Rīga 13°C, skaidrs, bez nokrišņiem, DA vējš 2m/s
Sestdiena, 2024. gada 04. maijs 08:44
Vārda dienas: Vijolīte, Viola, Vizbulīte
Totalizatoru kompānijas sporta nozarē ik gadu investē līdz trim miljoniem eiro
Šis gads Latvijas sporta vēsturē noteikti ieies kā veiksmīgs un atmiņā paliekošs. Latvijas hokeja izlases bronza un basketbola izlases 5. vieta Pasaules čempionātā valsti vienoja un saviļņoja. Tomēr nevarēja nepamanīt abu izlašu vienoto tendenci uz spēļu krekliem reklamēt Latvijā reģistrētos sporta totalizatorus. Tā, piemēram, burtu kombinācija "OlyBet" rotāja gan basketbola izlases, gan hokeja izlases kreklus. Rūpals legāls, pelnošs, nodokļus maksājošs, bet vai sportistiem, kurus ar dedzīgu aci vēro tūkstošiem Latvijas iedzīvotāju, tostarp arī bērni, būtu jābūt tieši azartspēļu staigājošiem vai skrejošiem "reklāmas stabiem"?
Vairākās Eiropas valstīs jau sāk ar likumu ierobežot totalizatoru iespējas parādīties TV ekrānos ar sporta komandu starpniecību. Latvijā tieši otrādi – domā, kā no totalizatoriem paņemt pēc iespējas vairāk naudas.
Eiropā – piegriež skrūves
Hokeja un basketbola izlases ir tikai divi no redzamākajiem piemēriem totalizatoru partnerībai ar sporta nozari. Latvijas galvenais futbola čempionāts jau vairākus gadus nosaukts par "Optibet virslīgu", bet divu bagātāko Latvijas futbola klubu spēļu kreklus rotā lieli totalizatoru uzraksti. Volejbola duetu Samoilovu/Šmēdiņu gadiem atbalstīja "Betsafe", bet dāmu duetu Graudiņu/Kravčenoku – "OlyBet". (Jāpiebilst, ka šajā un citos gadījumos uzrakstos uz sporta tērpiem norādīts nosaukums "OlyBet Sports Bar", tādējādi it kā mēģinot rādīt, ka tiek reklamēts nevis azartspēļu uzņēmums, bet sporta bārs. Taču visur vārdi "Sports Bar" ir ar mazākiem burtiem, tādējādi mazāk izceļas). Sajūta, ka totalizatoru kompānijas ir pārņēmušas Latvijas sportu, kam gadiem vitāli trūcis finansējuma. Tie ir tikai daži piemēri, turklāt sporta totalizatori būtiski ietekmē arī mediju telpu – tie ir lieli abu valsts lielāko sporta portālu atbalstītāji, no kuriem ērti un ātri var sasniegt pašu totalizatoru mājaslapas un veikt likmes, kā arī bez tiem, šķietami, nepastāvētu neviens sportam veltīts raidieraksts.
Protams, visā pasaulē totalizatori ir pārņēmuši sporta translācijas un kopumā sporta industriju, totalizatoru kompānijām slēdzot daudzmiljonu līgumus ar atpazīstamākajiem un bagātākajiem pasaules futbola klubiem, savā vārdā pārsaucot veselus stadionus un arēnas. Pasaulē populārākajā futbola līgā – Anglijas Premjerlīgā – šogad no 20 komandām astoņām spēļu kreklus rotā totalizatoru kompāniju nosaukumi. Arī Francijas klubiem joprojām nav ierobežojumu sadarbībai ar totalizatoriem.
Tomēr vairākās valstīs likumdevēji sākuši mainīt spēles noteikumus. Tā pati pieminētā Premjerlīga šovasar nobalsoja par to, ka vēl tikai līdz 2026. gada beigām klubu kreklu priekšpuses varēs rotāt totalizatoru kompāniju nosaukumi (uz piedurknēm ierobežojumi gan neattieksies), bet Itālijas un Spānijas futbola līgās totalizatori nevar atrasties uz spēļu krekliem jau vairākus gadus. Piemēram, Itālijas A sērijā 15 no 20 komandām bija sponsorēšanas līgumi, pirms valdība šai sadarbībai piegrieza skābekli. Jāuzsver gan, ka diez vai Premjerlīga būtu rīkojusi šādu balsojumu, ja to nebūtu pieprasījusi britu valdība. Nīderlandē un Beļģijā uz sporta komandu krekliem totalizatoru nebūs no 2025. gada, kas nozarē raisījis neapmierinātību, ņemot vērā, ka tādējādi sporta federācijas un komandas negūs desmitiem miljonu eiro ieņēmumu.
Tomēr federācijas un komandas tāpat atrod caurumus likumos, jo ierobežojumi attiecas tikai uz konkrētās valsts teritoriju, bet ne citām valstīm pasaulē. Tā, piemēram, Itālijas futbola grandam "Juventus" ir sponsorlīgumi pat ar piecām totalizatoru kompānijām, kuru reklāmas bez problēmām var pārraidīt TV translācijās, piemēram, Āzijā.
Latvijā – gāzi grīdā!
Atšķirībā no virknes jau pieminēto valstu Latvijā totalizatoru sadarbība ar federācijām un komandām šķiet tikai pieņemas spēkā. "Latvijas Avīzei" izdevās saskaitīt vismaz 23 sporta federācijas, komandas un individuālus sportistus, kuriem ir sadarbība ar deviņiem dažādiem Latvijā reģistrētiem sporta totalizatoriem, bet skaits, visticamāk, ir krietni lielāks, īpaši runājot par individuālu sportistu atbalstu, ko pamanīt ir grūtāk. Latvijas Interaktīvo azartspēļu biedrība (LIAB) lēš, ka ik gadu totalizatori Latvijas sportā investē 2,5–3 miljonus eiro, ko bez reklāmas ierobežojumiem varētu palielināt divas reizes. Totalizatoru peļņa to ļauj darīt – pēdējo divu gadu laikā nozares kopējā peļņa bijusi ap 20 miljoniem eiro, un šogad rezultāts varētu būt vēl labāks.
Latvijas Sporta federāciju padomes (LSFP) ģenerālsekretārs Artūrs Balodis–Rozītis norādīja, ka diskusija par nevēlamu atkarību raisošu produktu vai pakalpojumu reklāmas ietekmi sportā ir vietā, ņemot vērā sporta un sporta personību milzīgo ietekmi uz sabiedrību un vērtībām, kādas pārstāv sporta joma. "Taču šis primāri būtu likumdevēja un valdības jautājums – redzot, kā mainās sabiedrības veselība, lemt vai nelemt, pieņemt vai atcelt noteiktus ierobežojumus, piemēram, šo atkarību raisošo produktu vai pakalpojumu reklāmai, ja tādi nepieciešami. Mēs labi zinām, ka šādi ierobežojumi jau pastāv – alkohola un tabakas reklāma ir būtiski regulēta. LSFP ir gatava iesaistīties diskusijā."
Balodis–Rozītis norādīja, ka katrai federācijai, sportistam un komandai līdzīgi kā katram uzņēmējam, vērtējot savus sadarbības partnerus, ir jāvērtē, kādai reklāmai viņi piekrīt un kādi līgumi tiek slēgti. "Vienlaikus, ja noteikts reklāmas veids nav aizliegts, nebūtu pareizi sabiedrības kopējo interešu vārdā šo atbildību prasīt tikai no federācijām, sportistiem vai komandām. Ja Latvijas sabiedrības kopējās interesēs ir izslēgt atkarību raisošu preču vai pakalpojumu popularizēšanu noteiktā veidā, tad šis ir uzdevums ministrijām, Saeimai, deputātiem. Jāatceras gan – lielai daļai sporta sabiedrības, īpaši amatieru, bērnu un jauniešu sportā reklāmas līgumi un partneri ir vienīgais finansējums to darbības nodrošināšanai. Aizvien nepietiekamā sporta un fiziskās aktivitātes finansējuma apstākļos ne tikai profesionālo atlētu, bet arī amatieru un jauniešu sportā atbalstītājiem ir teju izdzīvošanai līdzvērtīga loma – ja finansējums sporta pamatfunkciju nodrošināšanai būtu pietiekams, tad arī jautājums par sponsoru izvēli būtu vienkāršāks," saka LSFP ģenerālsekretārs.
Latvijas Futbola federācijas (LFF), kuru atbalsta "Optibet" un "William Hill", mārketinga un komunikācijas nodaļas vadītājs Renārs Krīgers skaidroja, ka kopumā sporta derības sporta nozarei dod daudz labuma – palielina interesi par sportu, kas savukārt uzlabo TV reitingus, palielina biļešu pārdošanas apjomus un galu galā – ieņēmumus. Bet vēl svarīgāk, viņaprāt, esot tas, ka legālā nozare palīdz apkarot nelegālos totalizatorus. "Mēs paši kā federācija konkrēti pārdodam tiesības uz to, ka totalizatori var piedāvāt izdarīt likmes uz mūsu rīkotām sacensībām, varam pieprasīt viņiem jebkādus mums nepieciešamus datus, kā arī paši kontrolējam cilvēkus, kas nodrošina datus no spēlēm. Regulāri Latvijā no spēlēm izraidām cilvēkus, kuri nodrošina datu tirdzniecību nelicencētiem, nelegāliem likmju veicējiem no Āzijas. Tādā veidā aizsargājam gan sportu, gan sportistus," stāsta Krīgers.
Latvijā var darboties tikai te reģistrēti uzņēmumi, kuri ieguvuši attiecīgu licenci. Kopumā šobrīd likmes var izdarīt 13 uzņēmumos, no kuriem virkne uztur vairākus zīmolus, bet četri zīmoli pieejami kā zemes bāri. Pēc ieņēmumiem gan redzams, ka zemes bāri likmju izdarīšanai ir vairākas reizes nepopulārāki par interaktīvajām vietnēm.
Krīgers piekrīt – tā kā nozare ir azartspēles, pastāv riski, taču ne lielāki kā loterijās vai izlozēs. Viņaprāt, neesot nekā nosodāma, ja cilvēks liek likmes "veselīgi", t. i., lai radītu vairāk emociju, palielinātu adrenalīnu un nopietnāk justu līdzi kādai komandai. Cits stāsts ir ar tiem, kam likmju likšana pārvērtusies par slimību.
"Ik pa laikam paceļas jautājums par ētiku, par to, ka federācijas sadarbojas ar totalizatoru uzņēmumiem. Bet pēc LTV "Panorāmas" pašā izdevīgākajā raidlaikā notiek "Latloto" izlozes – viss tik ģimeniski un skaisti uztaisīts, prasītos tikai bērnu paņemt klēpī un gaidīt, kad uzkritīs vajadzīgie cipari. Vai "Superbingo", kura biļetes cilvēki pērk aumaļām, lielākoties naudu zaudējot. Atšķirībā no izlozēm likmēm var piesaistīt analītiku, un spēle kļūst pavisam citāda," uzskata LFF pārstāvis.
Krīgers atklāti norādīja, ka federācija labprāt ņem to finansējuma daļu, ko totalizatori piedāvā, jo bez totalizatoru atbalsta nebūtu viegli. "Tādas summas neviens cits atbalstītājs mums nedod." Krīgers atklāj, ka vidēji tirgū no totalizatoriem varot iegūt 50–100 tūkstošus eiro, bet summa, protams, var atšķirties pēc vairākiem faktoriem. LFF būtu gatava sadarboties arī ar vēl trešo totalizatoru kompāniju, ja būtu tāda interese. "Ja būtu sportam labvēlīgāks regulējums, piemēram, ja uzņēmumi varētu atbalstīt sportu ar nelielu daļu peļņas, piemēram, 0,5%, ko neapliktu ar nodokli, tas būtu ļoti nozīmīgi, zinot, cik mazi ir federāciju budžeti. Ja mans darbs ir piesaistīt naudu, es atbalstītājus īsti nešķiroju, jo mēs to naudu tāpat ieliekam sportā – uzlabojam apstākļus, rīkojam sacensības utt.," skaidro Krīgers.
Sportam trūks finansējuma
Vai Latvijā nav plānots mainīt totalizatoru reklāmas iespējas, kā tas noticis citur Eiropā, vai vismaz iespējas nodrošināt reklāmu partnerībā ar sporta nozari? Par to vaicāju Izglītības un zinātnes ministrijai Sporta departamenta direktoram Vladimiram Šteinbergam. Viņš norādīja, ka ir jāmeklē balanss starp ierobežojumiem un reklāmas tirgus naudas pieejamību sporta organizācijām un šī diskusija jau ir aizsākta, strādājot pie jaunā Sporta likuma projekta.
"Sporta totalizatoru reklāma faktiski jau šobrīd ir aizliegta, neskatoties uz to, ka sporta totalizatoru darbība ir legāla un ienes diezgan būtisku valsts budžeta ienākumu caur nodokļiem un nodevām. Totalizatoru reklamēšana, atbalstot sporta federācijas vai pasākumus, notiek izmantojot robus esošajā regulējumā. Latvijas sporta nozarei nav pieejams atbalsta mehānisms kā Valsts kultūrkapitāla fondam, kurā tiek novirzīta būtiska daļa no akcīzes un azartspēļu nodokļu ieņēmumiem. Esošā likumdošana būtiski ierobežo to nelielo reklāmas tirgu, kur sporta federācijas, sporta klubi vai citas organizācijas spētu piesaistīt līdzekļus sporta darbībai un pasākumu organizēšanai. Regulāri aizliedzot un mazinot iespējas sporta organizācijām konkurēt reklāmas tirgū, kas tā jau mūsu valstī nav liels, valsts ir spiesta kompensēt zaudējumus, kas ir radušies aizliegumu rezultātā caur valsts budžeta dotācijas palielināšanu," sacīja Šteinbergs. Viņaprāt, būtu tikai loģiski, ja daļa no nodokļu ieņēmumiem no sporta totalizatoriem tiktu novirzīti bērnu un jauniešu sporta attīstībai, bet federācijām būtu iespēja saņemt daļu no šīs naudas ar atrunu, ka nebūtu nekādas reklāmas bērnu un jauniešu sportā.
Pēc atbildēm noprotams, ka IZM neuzskata, ka būtu jārunā par vēl nopietnāku reklāmu ierobežošanu, ņemot vērā, ka nozare ir legāla un jebkurā gadījumā pelna no sporta.
***
Latvijas sporta federācijas, komandas un mediji, kam ir sadarbība ar Latvijā reģistrētiem totalizatoriem
Federācija/komanda/sportists/medijs Juridiskā persona – SIA (totalizatora nosaukums, ja atšķiras)
Latvijas Futbola federācija "William Hill", "Optibet"
"Optibet" futbola virslīga "Optibet"
Futbola klubs "RFS" "Tonybet"
Futbola klubs "Riga FC" "Latsson Licensing" ("Betsafe")
Futbola klubs "FK PPK" "Latsson Licensing" ("Betsafe")
"Optibet" nākotnes līga "Optibet"
"Optibet" telpu futbola līga "Optibet"
Latvijas Hokeja federācija "Optibet"
"Optibet" hokeja līga "Optibet"
Latvijas hokeja izlase "Olybet Latvia"
Latvijas Basketbola savienība "Olybet Latvia"
Latvijas vīriešu basketbola izlase "Olybet Latvia"
"Pafbet" Latvijas basketbola līga "PAF Latvija" ("Pafbet")
"Pafbet" Latvijas–Igaunijas basketbola līga "PAF Latvija" ("Pafbet")
"Betsafe" sieviešu basketbola līga "Latsson Licensing" ("Betsafe")
Basketbola klubs "Liepāja" "Tonybet"
Basketbola klubs "TTT Rīga" "Latsson Licensing" ("Betsafe")
Basketbola klubs Rīgas "Zeļļi" "Latsson Licensing" ("Betsafe")
Brāļi Bertāni "Fenibet"
Pludmales volejbola duets Samoilovs/Šmēdiņš "Latsson Licensing" ("Betsafe")
Pludmales volejbola duets Graudiņa/Kravčenoka "Olybet Latvia"
Latvijas Volejbola federācija "Optibet"
"Optibet" Latvijas volejbola čempionāts vīriešiem "Optibet"
"Optibet" Latvijas volejbola čempionāts sievietēm "Optibet"
"Optibet" Baltijas līga volejbolā sievietēm "Optibet"
"Optibet" volejbola superkauss "Optibet"
Latvijas Bobsleja un skeletona federācija "Optibet"
"SynoTip" handbola virslīga Joker Ltd. ("SynoTip")
Latvijas vīriešu handbola izlase "Tonybet"
Spīdveja klubs "Optibet lokomotīve Daugavpils" "Optibet"
Autosportists Valters Zviedris "Optibet"
Sporta portāls "Sportacentrs.com" "Olybet Latvia"
Sporta portāls "Sportazinas.com" "Klondaika", Joker Ltd. ("SynoTip")", "Optibet", "William Hill"
Informācija: "Latvijas Avīze"
***
Aktīvas azartspēļu kompānijas, kuras piedāvā sporta likmes
Īpašnieks Uzņēmumi Sporta totalizatoru zīmoli Apgrozījums 2022., mlj. eiro Peļņa, mlj. eiro
"Novomatic AG" (60%, Austrija) un SIA "Foroms" (40%). Patiesie labuma guvēji: Jānis Zuzāns un Johans Grafs (Austrija) SIA "Alfor" "Fenikss Bet & Casino" 40,75 5,29
SIA "Admirāļu klubs" "Fenibet" 11,49 4,29
Garijs Magids (62,50%), Alvis Ledskalniņš (20%) un Vladimirs Pozdņikovs (16,50%) SIA "NB" "Casino 777" 2,45 0,46
"Enlabs" AB. Patiesais labuma guvējs: Jete Nīgārds–Andersens (Dānija) SIA "Klondaika" "Klondaika" 25,60 5,06
SIA "Optibet" "Optibet" 41,09 27,50
SIA "Joker līzings" (50%) un "Synot W, a.s." (50%, Čehija). Patiesie labuma guvēji: Justins Gailevičs, Roms Gailevičs (Lietuva) un Ivo Valenta (Čehija) SIA "Joker Ltd." "Synotip" 29,89 6,73
"PAF–Consulting" Abp (Somija). Patiesais labuma guvējs: Olandes pašvaldība SIA "William Hill Latvia" "William Hill" 9,17 1,94
SIA "PAF Latvija" "Pafbet" 2,35 –0,26
SIA "Mr Green Latvia" "Mr Green" 1,87 0,44
"Afuna Holdings Limited" (70,17%, Kipra) un "Osment Limited" (29,83%, Lielbritānija). Patiesais labuma guvējs: Tomašs Voļskis (Polija) SIA "LVBet" "LVBet" 1,87 –0,85
"BML Group" Ltd. (Malta) SIA "Latsson Licensing" "Betsafe" 6,61 3,40
"OB Holding 1" OU (Igaunija). Patiesie labuma guvēji: Timotijs O’Konors (ASV) un Braiens Farels (Īrija) SIA "Olybet Latvia" "Olybet" 14,12 2,11
D&LR Media" Ltd. (80%, Kipra) un SIA "Fin.lv Group" (20%). Patiesais labuma guvējs: Dmitrijs Arabuli (Lielbritānija) SIA "Tonybet" "Tonybet" 0,11 –0,69
Dati: "Latvijas Avīze"/Izložu un azartspēļu uzraudzības inspekcija/"Firmas.lv"
_____________________________________________
Bet kā ir ar pašiem totalizatoru spēlmaņiem? Vai viņi šajā sporta un totalizatoru partnerībā saskata riskus un ko darītu, ja totalizatoru darbu ierobežotu? Par to lasiet raksta turpinājumā "Latvijas Avīzes" trešdienas numurā.
Laikraksta redakcija atrodas Rīgā, Toma ielā 4
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 29.11.2003