Rīga 20°C, skaidrs, bez nokrišņiem, DR vējš 2m/s
Sestdiena, 2024. gada 04. maijs 10:53
Vārda dienas: Vijolīte, Viola, Vizbulīte
12. maijā norisinājās LPS ikgadējās sarunas ar Satiksmes ministriju (SM). Tās vadīja satiksmes ministrs Tālis Linkaits no SM puses un LPS priekšsēdis Gints Kaminskis un LPS Tautsaimniecības komitejas priekšsēdētājs Aivars Okmanis no LPS puses.
Sarunu darba kārtībā pirmais bija jautājums par valsts autoceļu atjaunošanas projektiem 2021. gadā – plānotajiem remontdarbiem un finansējumu valsts reģionālajiem un vietējiem autoceļiem. Šogad valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmas finansējumu 25 049 709 eiro apjomā plānots ieguldīt 141,23 km valsts reģionālo autoceļu segumu atjaunošanā, 52,95 km valsts reģionālo autoceļu pārbūvē, 54,25 km valsts reģionālo autoceļu segumu atjaunošanā Eiropas Savienības finansētajos projektos un 35,928 km valsts vietējo autoceļu segumu atjaunošanā pamatbudžeta finansētajos projektos. No valsts budžeta programmas “Līdzekļi neparedzētiem gadījumiem” piešķirtajiem 100 miljoniem eiro 2021. gadā paredzēts veikt būvniecību 47 dažādos valsts reģionālo un divos valsts vietējo autoceļu posmos 408,32 km garumā. Savukārt ATR īstenošanai valsts reģionālo un vietējo autoceļu posmu būvniecībai ir piešķirts finansējums 55 miljoni eiro, un ceļu posmi noteikti VARAM informatīvā ziņojuma “Par investīciju programmas valsts autoceļu attīstībai administratīvi teritoriālās reformas kontekstā īstenošanu” pielikuma 2. sarakstā un ietver autoceļu posmus visos piecos plānošanas reģionos 275,59 km garumā.
LPS padomnieks tautsaimniecības jautājumos Aino Salmiņš, paužot LPS viedokli, atzīmēja, ka investīciju programma valsts autoceļu attīstībai ATR kontekstā vērtējama atzinīgi, taču vienlaikus jānorāda, ka no kopējā valsts autoceļu finansējuma valsts pamatbudžets sedz tikai 47,7% un tas liecina par ilgtspējīgas finanšu politikas trūkumu. Tajā pašā laikā valsts vietējiem autoceļiem investīciju programma 2021. gadā paredz tikai 23,59% no kopapjoma. Ar katru gadu turpina pasliktināties grants autoceļu tehniskais stāvoklis, un pērn jau 55,9% jeb 5519,7 km valsts autoceļu ar grants segumu bija kvalificējami kā ļoti slikti un tādi, kam nepieciešama seguma pārbūve.
Puses pieņēma zināšanai, ka Satiksmes ministrija izstrādās valsts reģionālo autoceļu programmu. Diemžēl jautājums par papildu finansējumu valsts vietējiem autoceļiem paliek atklāts.
Sarunu dalībnieki pārrunāja arī finansējumu autoceļiem vidēja termiņa budžetā (2022–2024) un iespējamās izmaiņas mērķdotācijas sadalē.
Puses ir gandarītas, ka Ministru kabinets paredzējis investīciju programmā autoceļu attīstībai ATR īstenošanai sākotnēji noteikto apjomu (300 000 000 eiro) papildināt ar 53 097 000 eiro 2022. gadā un tikpat lielu summu no valsts budžeta arī 2023. gadā, taču pauž bažas par Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma plāna projektu, kurā no sākotnēji iezīmētā finansējuma “pazuduši” 10 miljoni.
Domājot par sistēmisku pieeju nozares finansēšanai, LPS aicina pārskatīt likuma “Par autoceļiem” 12. panta (4) daļu un noteikt, ka, plānojot gadskārtējo budžetu, valsts budžeta izdevumi programmai “Valsts autoceļu fonds” būtu samazināmi par summu, kas ceļu nozarei ir pieejama no ES fondiem attiecīgajā finanšu gadā; savukārt ikgadējai mērķdotācijai pašvaldību autoceļiem un ielām piešķirtais finansējums nedrīkstētu būt mazāks par 30% no programmai “Valsts autoceļu fonds” piešķirtā valsts budžeta finansējuma, neskaitot prognozētos ieņēmumus no autoceļu lietošanas nodevas.
Par mērķdotācijas sadali LPS pārstāvji rosināja Satiksmes ministrijai nevis turēties pie 2008. gada 11. marta Ministru kabineta noteikumu nr. 173 “Valsts pamatbudžeta valsts autoceļu fonda programmai piešķirto līdzekļu izlietošanas kārtība” 51. punktā noteikto koeficientu piemērošanas, bet padomāt par 30% garantiju no valsts autoceļu fonda programmas un veidot darba grupu, kas izvērtētu pamatkritērijus mērķdotāciju sadalei, lai autoceļu attīstība reģionos notiktu pēc vienlīdzības principa.
Satiksmes ministrija informēja, ka šogad sistēma netiks mainīta un paliks spēkā līdzšinējā kārtība, bet eksperti meklēs pēc iespējas nesāpīgākus risinājumus visām pašvaldībām.
Nozīmīga sarunu daļa tika veltīta Satiksmes ministrijas aktivitātēm Eiropas zaļā kursa ieviešanā transporta sektorā un ilgtspējīgas un viedas mobilitātes stratēģijai, kas paredz nākotnē lielus izaicinājumus, piemēram, CO₂ samazinājumu pilsētas autobusiem un pāreju uz bezemisiju vai tīro degvielu. Sarunās tika apspriestas iespējas satiksmes un infrastruktūras uzlabošanas projektiem piesaistīt Eiropas Atveseļošanas un noturības mehānisma finansējumu.
Sanāksmes dalībnieki bija vienisprātis, ka Latvijas izvirzīto mērķu sasniegšanai Eiropas zaļajā kursā nepieciešams apjomīgs finansējums, kas pašlaik ir nepietiekams. Transporta sektorā jāveicina starpinstitūciju sadarbība, iesaistot visas par klimata mērķu sasniegšanu atbildīgās ministrijas, lai rastu efektīvākos un piemērotākos risinājumus transporta negatīvās ietekmes uz vidi mazināšanai.
LPS uzsvēra vairākus problēmjautājumus, piemēram, par Latvijas apņemšanos līdz 2026. gadam panākt, ka 35% no visiem pilsētas autobusiem ir pārgājuši uz bezemisijas jeb tīro degvielu, un cenām, cik izmaksā šāda zaļināšana, neskaidrību par valsts budžeta subsīdijām un atbalstu inovācijām transporta jomā, nepietiekamo uzlādes infrastruktūru u. c., un norādīja uz nepieciešamību izstrādāt konkrētus valsts atbalsta mehānismus un rīcības plānus izvirzīto mērķu sasniegšanai pa posmiem.
Vairāki darba kārtības punkti bija saistīti ar sabiedriskā transporta pakalpojuma aktualitātēm un finansējumu. Viens no tiem – par papildu nepieciešamo finansējumu šogad. Sarunas laikā ministrijas un Pašvaldību savienības pārstāvji vienojās, ka sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanai 2021. gadā papildus būs nepieciešami 32,87 miljoni eiro, t. sk. reģionālajiem pārvadājumiem ar autobusiem 20,86 milj. eiro. Satiksmes ministrija jau ir iesniegusi valdībā finanšu pieprasījumu par 13,3 miljoniem eiro iepriekšējā gada norēķiniem un Covid–19 ietekmes seku mazināšanai šā gada pirmajā pusgadā.
Vēl puses diskutēja par sabiedriskā transporta pakalpojuma iepirkumu 2021.–2030. gadam, par priekšlikumiem kārtībai, kādā pašvaldība var līdzfinansēt ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus reģionālās nozīmes vai pilsētas nozīmes maršrutu tīkla dotētajos maršrutos (reisos), par komerciālo maršrutu un tādu maršrutu ieviešanu, kuros sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek sniegti bez maksas, par priekšlikumiem pasažieru pārvadājumu pakalpojuma ieviešanai pēc pasažieru pieprasījuma un par skolēnu pārvadājumiem pandēmijas apstākļos.
Autotransporta direkcijas (ATD) Valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš sanāksmes dalībniekus informēja par sabiedriskā transporta pakalpojumu iepirkumu turpmākajiem desmit gadiem. Konkursā par sabiedriskā transporta pakalpojumu nodrošināšanu ar autobusiem līdz 2030. gadam tika vērtēts saimnieciski izdevīgākais piedāvājums, kur cena veido 40% un tehniskais piedāvājums – 60%. No atklātā konkursā izsludinātajām 16 maršrutu tīkla daļām (lotēm) šobrīd uzvarētāji noskaidroti deviņās lotēs, un pieci līgumi stāsies spēkā šā gada 1. augustā.
Pašvaldību pārstāvji norādīja uz vairākām nepilnībām iepirkuma konkursos un nepieciešamību precīzi definēt 2022. gada valsts budžeta finansējuma apjomu, pamatojoties uz iepirkumu rezultātā noslēgtajiem līgumiem un reālajām pakalpojumu izmaksām, kā arī pauda bažas par iepirkuma dokumentācijā neiekļautajām pašvaldību lojalitātes programmu ieviešanas izmaksām, ko satiksmes ministrs vērtē kā pašvaldības, nevis pārvadātāju problēmu.
Sanāksmes dalībnieki pārrunāja arī pašvaldību iesaistes iespējas sabiedriskā transporta līdzfinansēšanā. Slēdzot trīspusējo publisko tiesību līgumu ar pasūtītāju un pakalpojumu sniedzēju par pakalpojumu sniegšanu maršrutu tīkla maršrutos (reisos), pašvaldība var līdzfinansēt ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus reģionālās nozīmes vai pilsētas nozīmes maršrutu tīkla dotētajos maršrutos (reisos). Trīspusējā līgumā jāparedz informācijas, pārskatu iesniegšanas, finansēšanas un norēķinu kārtība un termiņi. Pašvaldības līdzfinansējuma aprēķinam izstrādāta formula.
LPS uzskata, ka kārtība, kādā tiek noteiktas iespējas pašvaldībām kompensēt sabiedriskā transporta pakalpojumu, jānosaka saskaņā ar korekti aprēķinātu un pamatotu valsts pasūtījuma apjomu, bet pakalpojuma minimālais apjoms nav objektīvs, jo tiek noteikts atkarībā no valsts finanšu iespējām. Sabiedriskā transporta pakalpojuma likumā noteiktais minimālais valsts garantēto sabiedriskā transporta pakalpojumu apjoms reģionālās nozīmes maršrutu tīkla valsts pasūtītajā daļā ir apstiprināts pirms ATR, līdz ar to tas vairs neatbilst iepriekš saskaņotajam apjomam. Atbalstot noteikumu projekta tālāku virzību, LPS aicina gada laikā pēc šo noteikumu ieviešanas ATD atkārtoti izvērtēt metodiku un veikt korekcijas.
Pašvaldību savienība uzskata, ka valsts garantēto pakalpojumu apmēra noteikšanu nevar balstīt tikai uz konkrētu finanšu ieņēmumu apjomu un būtu jāpārskata sabiedriskā transporta finansējuma bāze 2022. gadam un vidējā termiņā 2022.–2024. gadā, lai nodrošinātu sabiedriskā transporta pakalpojumus atbilstoši valsts pasūtījumam, nesamazinot sabiedriskā transporta pieejamības līmeni reģionos.
Puses arī vienojās turpināt skolēnu pārvadājumu maršrutu izvērtēšanu, sadarbojoties pašvaldībām, plānošanas reģioniem un ATD, kā arī Sabiedriskā transporta padomē.
LPS piedāvā vairākus priekšlikumus: līdz šā gada beigām izstrādāt mehānismu, kas pašvaldībām ļautu legāli izmantot skolēnu pārvadājumus maršrutos, kur valsts pasūtījums nenodrošina sabiedriskā transporta pakalpojumus; nosakot valsts pasūtījumu sabiedriskā transporta jomā, par galveno prioritāti jāizvirza skolēnu pārvadājumi; izskatīt iespēju par atsevišķa mērķdotācijas apjoma piešķiršanu tieši skolēnu pārvadājumu nodrošināšanai vietējā maršrutu tīklā, jo tādējādi netiktu būtiski skarts iedzīvotāju pieprasījums pēc pārvadājumiem, kā arī lēmumu pieņemšana par skolēnu pārvadājumu integrēšanu vai pielāgošanu pašreizējam maršrutu tīklam nebūtu atkarīga no valsts noteiktā pasūtījuma apjoma.
Vairāk skatiet šeit.
LPS un Satiksmes ministrijas sarunu videoieraksts pieejams LPS vietnes www.lps.lv sadaļā “Tiešraides, videoarhīvs – Videoarhīvs” vai šeit.
Laikraksta redakcija atrodas Mazā Pils ielā 1, Rīga LV-1050
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 01.01.2018 līdz 20.08.2021