Rīga 12°C, skaidrs, bez nokrišņiem, ZR vējš 4m/s
Svētdiena, 2024. gada 12. maijs 11:48
Vārda dienas: Ina, Ināra, Inārs, Valija
Ir patīkami, ja lietišķā saskarsmē viss rit bez sarežģījumiem un grūtībām: visi ierodas laikus, atbild ātri un kompetenti, vīns nekad no glāzes neizlīst, partneru vārdi un uzvārdi ir atmiņā kā akmenī iecirsti. Tomēr ne vienmēr viss rit tik gludi, tāpēc ir jāzina kā cieņpilni no nepatīkamām situācijām izkļūt.
Ir nošķirami divi negadījumu veidi: lietišķās situācijas, kas ir saistītas ar konkrētu darba pienākumu veikšanu un kurās ir jālabo, kas vien ir labojums, un starpgadījumi, kas rodas fiziskas rīcības vai fizioloģiskas reakcijas rezultātā, kam bieži vien labāk ir nepievērst uzmanību.
Visās šajās situācijās noder atvainošanās. Daudz ir diskutēts, kā izteikt atvainošanos, jo vārdiem ir dažādas nozīmes nianses. Pareizi būtu teikt atvainojiet, piedodiet, retāk – neturiet ļaunu prātu; nepareizi – atvainojos, kas burtiski nozīmē ‘pats sevi atvainoju’. Atvainošanos nepapildina ar noniecinošām frāzēm – ne tādām, kas ir vērstas uz sevi, ne otru cilvēku, piemēram, sarunvalodai ir jāatstāj tādas frāzes kā piedodiet man, vecam muļķim; ak es stulbenis ; piedodiet, bet jūs gan pats neesat nekāds labais utt. Labāk ir pateikt atvainojiet, es kļūdījos nekā skaidrot, kurš, kuram, kad un ko šajā sakarā ir teicis.
Iepazīšanās satraukumā gadās nesaklausīt iepazīstamā vārdu vai uzvārdu. Ja vien pasākumā neesat viens, ir iespēja to pajautāt kādam paziņam. Taču var izrādīties, ka jau pirms paziņas satikšanas šis vārds ir jālieto, piemēram, iepazīstinot ar kādu citu cilvēku, piesakot uzstāšanos, tāpēc vislabāk ir atvainoties un pārjautāt uzreiz, nevis gaidīt, kad vārda nezināšanas pēc veidosies nepatīkamāka situācija.
Gadās satikt pazīstamu cilvēku, kura vārdu nevar atcerēties, vai cilvēku, kurš būtu jāpazīst? Īsā sarunā varbūt var izlocīties, tomēr labāk ir atgādināt, ka esat tikušies, un palūgt vēlreiz nosaukt vārdu.
Interesanta situācija var izveidoties, satiekot plaši pazīstamu personu vai kādā pasākumā esot līdzās tai. Etiķetes speciālisti neiesaka pašam iepazīties; labāk palūgt kādu, kas var iepazīstināt, ja tas tiešām ir nepieciešams.
Pārteikšanās ir vēl viena ne visai patīkama parādība. Personai, kura pārsakās, ir jāatvainojas, bet pārējiem, ja vien nav noticis kas ārkārtējs, labāk tam lieki nepievērst uzmanību. Viena no biežākajām pārteikšanās situācijām ir uzrunas formu tu un jūs lietojums. Ja nejauši ir pateikts tu, kaut arī personu pieklājas uzrunāt ar jūs, ir korekti atvainoties un turpināt lietot uzrunu jūs, ja vien nelielais pārpratums sarunas biedrā nerada vēlmi savstarpējā saskarsmē pāriet uz tu.
Ja atgadās kāda fiziska vai fizioloģiska kļūme (piemēram, atiris valdziņš, ēdiena traips, klepus, svīšana utt., labāk izlikties to nemanām. Noteikti nevajag mesties tīrīt cita cilvēka somu vai svārkus. Bet pašai personai ir jāizvērtē, kāda ir pieņemamā robeža, kuru pārkāpjot, vajadzētu doties prom.
Labvēlīga attieksme, skaidrs saskarsmes mērķis, etiķetes pamatzināšanas, prasme pateikties un atvainoties – tā ir minimālā bagāža ceļojumam lietišķās etiķetes negadījumu un pārpratumu pasaulē.