Rīga 4°C, apmācies, bez nokrišņiem, DR vējš 5m/s
Otrdiena, 2024. gada 23. aprīlis 09:26
Vārda dienas: Georgs, Jurģis, Juris
Uz ātrgaitas šosejas iegūtas minūtes maksā pārāk dārgi
Latvijas valsts ceļu attīstības plānā 2020.–2040. gadam paredzēts 1020 kilometrus valsts galveno autoceļu pārveidot par četru joslu ātrgaitas ceļiem ar maksimālo braukšanas ātrumu 130 kilometri stundā. Tā pirms Jāņiem Autoceļu padomes sēdē sacījis VAS "Latvijas valsts ceļi" valdes loceklis Mārtiņš Lazdovskis. Padome šo plānu atbalstījusi un to drīzumā virzīšot izskatīšanai valdībā. Viens no plāna ambiciozajiem mērķiem paredz, ka no jebkura reģionālā attīstības centra Latvijā Rīga būtu sasniedzama ne vairāk kā divu stundu laikā. Lai to sasniegtu, paredzēts pakāpeniski virzīties uz ātrgaitas ceļu būvniecību.
"Latvijas Avīzes" autoapskatnieks Atis Jansons uzskata, ka tā ir dīvaina ofensīva šajos grūtajos laikos. Un ka 90 km/h nemaz nav pārāk lēni. Kāds tam pamatojums?
Par Kangaru kalniem jau nesen parunājām. Nu uzsākta vēl viena ceļu tīkla attīstības publiska apspriešana. Šoreiz temats daudz vērienīgāks. Visa Latvija. Vairākas desmitgades. Un priekšplānā izvilkti "ātrgaitas" ceļi. Maģistrāles, kurām (pēc dažu politiķu domām) vajadzētu savienot Latvijas lielākās pilsētas un ļaut pilsoņiem starp tām pārvietoties ātrāk. Mūsdienīgāk.
Manuprāt – dīvaina ofensīva šajos grūtajos laikos. Kāpēc?
Attālumi mazi
Te nav Spānija, kur Vidusjūras maģistrāles gandrīz 1000 kilometros ātrumam ir tiešām vitāla nozīme. No Rīgas līdz Tukumam (ceļš, kurš minēts starp projekta pirmās desmitgades objektiem) ir 70 kilometri. Ja braucam 90 km/h – 47 minūtes. Ja 130 – 33 minūtes. Vai iegūtā ceturtdaļstunda tiešām ir pārbūvei nepieciešamā naudas blāķa vērta? Un netiks jau tās 14 minūtes vinnētas, jo vidējais (nevis maksimāli atļautais) ātrums arī sapņu versijā nebūs 130 km/h. Paliks (ja vien jauno ceļu visā garumā nepaceļ uz stabiem) lēnākas apdzīvotās vietas ar gājēju pārejām, pievedceļiem, krustojumiem. Pat pārbūvējot visus tos par apļiem, tuneļiem, viaduktiem, ar 130 šajās zonās braukt nevarēs. Un iegūts (iztērējot miljonus piecus uz katru kilometru) tiks štrunts.
Braucienu uz Tukumu pa tām pašām jau esošajām divām joslām ir iespējams padarīt ātrāku ar daudz lētākiem un mazāk darbietilpīgiem paņēmieniem. Vairākas minūtes aprij Spuņciema 50 km/h zona, kurā saudzējamos gājējus gandrīz nekad nemana. Ja tādi (un nerātni) tur tomēr ir – žogus viņiem, tuneļus, tiltiņus! Un atļaut mums braukt vismaz 70 km/h. Jau kādu minūtiņu vinnētu. Divos līmeņos būtu veidojams Ķemeru un Smārdes krustojumi – atkal vinnētas minūtes...
Nu, nevajag tās četras joslas un 130 km/h! Ātrums ap simtu, kas jau tagad iespējams un atļauts visos mūsu galvenajos ceļos, ir pilnīgi pietiekams Latvijas attālumiem.
Satiksmes blīvums neliels
Visi interneta krātuvēs atrodamie zinātniskie pētījumi liecina, ka četru (un vairāk) joslu ceļu izbūve kļūst nepieciešama vien tur, kur diennaktī aizbrauc vairāk nekā 10 000 transporta līdzekļu. Mums šādu ceļu maz (sk. tabulu). Rīgas apvedceļš. "Via Baltica". Austrumu virziens (dažviet). Ne Ventspils, ne Liepāja nav autosatiksmes tranzīta punkti. Tie ir vien mērķis samērā nelielam skaitam braucēju, kura strauja izaugsme nez vai ir paredzama.
Turklāt – domāju, ka disciplinētā un saprātīgi rāmā kompānijā arī ceļš ar vienu joslu katrā virzienā var līdz mērķim gluži labi aizvest daudz vairāk nekā minētie 10 000 diennaktī. Nu, piemēram, kādus 600 auto stundā (24 stundās tas būtu 14 400). 600 stundā – tas ir tikai 10 auto minūtē. Viens ik pēc sešām sekundēm. Kādas brīnišķīgi drošas un komfortablas distances starp tiem! Pat ja dažubrīd blīvums divreiz lielāks (tā pirmdienas rītā ir pārbūvēt iecerētajā Ventspils šosejas sākumposmā) atstarpes iespējams saglabāt likuma robežās. Iespējams... Ja daļai līdzpilsoņu nekārotos apdzīšanas avantūrās izkarot dažas minūtes...
Varbūt ir jēga investēt nevis četru joslu aerodroma izbūvē pār Ķemeru tīreli, bet šo supersteidzīgo smadzeņu pieregulēšanā? Varbūt ir iespējams beidzot atcelt 80 km/h ierobežojumu kravas transportam? Tas gan kļuvis mazāk aktuāli, jo dažu stundu ilgs mans pētījums uz Rīgas apvedceļa starp Mārupi un Ķekavu liecina, ka smagie nu jau brauc vismaz 89 km/h. Daži pamanījās līst man pakaļā pat pie 95 km/h...
Kas notiks uz četrām joslām?
Tās nebūs drošākas par vecajām divām. Daudz ātrākas arī ne. Jo lielākā daļa mūsu stūrētāju ātrāk par simtu braukt ne māk, ne spēj. Nav tādu ieradumu. Ir bailes (labi, vismaz piesardzība) no ātruma. Un viņi, uz jaunbūves retu reizi nonākuši, brauks to pašu veco simtiņu. Vai vēl drusku rāmāk. Un ļoti iespējams, ka brauks aplami. Ko jau lieliski redzējām uz Jelgavas ceļa aiz Olaines, uz vecās pirmsremonta Jūrmalas šosejas. Pa vidu... Tā drošāka dūša. Grāvis tālāk... Te jums nav Vācija, kur katru lēno no kreisās joslas pūšus izpūtīs. Ne tikai kolēģi, policija uzbļaus. Lēnajam jābūt labā malējā joslā!!! Un viņš tur ir. Vācijā ir. Latvijā...
Ne tikai lēnie iespējamo un iecerēto moderna ceļa kārtību bojās. To darīs arī fiksie. Tie, kuriem 100 vietā vajag vismaz 120. Un 130 vietā derēs 150... Aizmirstot vai nezinot, ka pusbraukta (vēl ne tuvu ne plika) riepa, kas lieliski tur uz slapja asfalta pie 100 km/h, tikpat "lieliski" uzpeld pie 150. Ka lielos ātrumos veicot asus manevrus (to viducī peldošo lēno apbraucot) sānslīde iespējama pat uz sausa seguma.
Vārdu sakot – šajā jomā esmu pesimists. Drošāki četrjoslu ceļi nebūs. Drīzāk otrādi. Jo bakstīt telefonā tomēr labāk, ja spidometrs rāda mazāk...
Ja nu to naudiņu kāds dāvina...
Tas varētu būt vienīgais šādu investīciju attaisnojums. Ja tur, Eiropā, kādam miljonu līmenī lemt pilnvarotam ierēdnim šķiet, ka nabaga Latvijai ātrgaitas ceļi nu ļoti nepieciešami – jāņem! Būs darbs celtniekiem, būs nodokļi valsts kasei. Braucēji pieradīs... Vien jāatceras, ka viss par Eiropas naudu būvētais pēc tās pašas Eiropas stingrajiem likumiem ir kopjams. Virskārta regulāri atjaunojama (pat ja redzamu vai jūtamu defektu nav). Un tas jādara par savu naudu...
Manas prioritātes
Piedalieties megaprojekta apspriešanā! Es to jau daru. Un saku – man šķiet, ka valsts galvenie ceļi jau esošās programmas ietvaros uzlabojas pietiekami ātri. Bet kauns, ka joprojām ielāpu ielāpos ir aizvadītajā desmitgadē par tās pašas Eiropas naudu uzbūvētā skaistā P121 (Tukums–Kuldīga) sākuma posms. Man šķiet, ka normālu pārvietošanos beidzot pelnījuši ne tikai tie daži, kas baigi steidzas no Ventspils uz Rīgu, bet desmiti un simti dundadznieku, kuriem Talsus sasniegt ir vitāli nepieciešami. Bet viņu taka (P125) joprojām ir nevis šoseja, bet padomjlaiku ceļabūves piemineklis. Tāpat kā P129 (Lauciena–Rideļi–Engure), pa kuru no Talsiem uz Rīgu braukt ir daudz interesantāk nekā snaust uz sapņu ātrgaitas A10.
Es par reģionālajām prioritātēm! Arī "vietējām". Neaizmirstiet par granti, par "dubultajām virsmām"! Latvijā nav tikai maģistrāles. Un 90 km/h nemaz nav pārāk lēni.
***
Kustības intensitāte jūnija beigās (automašīnu skaits, ātrums, īpatsvars) 22.06. 24.06. 25.06. 27.06.
A10 80. km
(Ventspils) 7019 6445 5582 6010
97.4 km/h 94.9 km/h 97.4 km/h 98.1 km/h
16.8% 10.0% 25.1% 15.5%
A10 169. km
(Ventspils) 3341 2655 3090 3175
88.4 km/h 86.4 km/h 88.7 km/h. 88.7 km/h
14.7% 9.2% 21.3% 14.5%
A1 45. km
(Tallina) 9867 9715 8864 10150
86.8 km/h 86.2 km/h 88.3 km/h 86.0 km/h
26.5% 21.2% 37.6% 20.1%
A4 14. km
(Apvedceļš) 9313 8416 10726 9931
85.1 km/h 83.8 km/h 83.0 km/h 85.7 km/h
28.4% 23.1% 35.9% 21.0%
A6 109. km
(Daugavpils) 8901 9708 7534 6967
98.3 km/h 99.3 km/h 98.5 km/h 99.3 km/h
16.4% 9.0% 27.6% 16.5%
A7 82 4917 5044 5906 6359
91.8 km/h 90.1 km/h 90.5 km/h 90.5 km/h
59.7% 45.7% 66.2% 35.4%
A9 113. km
(Liepāja) 5484 4400 4915 4621
98.8 km/h 98.1 km/h 99.4 km/h 99.2 km/h
21.5% 8.3% 28.2% 21.3%
A3 62. km
(Pleskava) 6995 5466 6866 6473
94.1 km/h 93.7 km/h 94.6 km/h 95.5 km/h
24.7% 16.9% 31.0% 21.2%
A2 14 46253 35347 49938 44888
94.3 km/h 92.7 km/h 94.8 km/h 94.3 km/h
10.8% 6.2% 14.5% 9.0%
A4 7. km
(apvedceļš) 11891 10848 13690 13753
76.4 km/h 75.5 km/h 74.8 km/h 76.1 km/h
23.8% 19.4% 31.5% 18.1%
A10 36. km
(Ventspils) 17263 16388 16332 17910
89.8 km/h 87.8 km/h 89.7 km/h 88.9 km/h
12.8% 6.6% 17.0% 9.7%
A6 18. km
(Daugavpils) 22966 16702 11020 22943
81.3 km/h 80.6 km/h 80.7 km/h 81.6 km/h
16.1% 12.9% 21.4% 13.6%
A7 19. km
(Bauska) 17231 12158 17518 15579
63.3 km/h 65.7 km/h 62.0 km/h 63.8 km/h
19.3% 12.5% 23.8% 15.2%
P80 44. km
(Koknese) 6239 7163 5281 4756
103.6 km/h 103.5 km/h 102.9 km/h 105.0 km/h
34.7% 27.7% 45.5% 36.1%
Avots: LVC
Laikraksta redakcija atrodas Rīgā, Toma ielā 4
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 29.11.2003