Rīga 22°C, skaidrs, bez nokrišņiem, ZA vējš 4m/s
Otrdiena, 2024. gada 21. maijs 20:19
Vārda dienas: Akvelīna, Ernestīne, Ingmārs
Atkušņa dēļ saīsināti vai atcelti autobusu maršruti Zemgalē, drīzumā iespējams arī citviet
Autotransporta direkcija (ATD) pagājušajā nedēļā vērsusies pie VAS "Latvijas valsts ceļi" (LVC) vadības ar lūgumu iespējami ātrākā laikā rast iespēju uzlabot autoceļu stāvokli, lai reģionālo autobusu maršrutu pasažieri varētu izmantot savas tiesības pārvietoties.
ATD kompetencē ir plānot reģionālās nozīmes pasažieru pārvadājumu maršrutus, kā arī nodrošināt sabiedriskajam transportam paredzēto finanšu līdzekļu administrēšanu. Pirms divām nedēļām iestāde mediju uzmanības centrā nonāca saistībā ar iepriekš neizziņotu masveida pieturu slēgšanu maršrutos uz lauku ceļiem un aizliegumu autobusu šoferiem izlaist pasažierus pēc pieprasījuma, kā tas ir bijis līdz šim. Tagad ATD norāda, ka regulāri saņemot reģionālo autobusu maršrutu pārvadātāju informāciju par sliktu ceļu stāvokli, kā dēļ nav iespējams nodrošināt pasažieru apkalpošanu.
Piemēram, sabiedriskā transporta pārvadātājs SIA "NORMA-A" esot informējis ATD par nespēju izpildīt atsevišķus reģionālās nozīmes autobusu maršruta Rīga–Ezere reisus posmā starp Auci un Rubu–Ezeri, ņemot vērā autoceļa Auce–Vadakste slikto stāvokli. Arī par autoceļa Vītiņi–Vadakste slikto stāvokli, kas kalpotu par alternatīvu ceļu braukšanai starp Auci un Rubu.
Siltās ziemas situāciju vēl sarežģī
ATD ziņo arī par citiem nebraucamiem posmiem, kuru dēļ nākoties maršrutus saīsināt vai atcelt pavisam. Šobrīd atkusnis visvairāk ietekmējis Zemgales lauku ceļus, jo līdzenumā ledus, sniega un lietus ūdeņiem īsti nav kur notecēt. Ceļi bez melnā seguma burtiski "uzrūgst", sācies periods, kad jāsāk praktizēt transporta masas ierobežošana, lai šos ceļus nesamuļļātu un nepadarītu neizbraucamus pavisam.
Līdzīga situācija silto ziemu laikā atkārtojas katru gadu, taču šoreiz ATD laikam vēlējusies nodrošināties pret kārtējo pasažieru nosodījumu, LVC prasot to, ko ceļu uzturētāji šajā gadalaikā faktiski nekādi nevar mainīt vai uzlabot.
Ar līdzīgām problēmām katru gadu saskaras arī pašvaldības, kurām jānodrošina skolēnu pārvadājumi, kas lauku skolu slēgšanas dēļ ar katru gadu kļūst tikai apjomīgāki. Tradicionāli viens no skaļākajiem par neizbraucamo lauku ceļu tēmu pavasaros un rudeņos ir Bauskas novads, un šis gads nav izņēmums. Pagājušajā nedēļā Bauskas novada deputāti lēmuši, ka pie sevis aicinās valsts augstākās amatpersonas un pieprasīs risinājumus, kas gadiem jau ir solīti, bet nav īstenoti.
Bauskas novada domes 22. februāra sēdē domes priekšsēdētāja vietnieks Aivars Mačeks informējis, ka plānā esot konference par Bauskas pilsētas apvedceļu, taču vienlaikus atzinis, ka pašlaik valsts ceļu stāvoklis pagastos esot svarīgāks jautājums, piebilstot, ka ar satiksmes ministru esot sarežģīti atsaucības ziņā, tomēr pie valdības pārstāvjiem jāvēršas.
Nav izslēgts, ka par līdzīgiem lēmumiem jau šonedēļ lems arī citos reģionos, piemēram, Vidzemē. Pagājušajā nedēļā "Latvijas Avīze" pabija Madonas novadā. Tur vēl valdīja ziema, ceļi bija sasaluši – slideni, bet vēl izbraucami. Atceļš uz Rīgu veda caur Ērgļiem – kādreizējo patstāvīga novada centru, kas administratīvi teritoriālās reformas rezultātā pievienots Madonas novadam, paredzot arī vidusskolas klašu slēgšanu vietējā skolā. No Ērgļiem uz jauno novada centru apmēram 50 km attālumā Madonā ved tikai viens ceļš ar melno segumu, no kura apmēram 35 km iesēdumu un bedru dēļ par braucamu arī labā laikā var uzskatīt tikai nosacīti. Šādu vietu un problēmu netrūkst arī citur Vidzemē, Latgalē un Kurzemē.
Arguments – nepietiekams finansējums
Reaģējot uz šiem un līdzīgiem lūgumiem vai prasībām LVC pārstāvji aģentūrai LETA paskaidrojuši, ka remontdarbi valsts autoceļos notiek atbilstoši Ministru kabineta ziņojumiem un stratēģijām. Tajos norādīti valsts reģionālo un vietējo ceļu posmi, kuros plānots veikt ieguldījumus un remontdarbus. Visus pārējos ceļus uztur tikai ar ikdienas uzturēšanas darbiem.
LVC uzsver, ka vairāku gadu desmitu garumā valsts ceļu tīklam tiek piešķirts nepietiekams finansējums, kā dēļ nav iespējams veikt visus nepieciešamos darbus uz visiem vairāk nekā 20 000 kilometru valsts autoceļu. Tādējādi ieguldījumi un būvdarbi notiek prioritārā secībā atbilstoši ceļu noslogojumam, satiksmes intensitātei un tehniskajam stāvoklim.
Nodrošina atbalstu Ukrainas bēgļiem
Ja arī kādai pašvaldībai izdosies pie sevis sagaidīt kādu no aicinātajiem valsts vadītājiem un parādīt visiem acīmredzamo bēdu ieleju ar ceļiem, diezin vai no tā kaut kas būtiski mainīsies. Valdība taču neies pretrunā savām apstiprinātajām stratēģijām un plāniem, ko LVC tai piešķirtā finansējuma apjomā jau pilda.
Aizvadītā nedēļa pagāja Ukrainas traģisko notikumu un solidaritātes zīmē. Šajā sakarā Satiksmes ministrija bija apkopojusi informāciju, kā Latvijas satiksmes un sakaru nozare turpina sniegt atbalstu Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri Latvijā ieradušies, meklējot patvērumu no viņu mājās īstenotās Krievijas karadarbības.
Divos gados kopš kara sākuma Ukrainas civiliedzīvotājiem reģionālajā satiksmē – vilcienos un autobusos – nodrošināti vairāk nekā 1 477 500 bezmaksas braucieni. Braukšanas maksas atvieglojumus Ukrainas pilsoņiem pilsētu pašvaldību sabiedriskajā transportā nosaka pašas pašvaldības. Piemēram, Rīgas sabiedriskajā transportā braukšana bez maksas līdz šim nodrošināta 13 700 Ukrainas civiliedzīvotājiem, kuri reģistrējušies Rīgā. Kopumā divu gadu laikā Rīgas sabiedriskajā transportā Ukrainas civiliedzīvotāji braukuši 5 236 600 reizes.
Laikraksta redakcija atrodas Rīgā, Toma ielā 4
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 29.11.2003