Rīga 14°C, skaidrs, bez nokrišņiem, ZR vējš 3m/s
Pirmdiena, 2024. gada 13. maijs 12:13
Vārda dienas: Ira, Iraīda, Irēna, Irīna
"Air Baltic" lepojas ar saviem punktualitātes rādītājiem, taču aizmirst pašu svarīgāko – cilvēku
Viena no punktuālākajām aviokompānijām pasaulē, darbinieku mīlēta un labāko finansiālo gadu tikko aizvadījusi. Tas labi raksturo "Air Baltic". Tomēr ir melnais plankums, kas mūsu lidsabiedrībai velkas līdzi jau gana ilgi. Uz to bieži norāda arī "Air Baltic" klienti sociālajos tīklos. Runa ir par kompensāciju izmaksāšanu par nenotikušu lidojumu, lidojuma aizkavēšanos, kā arī par viesnīcas un ēšanas kompensāciju šādos gadījumos.
Klienti uzsver, ka pārvadātājs sameklēs ikvienu ieganstu, lai pasažierim nesamaksātu kompensāciju vai arī apsolīs samaksāt, bet solījumu nepildīs. Šādu piekopto praksi apstiprinājis arī jurists no Lietuvas Danieļus Žepnicks, kurš teju piecus mēnešus cīnījies par kompensāciju par šā gada 3. februārī atcelto reisu no Parīzes uz Rīgu. Jūnijā Danieļus pacietības mērs acīmredzot bijis pilns un viņš atkārtoti vērsās ne tikai pie lidsabiedrības, kura pēdējo reizi viņam bija atbildējusi 2. maijā, bet arī pie lielākajiem Latvijas medijiem, Saeimas pārstāvjiem, Finanšu ministrijas, Eiropas Komisijas u. c.
Tas acīmredzot palīdzēja, jo, kā tagad "LA" norādīja Danieļus, kompensāciju 334,76 eiro apmērā viņš beidzot saņēmis, taču tikai par viesnīcas un ēšanas izmaksām, nevis par juridiskajām izmaksām, kuras viņam radās pēc "Air Baltic" nevēlēšanās kompensāciju segt miermīlīgā veidā, tāpēc viņš neizslēdz iespēju savu diskusiju ar kompāniju vēl turpināt.
Meklē ieganstu nekompensēt
Interesanti, ka viņa cīniņa laikā kompānija vairākkārt it kā "pazaudējusi" Danieļus sūtītos dokumentus, kurus 19. martā viņš nosūtījis uz sešām dažādām "Air Baltic" e-pasta adresēm vienlaikus. "Elektroniskajās atbildēs viņi mani mēģināja arī iebiedēt, solot juridiskas problēmas no Konkurences padomes un Datu valsts inspekcijas. Abas man atbildēja, ka tām šajā jautājumā nav nekādas daļas. Turklāt izskatās, ka "Air Baltic" komunikācijā ar jūsu Satiksmes ministriju, kura ir kompānijas daļu turētāja, ir melojusi, tādējādi tīši maldinot ministriju šajā situācijā. Satiksmes ministrija 14. aprīļa vēstulē man norādīja, ka kompensācija man tiks pārskaitīta 15 dienu laikā pēc nepieciešamo dokumentu iesniegšanas, taču visus "Air Baltic" pieprasītos dokumentus jau sen – 5. februārī – biju iesniedzis. Tātad "Air Baltic" Satiksmes ministrijai piegādāja nepatiesas ziņas," sacīja Danieļus.
Viņš norāda, ka nesaprot, kāpēc valstij piederoša kompānija šādi rīkojas. "Piemēram, pavisam nesen Somijai piederošā aviokompānija "Finnair" iekļuva melnajā sarakstā. Lēmumā teikts, ka valstīm piederošajām aviokompānijām klientu tiesību aizsardzībā būtu jābūt pirmrindniecēm," norāda Lietuvas pilsonis.
Kompensāciju var izmaksāt, kad grib
"Air Baltic" komunikācijas nodaļa savā atbildē "LA" vēlreiz atgādināja, ka lidsabiedrība ir punktuālākā pasaulē, taču arī viņiem streiku vai laika apstākļu dēļ mēdz aizkavēties lidojumi. Par konkrētiem gadījumiem "Air Baltic" atbildēja izvairīgi. "Par pamatu sūdzībām sociālajos tīklos par jebkura veida pakalpojumu bieži kalpo cerība, ka šāds ieraksts paātrinās jautājuma izskatīšanu. No mūsu puses varam apliecināt, ka visi pieprasījumi tiek apstrādāti rindas kārtībā, un ieraksts sociālajos tīklos neveicina sūdzības izskatīšanas ātrumu. Kompensāciju izmaksu veicam saskaņā ar Eiropas Savienības regulu, katru gadījumu individuāli izvērtējot uzņēmuma klientu attiecību daļai. Jebkādu neskaidrību gadījumā pasažierus aicinām sazināties ar klientu attiecību daļu," sola "Air Baltic", piebilstot, ka "pasažieriem jārēķinās, ka atbilde no uzņēmuma pārstāvjiem, jo īpaši noslogotākajā vasaras sezonā, var aizņemt līdz pat 15 dienām". Kā redzam, arī šo termiņu lidsabiedrībai sanāk pārtērēt diezgan regulāri. Danieļus gadījumu savā atbildē kompānija nemaz nekomentēja. Interesanti, ka kompānijas pārstāvji arī norādīja, ka ES regula nenosaka termiņus, kādos ir jāizmaksā kompensācijas par kavētiem vai atceltiem reisiem. "Visu apstākļu noskaidrošana var prasīt zināmu laiku, un izmeklēšanas gaitā sākotnējie pieņēmumi var mainīties, atklājoties jauniem faktiem un informācijai." Tātad bez pašu klientu aktīvas "Air Baltic" "dzenāšanas" nav nekāds pārsteigums, ka kompānija izmaksas procesu ir ieinteresēta paildzināt maksimāli ilgi.
"Air Baltic" prakse zināma arī starptautiski
Uz "Air Baltic" melno plankumu norāda arī lidojumu kompensāciju pieprasījumu uzņēmuma "Skycop" izpilddirektors Marjus Stonkus. "Diemžēl Latvijas galvenais aviopārvadātājs ir starp tām aviokompānijām, kas nelabprāt izmaksā kompensācijas pasažieriem. Aviokompānijām ir garš saraksts ar atrunām, lai izvairītos no kompensāciju izmaksāšanas, un cilvēki pārāk bieži tiek apmuļķoti.
Aviokompānijām ir ierasta prakse vainot jebko citu tikai ne sevi – laika apstākļi, tehniskas problēmas vai arī kļūda kompensācijas pieprasījuma formā. Tās ir tikai dažas no populārākajām atrunām, ko aviopārvadātāji izmanto. Aviokompānija neizrāda nekādu pretimnākšanu pasažieriem, lai risinātu kompensāciju jautājumu, bet izmanto tādus plaši izmantotus trikus kā papildu datu pieprasīšana, aicināšana apmeklēt Latvijas biroju u. c.
Lai to risinātu, "Skycop" ir noslēdzis līgumu ar advokātu biroju, kam ir ievērojama pieredze aviācijas nozarē Baltijā – "Motieka & Audzievicius". Tas liek domāt, ka tā ir daļa no uzņēmuma biznesa stratēģijas un, iespējams, veids, kā tiek samazinātas izmaksas, taču respektabla juridiskā partnera atbalsts palīdz risināt klientu problēmas ar aviokompānijām, jo aviopārvadātāji nelabprāt iesaistās tiesvedībās," norāda "Skycop" pārstāvis.
Viņš uzsver, ka "Air Baltic" bieži lepojas ar saviem punktualitātes rādītājiem, taču brīžiem aizmirst pašu svarīgāko – cilvēku. Konkrētu summu, kādu "Skycop" izdevies atgūt no "Air Baltic" klientu labā, viņi gan nemin, taču ir zināms potenciālais kompensāciju apjoms pasažieriem, kas kopš 2017. gada janvāra sasniedz teju 20 miljonus eiro.
***
"Air Baltic" precizitātes rādītāji, 2017
Mēnesis Ierašanās laikā (%) Vieta Atceltie lidojumi (%) Lidojumu skaits Vieta Atceltie lidojumi (skaits) Potenciālais pasažieru skaits* Potenciāli izmaksājamā kompensācija** (€)
Janvāris 86,30 16 1,50 3393 127 51 6107 2 442 960
Februāris 90,10 10 0,40 2967 129 12 1424 569 664
Marts 92,10 1,90 3649 125 69 8320 3 327 888
Aprīlis 92,20 3 0,30 3931 124 12 1415 566 064
Maijs 92,50 4 0,20 4364 125 9 1047 418 944
Jūnijs 88,90 9 0,40 4594 124 18 2205 882 048
Jūlijs 89,40 6 0,50 4653 124 23 2792 1 116 720
Augusts 89,40 6 1,20 4721 124 57 6798 2 719 296
Septembris 89,30 13 1,00 4472 127 45 5366 2 146 560
Oktobris 92,20 5 0,30 4416 126 13 1590 635 904
Novembris 92,70 9 0,10 3876 125 4 465 186 048
Decembris 84,80 14 0,40 3963 125 16 1902 760 896
"Air Baltic" precizitātes rādītāji, 2018
Janvāris 89,40 13 0,30 3885 126 12 1399 559 440
Februāris 89,40 10 0,40 3404 125 14 1634 653 568
Marts 90,80 7 0,20 4145 121 8 995 397 920
Aprīlis 92,90 5 0,10 4624 117 5 555 221 952
Maijs 90,20 14 0,50 5064 113 25 3038 1 215 360
Jūnijs 83,50 31 0,30 5013 116 15 1805 721 872
Kopā 407 48 858 19 543 104
* Vidēji 120 pasažieri vienā lidojumā. **Ja vidējā kompensācija ir 400 eiro. Dati: "Skycop"
***
Kas ir "ārkārtēji apstākļi"
Pienākumu maksāt kompensāciju par aizkavētu lidojumu nosaka Eiropas Komisijas regula Nr. 261/2004.
Lidsabiedrības gan bieži cenšas interpretēt regulas 5. panta 3. punktu, kas nosaka, ka "apkalpojošajam gaisa pārvadātājam nav jāmaksā kompensācija saskaņā ar 7. pantu, ja tas var pierādīt, ka lidojuma atcelšanu ir izraisījuši ārkārtēji apstākļi, no kuriem nevarētu izvairīties pat tad, ja tiktu veikti visi iespējamie pasākumi".
Lidsabiedrības par "ārkārtējiem apstākļiem" cenšas padarīt jebko, taču realitātē tehniskas problēmas teju nekad nav uzskatāmas par nepārvaramu varu, ja vien tās nav radušās teroristu vai sabotāžas rezultātā vai arī par tām nav paziņojis lidmašīnas ražotājs vai lidojumus aizliegusi kompetentā iestāde, proti, ražošanas defekta gadījumā, kuru iepriekš minētās uzraugošās iestādes izziņojušas.
Arī Eiropas Savienības tiesa (EST) vairākos spriedumos ir sniegusi saistošu minētās normas interpretāciju. Tehniskās problēmas, kas ir atklātas lidmašīnu apkopes laikā vai kuru cēlonis ir šādas apkopes neesamība, vēl nav uzskatāmas par "ārkārtējiem apstākļiem".
"Skycop" pieredze rāda, ka lidsabiedrības bieži vien kompensācijas labprātīgi neizmaksā, pat ja ir diezgan uzskatāmi redzams, ka pasažierim ir tiesības uz šādu kompensāciju. Līdz ar to piespiest izmaksāt kompensāciju var tikai tiesas ceļā. Publiski pieejamā tiesu prakse parasti ir labvēlīga pasažieriem. Taču tiesas process bieži ir apgrūtinošs, un tikai retais saņemas tam iet cauri, tāpēc ierosināto lietu nav daudz.
Laikraksta redakcija atrodas Rīgā, Toma ielā 4
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 29.11.2003