Rīga 10°C, skaidrs, bez nokrišņiem, A vējš 3m/s
Piektdiena, 2024. gada 03. maijs 02:47
Vārda dienas: Gints, Uvis
Būtiskākais 2018. gada notikums, kas ietekmē pašvaldību finanses, ir pagājušajā gadā uzsāktā nodokļu reforma, kas plānota trīs gadiem un galvenokārt skar iedzīvotāju ienākuma nodokli (IIN) un uzņēmumu ienākuma nodokli. Attiecībā uz IIN veiktas vairākas būtiskas izmaiņas: noteikta progresīvā nodokļa likme – gada ienākumam līdz 20 004 eiro likme tika samazināta līdz 20%; gada ienākumam no 20 004 līdz 55 000 eiro likme saglabāta iepriekšējā līmenī, 23%, bet ienākuma daļai, kas pārsniedz 55 000 eiro, likme noteikta 31,4% apmērā; ik gadu palielinās ar IIN neapliekamais diferencētais minimums, neapliekamais minimums pensionāriem un nodokļa atvieglojums par apgādībā esošu personu. Kopš 2019. gada 1. janvāra ienākumiem līdz 440 eiro mēnesī maksimālais neapliekamais minimums palielināts līdz 230 eiro, paaugstināts arī mēneša ienākums, līdz kuram diferencētais neapliekamais minimums tiek piemērots, – līdz 1100 eiro –, savukārt pensionāram neapliekamais minimums pieaug līdz 270 eiro mēnesī. Atvieglojums par apgādībā esošu personu šogad palielināts līdz 230 eiro mēnesī.
Visām minētajām izmaiņām IIN politikā, protams, ir būtiska negatīva ietekme uz IIN ieņēmumiem, tādēļ kā ļoti nozīmīgs fakts nodokļu reformas kontekstā uzsverama LPS un valdības sarunās panāktā vienošanās, ka pašvaldību budžetam 2018.–2020. gadā tiks nodrošināti nodokļu ieņēmumi 19,6% apmērā no kopbudžeta nodokļu ieņēmumiem, neieskaitot valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas valsts pamatbudžetā veselības aprūpes finansēšanai. Ja prognozētais pašvaldību nodokļu ieņēmumu īpatsvars nodokļu ieņēmumos ir mazāks nekā 19,6%, tad pašvaldībām tiek paredzēta speciāla valsts budžeta dotācija. Šāds princips ļauj nodrošināt pašvaldībām stabilitāti un prognozējamību budžetu plānošanā un nepieciešamos finanšu resursus pašvaldību funkciju un saistību izpildei. 2018. gadā speciālā dotācija pašvaldībām bija 21,8 milj. eiro.
2018. gadā lieti noderēja arī LPS panāktā vienošanās par valsts garantijām IIN ieņēmumu izpildei. Pagājušā gada 2. un 3. ceturksnī IIN ieņēmumi nepildījās atbilstoši plānotajam, tādējādi pašvaldībām no valsts budžeta tika izmaksātas divas IIN neizpildes kompensācijas dotācijas kopumā par 9,4 milj. eiro. 2018. gada noslēgumā IIN ieņēmumi pildījās labāk, un gads noslēdzās ar šādu rezultātu: pašvaldībām IIN ieņēmumu prognoze izpildījās 100%, savukārt valsts budžets atguva 5,4 milj. eiro kā IIN pārpildi.
2018. gada budžeta sakarā jāatzīmē arī ar Finanšu ministriju panāktā vienošanās saglabāt iespēju pašvaldībām saņemt aizņēmumu bez pašvaldības budžeta līdzfinansējuma to investīciju projektu īstenošanai, kuru realizācijai nav pieejams ES un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības finansējums. 2018. gadā, ņemot aizņēmumu, pašvaldības līdzfinansējums bija nepieciešams tikai atsevišķu investīciju projektu īstenošanai (ceļu un to kompleksa investīciju projektiem un kultūras iestāžu investīciju projektiem).
2019. gads netipiski sācies ar valsts pagaidu budžetu. Finanšu ministrijas 2018. gada 18. decembra rīkojumā nr. 488 “Par valsts pagaidu budžetu 2019. gadam” pašvaldībām ir apstiprināta mērķdotāciju un dotāciju finansējuma sadale, tajā skaitā pašvaldību iemaksas pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondā (PFIF), dotācijas pašvaldībām no PFIF un speciālās dotācijas sadalījums pašvaldībām. Diemžēl pagaidu budžeta laikā pašvaldības var saņemt aizņēmumus tikai ES fondu un pārējās ārvalstu finanšu palīdzības līdzfinansēto projektu īstenošanai (gan iesākto projektu turpināšanai, gan jaunu uzsākšanai) un citiem iepriekšējos gados uzsāktiem projektiem, kuriem aizņēmums piešķirts izmantošanai vidēja termiņa budžeta periodā.
2019. gadā speciālā valsts budžeta dotācija pašvaldībām 19,6% no kopbudžeta nodokļu ieņēmumiem nodrošināšanai pagaidu valsts budžetā paredzēta 104 milj. eiro apmērā. Pagājušajā gadā šī dotācija tika pielīdzināta IIN ieņēmumiem un sadalīta pēc IIN sadales principiem, bet šogad tā tiek sadalīta divās daļās: viena daļa, tāpat kā pērn, tiek pielīdzināta IIN un attiecīgi sadalīta, otra daļa tiek novirzīta pašvaldību finanšu izlīdzināšanas fondam. Tādējādi visām pašvaldībām 2019. gadā salīdzinājumā ar 2018. gadu izlīdzinātie vērtētie ieņēmumi pieaug, bet, protams, palielinājums katrai pašvaldībai atsevišķi ir atšķirīgs – no 0,5% (Iecavas novads) līdz 15,6% (Carnikavas novads).
Pie 2019. gada izaicinājumiem jāmin plānotās izmaiņas pašvaldību finanšu izlīdzināšanas modelī, izmaiņas kadastrālās vērtēšanas metodikā un to ietekme uz nekustamā īpašuma nodokļa maksājumiem iedzīvotājiem un šā nodokļa ieņēmumiem pašvaldību budžetā.
Laikraksta redakcija atrodas Mazā Pils ielā 1, Rīga LV-1050
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 01.01.2018 līdz 20.08.2021