Rīga 11°C, nedaudz mākoņains, bez nokrišņiem, ZR vējš 6m/s
Piektdiena, 2024. gada 10. maijs 17:21
Vārda dienas: Maija, Paija
Šoferu iejūtība Autotransporta direkcijas ieskatā nav akceptējama
Reģionālās satiksmes sakarā pagājušajā nedēļā plašu rezonansi bija izraisījis kādas pasažieres ieraksts sociālajā vietnē "Facebook" par vēlā vakara stundā pieredzēto uz lauku ceļa maršrutā Rīga–Ērgļi.
Vidzemniece Sintija Druva raksta: "Pirmo reizi autobusā pieredzēju situāciju, kad šoferis trīs cilvēkus neizlaida viņiem vajadzīgajā pieturā, bet aizveda trīs četrus kilometrus tālāk un apstājās citā pieturā. Viena no pasažierēm bija sieviete, kurai vakarā tumsā vienai būs jāiet šie kilometri atpakaļ pa apledojušu ceļu. (Autobuss Rīga–Ērgļi, plkst. 18.10.)
Izrādās, šoferis rīkojās atbilstoši noteikumiem! Un patiešām, "Lapline" mājaslapā ir publicēts jaunums, ka autobusi reģionālajos maršrutos turpmāk apstāsies tikai noteiktās pieturās. Tātad – laukos slēdz pasta nodaļas, skolas un tagad arī ap 80% autobusu pieturu. Publiski tas netiek ne ziņots, ne apspriests! Piemēram, no mūsu mājām līdz tuvākajiem pagastu centriem ir pieci kilometri uz vienu pusi, septiņi – uz otru. Šajā 12 km posmā ir atstāta viena (!) pietura. Lai gan visu laiku bija ap desmit.
Pagaidām lielākā daļa šoferu apstājas, ja pieturās ir cilvēki (daudz jau viņu vairs nav), bet – ne visi. Jo tie ir Autotransporta direkcijas noteikumi. Kurp ejam, Latvija?"
Ieraksta atzīmēšana, dalīšanās un komentēšana ātri vien bija ieguvusi plašu auditoriju, pieminēto Autotransporta direkciju (ATD) un komunikācijā hiperaktīvo mūsu tagadējo satiksmes ministru ieskaitot.
Starp reaģējušo cilvēku izteikumiem bija gan asas emocijas, gan ieteikumi praktiskai rīcībai, gan arī dalīšanās pieredzē, kas apliecina jauno tendenci. "Ar pieturu likvidēšanu un ar to saistītām neērtībām saskaros arī tuvākā Rīgai maršrutā: Baldone–Rīga un Vecumnieki–Rīga. Sazinājos ar savu pašvaldību un noskaidroju, ka atbildīgais ir ATD. Nodomāju – kā tā, direkcijai jāstrādā priekš iedzīvotāja, nevis iedzīvotājam tagad jāskrien pakaļ direkcijai. Neticu, ka pēc viena mana iesnieguma būtu izmaiņas pieturvietu sarakstā." "Pie mums Kurzemē tāpat – agrāk vienmēr uz lauku ceļa izlaida, kur palūdza. Tagad visas pieturas likvidē, autobusi gandrīz tukši brauc no viena galapunkta uz otru un atpakaļ." "Tas ir briesmīgi – vadoties pēc jaunajiem noteikumiem, stāvu ceļa malā, līdz pieturai 1 km, autobuss brauc, bet ar savu sāpošo ceļgalu palieku skatoties. Agrāk visi autobusi laukos pieturēja, paldies saprātīgiem šoferīšiem! Piekrītu, ka dzīvot laukos tagad ir ekskluzīvi, bet ar savu māju uz pilsētu nepārcelsies." "Šoferi baidās apstāties... Jaunā Latvijas realitāte – viņus var sodīt par apstāšanos neparedzētā vietā. Lauki valdībai traucē, tādēļ redzam, kā tā rūpējās par savu iekšējo drošību" u. c.
Uz spontāno traci zibenīgi bija reaģējis arī satiksmes ministrs Kaspars Briškens, ierakstot šādu vēstījumu: "Šāda situācija man ir absolūti nepieņemama! Tas būtu tikai loģiski un cilvēcīgi izlaist pasažierus (drošā veidā) pieturvietās pa ceļam tā vietā, lai liktu viņiem mērot kilometrus kājām. Tagad strādājam pie risinājuma, lai šāda situācija neatkārtotos – veiksim izmaiņas Ministru kabineta noteikumos Nr. 634. Esmu arī nodevis ziņu, ka no pārvadātāju uzņēmumiem jau pirms noteikumu izmaiņām sagaidu saprotošāku attieksmi."
Reaģējusi bija arī daudz "locītā" ATD: "Labdien, Sintija Druva. Lūdzam sniegt informāciju par pieturu, kas minēta ierakstā, lai varam izvērtēt situāciju."
Prasot atbildes par minētajiem precedentiem, "Latvijas Avīze" saņēma šādu ATD pārstāvja Viktora Zaķa skaidrojumu:
"Reģionālās nozīmes autobusu maršrutā pārvadātājs nodrošina pasažieru iekāpšanu autobusā un izkāpšanu no tā autoostā vai autobusu kustības sarakstā norādītajā pieturā. Tas nozīmē, ka pieturās, kas nav iekļautas sarakstā, autobusam nav paredzēta apstāšanās.
Latvijā reģionālo autobusu maršrutu tīklā kopumā ir aptuveni 16,5 tūkstoši pieturvietu, no kurām 9,7 tūkstoši šobrīd ir iekļautas kustības sarakstā. Vilcienu satiksmē kopumā ir 232 pieturas punkti, no kuriem 116 ir iekļauti kustības sarakstā. Maršrutu tīkls nepārtraukti mainās, reaģējot uz izmaiņām pasažieru mobilitātes vajadzībās. Piemēram, iepriekšējos četros mēnešos kustības sarakstos ir iekļautas 38 jaunas autobusu pieturas.
Diemžēl mēdz būt situācijas, kad autobusu šoferi apstājas pieturā, kas nav iekļauta kustības sarakstā. Pastāv iespēja, ka tā ir iedibināta neformālā prakse. Tādējādi ATD rīcībā nebija informācijas par nepieciešamību veikt izmaiņas kustības sarakstā un iekļaut jaunu – iepriekš neiekļautu pieturu.
Pasažieru iekāpšanai sabiedriskajā transportā un izkāpšanai no tā pirmām kārtām ir jābūt drošai, tāpēc tiek noteiktas vietas, kurās pieturvietas ierīko un ar kurām gan pasažieri, gan arī citi satiksmes dalībnieki var rēķināties. Kādreizējā prakse uzņemt un izlaist pasažierus, kur pagadās, ATD ieskatā nav akceptējama.
ATD regulāri lūdz sniegt pašvaldībām un plānošanas reģioniem priekšlikumus, lai apmierinātu pasažieru nepieciešamību izmantot sabiedrisko transportu sev pēc iespējas ērtākā vietā un veidā. Arī pasažieriem ir iespējas aicināt iekļaut kādu konkrētu pieturvietu kustības sarakstos, nosūtot priekšlikumu ATD.
Attiecībā uz konkrēto gadījumu, Rīga–Ērgļi maršrutu, papildus sarakstā iekļaujamās pieturas ir apzinātas un saskaņotas ar plānošanas reģionu un attiecīgajām pašvaldībām un pēc vienošanās noslēgšanas ar pārvadātāju tiks iekļautas kustības sarakstos. Maršrutā Nr. 7964 Rīga–Suntaži–Ērgļi tās ir "Ausma", "Vārpas", "Zīlnieki", "Viduči", "Skroderi", "Skola", "Jāņumuiža".
Ja gadījumā nepieciešamas vēl kādas izmaiņas maršrutā, lūdzam par to informēt ATD.
Laikraksta redakcija atrodas Rīgā, Toma ielā 4
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 29.11.2003