Rīga 9°C, apmācies, bez nokrišņiem, DR vējš 3m/s
Piektdiena, 2024. gada 10. maijs 03:52
Vārda dienas: Maija, Paija
Dailes teātrim – 100. Izcilākie spēlmaņi, dīvas un premjeri, spilgtākie režisori
Vakar uz Dailes teātra nama fasādes joprojām bija redzama liela afiša, vēstot, ka izrādes "Smiļģis" pirmizrāde būs 20. novembrī. Tomēr ārkārtējās situācijas ierobežojumu dēļ plānotajā datumā tā nenotiks. Radošā komanda gan pie izrādes turpina strādāt – sestdien sācies ģenerālmēģinājumu posms teātra Lielajā zālē. Šī Māras Zālītes luga Viestura Kairiša režijā bija iecerēta kā Dailes teātra simtgades sezonas centrālais notikums. Teātris cer novembrī iecerētās, bet tagad atceltās pirmizrādes parādīt janvārī.
Dailes teātris spējis būt laikmetīgs visus simt pastāvēšanas gadus, caur kuriem to izveduši seši mākslinieciskie vadītāji vai galvenie režisori. Šajos laiku lokos "Latvijas Avīze" ielūkojas kopā ar teātra zinātnieci Edīti Tišheizeri, kura ir viena no autoriem jaunajai grāmatai "Dailei 100".
Dailei svinot simtgadi, vispārsteidzošāk šķiet atcerēties brīdi, kad teātris dzima. Dailes teātris spējis būt laikmetīgs visus simt pastāvēšanas gadus, caur kuriem to izveduši seši mākslinieciskie vadītāji vai galvenie režisori. Šajos laiku lokos ielūkojamies kopā ar teātra zinātnieci Edīti Tišheizeri, kura ir viena no autoriem jaunajai grāmatai "Dailei 100", ko tūlīt laidīs klajā apgāds "Neputns".
Dailes teātris ir uzbūvēts no sapņa. Aizbraukuši uz Krieviju no tās provinces, 1920. gadā divi vīri atgriežas nesen proklamētajā Latvijas valstī, kura daļēji vēl drupās, cilvēki karā un nav nekādas skaidrības par nākotni, bet ir tikai idejas un ideāli – tik spēcīgi, ka viņi – Eduards Smiļģis un Jānis Muncis – ņem un izdara to, ko vēlas. Uzbūvē teātri.
Ar antīkā teātra cienīgām patiesībām
Dailes teātris atšķirībā no Nacionālā visos laikos bijis izteikts režijas un formas teātris, kas sācies kā daļa no avangarda kustības Eiropā. 1925. gadā Parīzē notika vispasaules laikmetīgo tehnoloģiju un dekoratīvās mākslas izstāde, kurā Dailes teātris piedalījās ar saviem maketiem, kurus demonstrēja tā, ka radās pilnīga trīsdimensiju skatuves telpas ilūzija. Šajā izstādē Dailes teātra mākslas teorētiķis un dekorators Jānis Muncis dabūja "Grand Prix", bet Eduards Smiļģis un Dailes teātris – Zelta diplomu.
Kaut arī Daile savos pirmsākumos dzīvoja no vekseļiem, bet vēlāk tāpat kā visa valsts – aiz dzelzs priekškara, šis teātris savās augstākajās virsotnēs vienmēr sabalsojās ar pasaulē notiekošo. Daile iestudēja ļoti daudz no tām lugām un autoriem, piemēram, Žanu Anuiju, kas ir laikmetīgas un virsotnē Francijā. Te piederas arī Pētera Pētersona radītais un proponētais dzejas teātris, kas lielā mērā sasaucas ar aktuālajām parādībām Eiropā.
Arnolda Liniņa, Kārļa Auškāpa, Ilmāra Blumberga un Modra Tenisona fantastisko "Brandu" (1975), izrādi ar ļoti spēcīgu gaismas, mūzikas un kustību partitūru, arī šodien var skatīties kā absolūti laikmetīgu iestudējumu.
Dailes teātris vienmēr bijis teatrāls, nekad nav centies redzēt mākslu dzīves formās. Pat Arnolds Liniņš, šķietami visreālistiskākais šā teātra mākslinieciskais vadītājs, tomēr visos savos iestudējumos runāja par augstām ētiskām un filozofiskām kategorijām. Pat tā saukto "ražošanas lugu" "Kādas sēdes protokols" viņš iestudēja kā intelektuālu disputu. Laikā, kad pasaulē teātra estētikā notika atgriešanās pie sadzīviski pazīstamas skatuves eksistences, Liniņš runāja par antīkā teātra cienīgām patiesībām.
Velkot līniju pa Dailes virsotnēm un nevis kritumiem, kas arī bijuši dziļi un sāpīgi, var redzēt, ka Daile vienmēr bijis laikmetīgs un laikam atbilstošs teātris. Savās labākajās izpausmēs tāds bija arī Kārlis Auškāps. Viņa laiks ir 90. gadi, kad notiek lielais lūzums, kad teātris brūk un interesantāk ir skatīties televīzijas raidījumu "Labvakar", nevis iet uz izrādi. Auškāpam, kuram vajadzēja būt tam, kurš rada teātrī spēles un viegluma stihiju, dzīve piespēlēja vissmagāko laiku, kas viņu salauza. Taču viņš izdarīja ļoti daudz. Ar "Šerloku Holmsu" un "Džonu Neilandu" atgriezās pie spēles teātra, spēlēšanās, rotaļāšanās teātra, kas Dailei bija raksturīgs tā sākumā.
Savienojot laiku ķēdi
Pēctecība Dailē nekad nav bijusi tieša. Pirmajā mirklī šķiet, ka katrs nākamais mākslinieciskais vadītājs salauž visu iepriekšējo, bet ar laika distanci redzams, ka tikusi turpināta kāda būtiska līnija, tikai citā laikā un atbilstoši tā izpratnei. Un "Šerloks Holms" atbilda 70. un 80. gadu laika izpratnei par spēles teātra būtību.
Kārlis Auškāps uzaicināja režisoru Mihailu Gruzdovu, aktrisi Indru Briķi, deva darbu aktierim Jurim Žagaram, kad tika iznīcināts Jaunatnes teātris, paņēma štatā jauno aktrisi Rēziju Kalniņu.
Nākamais mākslinieciskais vadītājs Mihails Gruzdovs, kā rakstīja teātra zinātniece Silvija Radzobe, bija posms, kas savienoja laiku ķēdi. Viņš piepildīja savu lomu laikā starp Kārli Auškāpu un jaunajiem un trakajiem – "Nepanesamā teātra arteli", ko bija izveidojuši Dž. Dž. Džilindžers, Gatis Šmits un Viesturs Kairišs. No vienas puses, Gruzdovs ieviesa pavisam citu teātra un aktiermākslas estētiku, atgriezās pie Staņislavska būtiskajiem principiem, kas bija saistīti ar jogu un Austrumu reliģijām. No otras puses, šis režisors atļāvās uz skatuves runāt arī par šķietamām tabu tēmām – incestu, seksualitāti… Lai atceramies, cik ārkārtīgi jutekliska bija "Terēza Rakēna", cik daudz erotikas bija "Precībās" ar brīnišķīgajām pirts ainām! Tieši Gruzdovs latviešu teātrī ieviesa grēka apziņu, kuras izpratne ar laiku sabiedrībā, protams, mainās. Taču savās pirmajās izpausmēs, vēl pirms kļuva par Dailes teātra māksliniecisko vadītāju, Gruzdovs bija pārsteidzoši brīvs, erotisks, juteklisks… Nekas tāds līdz tam latviešu teātrī nebija pazīstams.
Kā visi mākslinieciskie vadītāji, arī Dž. Dž. Džilindžers teātrī ienāca ar pilnīgu radošu brīvību, viņš bija spilgts savu uzskatu paudējs laikā, kad jebkuras latviešu kultūras izpausmes kā milzīgs vilnis pāršalca postmodernisms. Teātrī tieši Dž. Dž. Džilindžers izjuta brīvību ļoti daudz zināt, daudz pieredzēt un šo pieredzi brīvi kombinēt, saliekot kopā pilnīgi neiedomājamas lietas – popkultūru, klasiku, reliģiskas atsauces. To visu salikt vienā veselumā ir tik dailinieciski, cik vien tas iespējams. Tāda izrāde kā "Kaligula" varēja rasties tikai Dailē.
***
Dailes teātra galvenie režisori vai mākslinieciskie vadītāji
Eduards Smiļģis (1920–1964);
Pēteris Pētersons (1964–1970);
Arnolds Liniņš (1971–1987);
Kārlis Auškāps (1987–2002);
Mihails Gruzdovs (2002–2009);
Dž. Dž. Džilindžers (2010–2019);
Viesturs Kairišs (2020–).
***
Izcilākie spēlmaņi cauri laikiem
Smiļģa laikā visspilgtākais aktieris bija viņš pats. Līdz pat Otrajam pasaules karam teātra dibinātājs spēlēja ne visās, bet ļoti daudzās lomās. Tādi aktieri, kas centās nevis kopēt dzīvi, izskatīties dabiski kā dzīvē, bet īpaši trenēt savu ķermeni, lai varētu būt kā visu varoši akrobāti, sākās ar Daili, ar Smiļģi, ar Ertneri, vēlāk to turpinot aktrisei un kustību pedagoģei Ērikai Ferdai. Sākusi kā dejotāja, vēlāk par dramatisku aktrisi izveidojās Lilita Bērziņa, kurai bija pa spēkam jebkuras dramatiskās krāsas no komēdijas līdz traģēdijai. Viņa savienoja pirmskara un pēckara teātri un uz laikiem ierakstīja savu vārdu teātra vēsturē ar neatkārtojamo Spīdolu.
Ar kara aizlauztiem likteņiem teātrī ienāca nākamā paaudze – Harijs Liepiņš, Valentīns Skulme. Arī Vija Artmane, kura auga līdzi tam, kā mainījās teātris un teātra uztvere. Kas kādreiz bijis skaists teatrālisms, ar laiku var kļūt arī par ko nedabisku, jo starp spēli un uzspēli ir ļoti liela starpība, un bieži vien svarīgā robeža tiek pārkāpta. Tikpat brīnišķīga kā pie Smiļģa Artmane bija pie Gruzdova "Terēzā Rakēnā". Par ārkārtīgi daileniecisko Valentīnu Skulmi teātra un kino zinātniece Valentīna Freimane teica, ka viņš ir "dabiski stilizēts" aktieris. Ar izteiksmīgām rokām, žestiem, balsi, šis skatuves mākslinieks dzīvo skaistā, skatuvei raksturīgā stilizācijā, sākot no Potifera "Jāzepā un viņa brāļos" un beidzot veci Dionīsu "Mirdzošajā un tumši zilajā". Un tādēļ Valentīnu Skulmi joprojām var skatīties ar baudu arī vissenākajos ierakstos.
Vēl Smiļģa laikā teātrī ienāca Olga Dreģe, Lidija Pupure, Juris Strenga, Uldis un Ilze Vazdiki, Leons Krivāns… Juris Strenga un Ausma Kantāne bija leģendārais "Branda" pāris, bet pilnīgi citāds bija otrs sastāvs ar Hariju Liepiņu un Olgu Dreģi.
Paši būtiskākie Pētera Pētersona aktieri ir Dina Kuple un Uldis Pūcītis. Pūcītis piederēja tai aktieru nošķirai, kam Amerikā atbilda Džeimss Dīns, Polijā Zbigņevs Cibuļskis, Krievijā – Dzidras Ritenbergas vīrs Jevgeņijs Urbanskis. Spilgti varoņi, kas savu dzīvi kā sveci dedzina no abiem galiem.
Arnolds Liniņš, nākot ar savu teātra estētiku, sāka audzināt "savas ticības" aktierus. Ivars Kalniņš un Jānis Paukštello, Akvelīna Līvmane un Mirdza Martinsone, Romualds Ancāns un Helmūts Kalniņš… Leģendārā 5. studija, kas ienāca spilgti – ar "Leģendu par Ričardu Tiškovu", "Pēdējo barjeru" un "Atjautīgo aukli".
Pēc tam – 6. studija ar fantastisko "Sapni vasaras naktī"! Īpaši Andris Bērziņš kļuva par savas paaudzes līderi, sirdsapziņu, augšupcēlēju. Uz šiem jaunajiem aktieriem balstījās izrādes, sākot no "Īsas pamācības mīlēšanā" un beidzot ar "Jāzepu un viņa brāļiem". Tomēr īsts skatuves līderis starp viņiem diemžēl neizauga. Labāko šī paaudze ir paveikusi kino, varbūt viņu estētika bija vairāk piemērota ekrānam nekā teātrim.
Viens no aktieriem, kas tieši Auškāpa režijā ieguva savu balsi un savu tēlu, bija Juris Strenga, kurš pie minētā režisora strādāja tādās ļoti īpatnējās intelektuālā teātra izrādēs kā "Stepes vilks" un "Dullais Dauka".
Mihailam Gruzdovam svarīgākie aktieri ir Ģirts Ķesteris, Indra Briķe, Vita Vārpiņa, Juris Žagars, jaunais Artūrs Skrastiņš, kurš kopā ar Rēziju Kalniņu kļuva par visspilgtākajiem un uzticīgākajiem nākamā mākslinieciskā vadītāja Dž. Dž. Džilindžera aktieriem.
Arī aktiermākslā Dailes teātrī vienmēr bijušas izcilas un savam laikam atbilstošas virsotnes. Taču, mainoties valsts iekārtai, teātris vairs nav ne pretošanās kustība, ne latviskuma kopšanas vieta. Tas kļuvis par noteiktu kultūras sastāvdaļu. Un līdz ar to arī skatuves mākslinieki vairs nav tribūni un publikas elki, bet – aktieri. Ne vairāk, bet arī ne mazāk.
Laikraksta redakcija atrodas Rīgā, Toma ielā 4
Redakcijas e-pasta adrese: [email protected]
Lursoft laikrakstu bibliotēkā pieejami raksti no 29.11.2003