā – nedaudz virs 20.
Automobilizācijas jomā mēs joprojām esam Eiropas "līderu" trijniekā tikai divos rādītājos. Mūsu "garāžā" 72% auto ir vecāki par desmit gadiem. Lietuvā – 85, Polijā – 75, Igaunijā – 64. Trešie skumjākie tātad. Un līdz Zviedrijas (17%), Īrijas (18), Austrijas (20), Beļģijas (24) līmenim šādā tempā mēs brauksim vēl ilgi.
Uz katru jaunu auto mēs importējam vismaz trīs jau 10 gadu mūžu nodzīvojušus dzelžus. Un vinnējam kontinenta sacīksti tikai nominācijā "dīzeļfans". Šo (daudzos gadījumos apšaubāmi racionālo) degvielas veidu izvēlējušies 74% Latvijas auto īpašnieku. (Lietuvā – 71, Igaunijā – 38).
Populārākās markas un modeļi
Tas par kvantitāti. Interesantāks ir ieskats jauna auto izvēles nacionālajās īpatnībās. Latvijas "Top 10" tabulu dod jau minētā mūsu autotirgotāju asociācija. Viss pārējais atrodams ar "Eurostat" un "Statista" palīdzību internetā. Četrus desmitniekus rādām pievienotajās tabulās. Par pārējo īpatnībām – īsi tekstā.
Latvija jaunu auto izvēles ziņā ir unikāla. Nekur citur pasaulē pirmajā desmitā nav septiņu "krosoveru". Paradokss, bet zināma līdzība saskatāma vienīgi ar Ameriku, kur arī izvēles virsotnē ir "kaut kas pamatīgs". Tiesa – "pamatīga" viņu izpratnē nav vis par apvidus auto visai nosacīti dēvējama mazliet piepacelta, mazliet "uzpūsta" kompaktās vai vidējās klases mašīnīte, bet gan pamatīgi pikapi. Visi vietējas izcelsmes. Visi par pieciem metriem garāki un divām tonnām smagāki jau bez kravas.
Amerikāņiem vietējie ražojumi pirmajās trijās vietās. Vāciešiem auto importa popularitātes virsotnē nav nemaz (ja neskaitām "Škodu", kas gan no netālas zemes ievesta, bet tam pašam vācu "VW" koncernam vien pieder). Starp citu – tāda valsts Eiropā ir vēl viena. Arī Francijas topā vienīgais "ārzemnieks" ir ar "Dacia" marku, kas pieder franču "Renault".
Apvienotās Karalistes desmitnieku rādām visā pilnībā – lai izceltu pārtikušas valsts izvēles racionālu taupību. Populārākā (nu jau tradicionāli) angļiem ir mazās klases "Ford Fiesta". Un smagākais, lielākais "TOP 10" auto pie viņiem ir mūsu izvēles līderis "Nissan Qashqai". Tikai sestā vieta...
Ja reiz par "Qashqai" – vai ievērojāt amerikāņu tabuliņā "Nissan Rogue?" Tas ir tas pats "kaškajs". Izrādās – labs pat ar auto lielummāniju visai smagi sirgstošajiem jeņķiem. Un ir visvairāk pirktais vēl vienā Eiropas valstī – Horvātijā (tikai sekotāji tur šim tādi krietni mazāki nekā pie mums – "Yaris" un "Clio").
Kā izvēlas kaimiņi? Igaunijā (tāpat kā Somijā, Polijā un Šveicē) pērn visvairāk pirktā bijusi "Skoda Octavia". Lietuvā – pārsteigums: balsojumā "ar maku" uzvarējis "Fiat 500".
Ziedrijā pēc pusgadsimtu ilgas hegemonijas karalis vairs nav "Volvo". Pat triju modeļu rezultātus summējot, tas zaudējis "VW Golf" ar rezultātu 17 220 pret 22 088. Ko tu golfiņam padarīsi. Tas ir bijis pirmais vēl sešos tirgos. Norvēģijā (tur gan brieda pārsteigums – vareni pirkts līdz pat novembrim tika "BMW i3", kura uzvara būtu markas bezprecedenta panākums), Holandē, Luksemburgā, Beļģijā un Austrijā. Un Vācijā, protams.
Mazs krosovers (kurš, manuprāt, nepelnīti palicis ēnā Latvijā) uzvarējis Ungārijas sacīkstē. Tur visvairāk pirktā bijusi "Suzuki Vitara".
Tāds stāsts par pērnajām "top" markām un modeļiem. Morāle? Vai ievērojāt, ka mūsu izvēle pat uz bagātāko valstu fona ir bijusi dārga? Mūsu desmitniekā ir tikai viens mazās klases auto. Neesam pieticīgākiem auto izmēriem nobrieduši?
Tirgus jaunumi 2017
Ko izvēlēties šogad? Ražotāju jaunumu pieteikumus skatot, nepārprotami redzams, ka viņi seko tirgus tendencēm. Gada sākuma spilgtākie jaunumi ir tieši mazajā klasē. Nesen pie mums prezentēta un pavisam drīz tirgū būs jaunā "Ford Fiesta". Auto, kura 420 cm garajā korpusā iespējams ielikt visus vēl nesen par "premium" prioritāti uzskatītos apdares un komforta elementus (cenai, protams, no pieticīgā "mazpadsmit" līmeņa augot pat vairāk nekā divkārt), kurš nudien neizskatās ne mazs, ne pieticīgs. Starp citu – "Fiesta" būs modifikācija "Active". Ar paaugstinātu klīrensu, mazliet augstāku, tātad braucēju pozīciju, ko tā kāro mūsu "apvidus auto" pircēji. Bet bez pilnpiedziņas (kuru krosoveriem kā opciju izvēlas mazāk nekā puse).
Šonedēļ "Norde" salonā notiks mūsu krosoveru tirgus līdera "Nissan" rīkota jaunās "Micra" pirmizrāde. Jau saņemtās bildes liecina – ar neapšaubāmu šarmu apveltīta lielo brāļu radiniece. Vēlreiz – mazā klase. Pietiekama angļiem. Mums?
Starp citu – šogad būšot arī jauns "Qashqai". Trešā paaudze.
Un citiem ražotājiem: jauna labu slavu ieguvušā mazā "Skoda" apvidnieka "Yeti" versija. Pavisam
jauns leģendāras markas modelis tiem, kuri grib (cienījami!) "premium" auto, bet nav ar lielummāniju slimi – "BMW X2". Septiņus jaunus modeļus šogad sola "Opel". Būs jauna "Kia" – kardināli izmainīta mazās klases "Rio". Un tā tālāk.
Drosmi jums un saprātīgu taupību izvēlē!
***
Visvairāk pirktie jaunie auto 2016. gadā
"Nissan Qashqai"
LATVIJA
Nr. Marka, modelis Pārdoto skaits
1 NISSAN QASHQAI 418
2 NISSAN XTRAIL 165
3 VW TIGUAN 163
4 TOYOTA RAV4 159
5 OPEL MOKKA 136
6 NISSAN JUKE 125
7 KIA SPORTAGE 122
8 VW GOLF 117
9 TOYOTA AVENSIS 100
10 HYUNDAI I20 97
"VW Golf"
VĀCIJA
Nr. Marka, modelis Pārdoto skaits
1 VW GOLF 235 935
2 VW PASSAT 80 900
3 VW POLO 72 017
4 MB C klase 66 898
5 OPEL ASTRA 65 175
6 VW TIGUAN 63 979
7 AUDI A4 61 597
8 SKODA OCTAVIA 58 683
9 AUDI A3 57 176
10 OPEL CORSA 55 191
"Ford Fseries"
ASVNr. Marka, modelis Pārdoto skaits
1 FORD FSERIES 820 799
2 CHEVROLET SILVERADO 574 876
3 DODGE RAM 489 418
4 TOYOTA CAMRY 388 618
5 TOYOTA COROLLA 378 210
6 HONDA CIVIC 366 927
7 HONDA CRV 357 335
8 TOYOTA RAV4 352 154
9 HONDA ACCORD 345 225
10 NISSAN ROGUE 329 904
"Ford Fiesta"
Apvienotā Karaliste
Nr. Marka, modelis Pārdoto skaits
1 FORD FIESTA 120 525
2 VAUXHALL CORSA 77 110
3 FORD FOCUS 70 545
4 VW GOLF 69 492
5 NISSAN QASHQAI 62 682
6 VAUXHALL ASTRA 60 719
7 VW POLO 54 448
8 MINI 48 328
9 MB CKLASE 44 184
10 AUDI A3 43 808
Laikraksta redakcija atrodas Rīgā, Toma ielā 4
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 29.11.2003