Rīga 1°C, apmācies, bez nokrišņiem, DA vējš 6m/s
Ceturtdiena, 2025. gada 23. janvāris 22:50
Vārda dienas: Grieta, Strauta
Mājienus, ka potenciālais "Air Baltic" stratēģiskais investors varētu būt tieši Vācijas aviokompānija "Lufthansa", par aizvien ticamākiem padarījusi arī tikko izskanējusī informācija no biznesa ziņu aģentūras "Bloomberg" – tā, atsaucoties uz saviem avotiem, vēsta, ka "Lufthansa" apsverot "Air Baltic" akciju iegādi vēl pirms publiskā piedāvājuma.
Tikmēr informatīvajā telpā un sociālajos tīklos līdztekus dažādiem spriedelējumiem izskan arī minējumi par investora patiesajiem mērķiem. Tos pagaidām nav iespējams ne apstiprināt, ne noliegt, taču vienmēr ir iespēja paraudzīties uz "Lufthansu" kā potenciālo investoru tās vēsturiskās pieredzes griezumā. Iespējams, tas varētu palīdzēt izteikt drošākas prognozes par to, kādas varētu būt iespējamās sekas "Lufthansas" ienākšanai nacionālās aviokompānijas akcionāru rindās.
Otri lielākie Eiropā
Pašlaik "Lufthansas" grupa ir otrs lielākais pasažieru aviopārvadātājs Eiropā, atpaliekot tikai no "Ryanair" grupas. 2023. gadā "Lufthansas" grupas uzņēmumi pārvadājuši 122,5 miljonus pasažieru, bet "Ryanair" grupas uzņēmumi – 181,7 miljonus. Salīdzinājumam – "Air Baltic" pērn pārvadāja 4,5 miljonus pasažieru.
Savukārt "Lufthansas" grupas ieņēmumi ir lielākie Eiropā un ceturtie lielākie pasaulē, atpaliekot tikai no ASV aviopārvadājumu milžiem "Delta", "United" un "American Airlines". Pagājušajā gadā "Lufthansas" ieņēmumi bija 35,4 miljardi eiro. Salīdzinājumam – "Air Baltic" ieņēmumi pērn bija 668 miljoni eiro.
"Lufthansa" ir arī viens no pieciem pasaules lielākās aviosabiedrību alianses "Star Alliance" dibinātājiem, šajā aliansē šobrīd ietilpst 25 aviokompānijas. Dalība šādās aliansēs sniedz iespēju aviopārvadātājiem samazināt izmaksas, jo alianses biedri parasti kopīgi izmanto dažādas tehniskās iekārtas, datorsistēmas un ēdienu piegādes tehniku, dažādu personālu, kopīgi vienojas par investīcijām u. c.
Pasažieriem alianses bieži vien spēj piedāvāt zemākas cenas, labākus nokļūšanas laikus galamērķī, jo var izmantot dažādu aviokompāniju piedāvājumus un citus labumus. Tomēr ne vienmēr alianses nāk par labu ceļotājiem, jo tās var, piemēram, arī samazināt savstarpējo konkurenci noteiktos maršrutos un tādējādi likt pasažieriem maksāt dārgāk. "Air Baltic" šobrīd nav nevienas alianses biedrs, taču tam ir sadarbības līgumi ar vairākām "Star Alliance" aviokompānijām.
Starptautisks gigants
Daudzajos attīstības gados "Lufthansa" savai grupai pievienojusi "Austrian Airlines", "Brussels Airlines", "Discover Airlines", "Eurowings", "Swiss International Air Lines" un itāļu reģionālo aviokompāniju "Air Dolomiti".
Uzņēmumam daļēji pieder arī aviokravu pārvadātājs "AeroLogic" (50%) un turku brīvdienu ceļojumu aviokompānija "Sun Express" (50%).
Jaunākais "Lufthansas" ieguvums ir 41% finansiālu problēmu mocītajā itāļu aviokompānijā "ITA Airways", par kuru uzņēmums samaksāja 325 miljonus eiro. Agrākais pazīstamākais Itālijas aviouzņēmums "Alitalia" tika pārdots "ITA Airways" 2021. gadā, tādēļ šobrīd tas ir lielākais Itālijas aviopārvadātājs. Daļa no vienošanās par 41% pirkšanu itāļu aviopārvadātājā ir arī tas, ka "Lufthansa" savai bāzei Frankfurtē ir pievienojusi bāzi Romā, tāpat pastāv arī iespēja, ka vācu aviopārvadātājs nopirks šo uzņēmumu pilnībā. Šim darījumam bija visai gara un grūta vēsture, jo sākotnēji Eiropas Komisija iebilda pret to, izsakot bažas, ka tādējādi mazināsies konkurence īsajos pārlidojumos no Itālijas uz Centrāleiropu, kā arī garajos pārlidojumos no Itālijas uz ASV, Japānu un Kanādu. "Lufthansai" vajadzēja papūlēties, lai šīs bažas kliedētu. "Lufthansas" vārds piesaukts arī saistībā ar iespējamo Portugāles aviokompānijas "TAP Portugal", Skandināvijas valstu kopīgā aviouzņēmuma "SAS", Polijas "LOT" un britu "easyJet" pirkšanas darījumiem, taču neviens no šiem darījumiem pagaidām nav noticis.
Lielākais akcionārs – Vācijas valdība
Kovida krīzē "Lufthansa" pamatīgi cieta – tā apturēja 95% savu lidojumu, 2020. gada pavasarī ik stundu ciešot viena miljona eiro zaudējumus. Pēc tam uzņēmumam izdevās samazināt zaudējumu apjomu līdz pusmiljonam eiro stundā, kurus tas cieta līdz pat 2021. gada sākumam. Visbeidzot Vācijas valdība 2021. gadā ieguldīja uzņēmumā deviņus miljardus eiro, apmaiņā palielinot savu daļu līdz 20% un kļūstot par lielāko akcionāru. Līdzšinējā lielākā akcionāra, ceturtā bagātākā Vācijas cilvēka Heinca Hermaņa Tīles mantinieku rīcībā ir 12% akciju, pats H. H. Tīle nomira kovida pandēmijas laikā. 67,3% uzņēmuma akciju atrodas brīvā tirdzniecībā biržā.
Mēģinot izvērtēt Latvijas ieguvumus un zaudējumus no tā, ka "Lufthansa" kļūst par uzņēmuma stratēģisko investoru, jāatzīmē, ka tas lielā mērā atkarīgs no iznākuma sarunās ar investoriem. Pie ieguvumiem var pieskaitīt lielāku uzņēmuma finansiālo stabilitāti un mazāku slogu Latvijas valdībai un budžetam, pasažieri varētu būt ieguvēji no varbūtējās "Air Baltic" pievienošanās "Star Alliance". Mīnusu pusē varētu atzīmēt faktu, ka lielā mērā "Air Baltic" atgriežas laikā, kad tam bija cits stratēģiskais investors – "SAS". Pasažieriem tas nozīmē mazāku lidojumu skaitu no Rīgas, biežāk būs jālido uz "Lufthansas" bāzes lidostām – Frankfurti un Romu, un tālāk jāturpina ceļojums no turienes.
***
Norobežojas no priekšgājēja
● Vācijas nacionālā aviosabiedrība "Deutsche Lufthansa AG" savā pašreizējā izskatā tika dibināta 1953. gadā, kā dibināšanas bāzi izmantojot 1926. gadā izveidotās aviokompānijas "Deutsche Luft Hansa" personālu un tehnisko līdzekļu kopumu.
● Pēc sabiedroto uzvaras Otrajā pasaules karā visi šī (iepriekšējā) uzņēmuma lidaparāti tika sagrābti un pats uzņēmums 1951. gadā likvidēts.
● Tā kā "Deutsche Luft Hansa" bija cieši saistīta ar nacistisko partiju, tad jaunā Vācijas valdība nolēma veidot jaunu uzņēmumu, neturpinot iepriekšējā pārmantojamību.
● Jebkāda juridiskā saikne starp šiem uzņēmumiem tiek noliegta, līdzīgi ir tikai nosaukumi.
● Jaunā "Lufthansa" lidojumus uzsāka 1955. gadā.
Laikraksta redakcija atrodas Rīgā, Toma ielā 4
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 29.11.2003