Rīga 23°C, skaidrs, bez nokrišņiem, Z vējš 5m/s
Otrdiena, 2024. gada 21. maijs 16:47
Vārda dienas: Akvelīna, Ernestīne, Ingmārs
Akciju sabiedrības "Pasažieru vilciens" padomes locekļi paziņoja par amatu atstāšanu, citējot "Pasažieru vilciena" padomes priekšsēdētāju Sandi Šteinu, "jo "Škoda Vagonka" elektrovilcienu radītās krīzes risināšana ir ārpus padomes funkcijām un tvēruma".
Satiksmes ministrija (SM) iecēlusi pagaidu padomi – par priekšsēdētāju ievēlēts AS "Sakret Holdings" padomes priekšsēdētāja vietnieks Artis Grinbergs, par pagaidu padomes locekļiem – SM Aviācijas departamenta direktors Artūrs Kokars un uzņēmējs Mikus Ozols. Šī padome savas pilnvaras pildīs līdz atklātā konkursā tiks izvēlēti jauni uzņēmuma padomes locekļi.
Ziņu medijiem par padomes atkāpšanos "Vivi" Komunikācijas un mārketinga daļas vadītāja Sigita Zviedre izsūtīja trešdien pēc pulksten deviņiem vakarā, bet divas stundas iepriekš satiksmes ministrs Kaspars Briškens sociālajos tīklos bija ierakstījis: "Informēju, ka "Pasažieru vilciens" padomes locekļi vairāk nepildīs savus amata pienākumus. Tāpat uzdots organizēt pilna apjoma ārēju auditu, lai izvērtētu jauno vilcienu iepirkumu procesu, tostarp tehniskās specifikācijas sagatavošanu, vilcienu pieņemšanu, ekspluatācijas uzsākšanu un iesaistīto personu atbildības. Galvenā prioritāte nemainīga – pēc iespējas ātrāk pārvarēt šo krīzi."
AS "Pasažieru vilciens" padomes priekšsēdētājs bija Sandis Šteins un padomes locekļi – Inta Liepa, Imants Paeglītis.
Trešdien izplatītajā paziņojumā padomes priekšsēdētājs S. Šteins raksta: ""Škoda Vagonka" elektrovilcienu radītās krīzes pārvarēšanas plānu īstenošanas atbildība sniedzas pāri AS "Pasažieru vilciens" padomes pilnvarām. Sākot ar ilgstoši novārtā atstātu dzelzceļa infrastruktūru – elektrotīkliem, sliežu ceļiem un peroniem, kas nav pielāgoti jauno elektrovilcienu izmantošanai, un turpinot ar nefunkcionējošu pasažieru apziņošanas sistēmu stacijās un uz peroniem." Tikai janvāra pirmajās trīs nedēļās vien jaunajiem elektrovilcieniem esot konstatēti 26 "A" līmeņa defekti (saskaņā ar līgumu "A" līmeņa defekti ir jānovērš 24 stundu laikā, "B" līmeņa defekti – 72 stundu laikā), kuru dēļ nav pieļaujama vilcienu tālāka ekspluatācija, taču pirms elektrovilcienu laišanas tirgū tādu vilcienu atbilstību prasībām ir apliecinājusi sertificējošā institūcija.
Uzņēmuma pārstāvji piebilst, ka "ievērojama daļa – gandrīz puse – ritošā sastāva ir joprojām gandrīz 50 gadus veca". ""Pasažieru vilciena" padomes locekļi uzskata, ka "Škoda Vagonka" jauno elektrovilcienu defektu radītās krīzes sekas un neērtības pasažieriem var novērst, vienīgi godprātīgi sadarbojoties visām pasažieru pārvadājumu nodrošināšanā iesaistītajām institūcijām, tostarp Satiksmes ministrijai, VAS "Latvijas dzelzceļš", VSIA "Autotransporta direkcija", kā arī Valsts dzelzceļa tehniskajai inspekcijai, skaidri sadalot atbildības un godprātīgi veicot tām uzticētās funkcijas," teikts paziņojumā, piebilstot, ka "šādas sadarbības koordinēšana ir ārpus padomes pilnvaru tvēruma" un "ar tiem instrumentiem, kas ir padomes rīcībā, krīzes seku mazināšana un novēršana nav iespējama". Tādēļ nolēmuši atkāpties.
Satiksmes ministrijas (SM) pārstāvji vakar vēstīja, ka satiksmes ministrs Kaspars Briškens sagaida bargākos Čehijas uzņēmumam "Škoda Vagonka" piemērotos sodus, tāpat ministrs sagaidot proaktīvu rīcību un ātrus rezultātus, lai novērstu šo radušos krīzi pasažieru pārvadājumos ar vilcieniem.
Ministrija ziņo, ka "AS "Pasažieru vilciens", Autotransporta direkcija, "Latvijas dzelzceļš", Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija un Satiksmes ministrija strādās kopā, lai novērstu "Škoda Vagonka" elektrovilcienu radītās sekas".
Satiksmes ministrijas valsts sekretāra pienākumu izpildītāja un "Pasažieru vilciena" kapitāldaļu turētāja Ligita Austrupe intervijā LTV teica, ka par situāciju nav atbildīga tikai "Pasažieru vilciena" padome, "tomēr tā ir atbildīga par darba organizāciju uzņēmumā, par valdes darba uzraudzību un pārraudzību, tostarp par risku vadības procesiem. Līdz ar to padome arī uzņēmās atbildību par tām nedienām, kas šobrīd ir vērojamas".
Jautāta, vai tiks vērtēta arī "Latvijas dzelzceļa" atbildība, viņa uzsvēra, ka tiks skatīts gan "Latvijas dzelzceļa", gan Autotransporta direkcijas, gan SM sadarbības pastiprināšanas modelis, jo šajā gadījumā risinājumu nevar rast tikai viens uzņēmums, proti, tikai "Pasažieru vilciens".
Jau vēstīts, ka pagājušā gada izskaņā "Pasažieru vilciens" sāka pasažieru pārvadājumus ar jaunajiem "Škoda Vagonka" elektrovilcieniem. Pirms tam vilcieni tika ilgstoši testēti un izmēģināti uz Latvijas dzelzceļa. Neraugoties uz to, jaunos vilcienus regulāri piemeklē dažādas ķibeles, tāpēc ir būtiskas problēmas ar reisu nodrošināšanu. Piemēram, pirmdien kavējās vairāk nekā desmit vilcienu reisu gandrīz visās līnijās.
"Pasažieru vilciena" pārstāvji trešdien, 24. janvārī, apstiprināja, ka defekti vēl tiek novērsti sešiem jaunajiem elektrovilcieniem. No "Škoda Vagonka" ir pieņemti 17 vilcieni, tādējādi patlaban pasažieru pārvadājumus nodrošina desmit elektrovilcieni, bet viens elektrovilciens ir rezervē. Vienlaikus "PV" skaidroja, ka liela daļa reisu atcelšanas un vilcienu kavējumu pēdējās nedēļās ir bijusi saistīta ar jauno elektrovilcienu defektiem un to novēršanu. Citi iemesli vilcienu kavējumiem bijuši neatliekamās medicīniskās palīdzības un policijas izsaukumi, traucējumi dzelzceļa infrastruktūrā, dzelzceļa satiksmes negadījums, kā arī samazināts braukšanas ātrums laikapstākļu ietekmē.
***
Saņem tūkstošu algas
Akciju sabiedrības "Pasažieru vilciens" kapitāla daļu turētājs ir Satiksmes ministrija, kas kā akcionārs ieceļ padomi, bet padome savukārt ievēl valdes locekļus un ieceļ valdes priekšsēdētāju. Padome uzrauga valdes darbu. Kādu atlīdzību amatpersonas par savu darbu saņēmušas?
– Līdzšinējā AS "Pasažieru vilciens" padome:
• Sandis Šteins, priekšsēdētājs, amatā kopš 2016. gada 30. decembra. Saskaņā ar VID publiskoto amatpersonas deklarāciju par 2022. gadu (2023. gada dati vēl nav publiskoti) no "Pasažieru vilciena" algā gadā saņēmis 25 816,96 eiro (mēnesī vidēji 2151 eiro). Bet ir arī vairākos citos amatos, un, kā redzams deklarācijā, lielāku algu 2022. gadā kā valdes loceklis saņēmis no SIA "KOOL Latvija" (degvielas uzpildes staciju uzņēmums) – 86 974,24 eiro.
• Inta Liepa, padomes priekšsēdētāja vietniece, amatā kopš 2016. gada 30. decembra. No "Pasažieru vilciena" algā 2022. gadā saņēmusi 23 235,40 eiro. Bet arī šī amatpersona vienlaikus darbojas citos uzņēmumos – kā valdes locekle AS "Clean R Grupa" (atkritumu apsaimniekošanas, telpu u. c. uzturēšanas, namu apsaimniekošanas nozares uzņēmums) un Juridiskā departamenta direktore SIA "Clean R" 2022. gadā algā saņēmusi attiecīgi 22 650,21 un 54 237,10 eiro.
• Imants Paeglītis – amatā kopš 2023. gada 8. maija. Iepriekš bijis Ceļu satiksmes drošības direkcijas valdes loceklis, SIA "Rīgas Austrumu klīniskā universitātes slimnīca" valdes priekšsēdētājs.
– AS "Pasažieru vilciens" valde:
• Rodžers Jānis Grigulis, valdes priekšsēdētājs, amatā no 2017. gada 16. oktobra. Kopējais amata atalgojums 2022. gadā (dati saskaņā ar VID publiskoto amatpersonas deklarāciju; 2023. gada dati vēl nav publiskoti) – 119 242,23 eiro (mēnesī vidēji 9937 eiro).
• Aldis Daugavvanags, valdes loceklis no 2017. gada 22. jūnija. Atalgojums 2022. gadā – 107 417,20 eiro.
• Raitis Nešpors, valdes loceklis no 2021. gada 15. aprīļa. Atalgojums 2022. gadā – 103 366,54 eiro.
Laikraksta redakcija atrodas Rīgā, Toma ielā 4
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 29.11.2003